-
Article
1 - ارائه مدل سیستماتیک ویژگی های محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکیSociological Studies in Sport , Issue 5 , Year , Winter 2023هدف: هنگامیکه با مسئله شناسایی و رشد استعدادها در ورزش برای ورزشکاران معلول روبرو میشویم، ضروری است این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که ورزشهای معلولین با کارایی بالا به لحاظ کشف و رشد استعدادهای جدید اساساً متفاوت از ورزشهای افراد سالم هستند. عملکردهای فوقالعا Moreهدف: هنگامیکه با مسئله شناسایی و رشد استعدادها در ورزش برای ورزشکاران معلول روبرو میشویم، ضروری است این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که ورزشهای معلولین با کارایی بالا به لحاظ کشف و رشد استعدادهای جدید اساساً متفاوت از ورزشهای افراد سالم هستند. عملکردهای فوقالعاده و موفقیت در ورزش معلولین و مهیا کردن محیطی برای پرورش استعدادها همانند ورزش غیرمعلولین به سادگی امکان پذیر نیست و موفقیت یا عدمموفقیت ورزشی به عواملی از جمله: اقتصادی، اجتماعی و منابع انسانی یک کشور بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سیستماتیک ویژگیهای محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی انجام شده است.روششناسی: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیـاد انجـام گرفتـه است. شرکت کنندگان در این پژوهش، متخصصین رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، ورزشکاران قهرمان پارالمپیکی و جهانی و مربیان ورزش معلولین بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند و نظری جهت مصاحبه نیمهساختار یافته انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها به طور همزمان با جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش استراس و کوربین تحلیل گردید. مقبولیت دادهها براساس 5 معیار تایید شد.یافتهها: نتایج گویای آن است که 15 مقوله اصلی و 76 مقوله فرعی در قالب ابعاد 6 گانه مدل سیستماتیک شامل: 1- موجبات علی شامل 4 مقوله: عوامل فردی، فرهنگی، اقتصادی و جامعه؛ 2- پدیده اصلی شامل 1 مقوله: رویکرد ویژه پرورش استعداد ورزش معلولین؛ 3- راهبرد شامل 2 مقوله: طراحی نظام مدیریت، راهبرد فرایند محور؛ 4- ویژگیهای زمینهای شامل 3 مقوله: برنامهریزی، حمایت، بسترحمایتی؛ 5- مداخله گر شامل 2 مقوله: عوامل زیرساختی، عوامل محیطی؛ 6-پیامد شامل3 مقوله: معلولیت موفقیتآمیز، قهرمانی، توسعه تواناییهای ورزش معلولین؛ مدل سیستماتیک ویژگیهای محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی را تشکیل میدهند.نتیجهگیری: یکپارچهسازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آنهاحول محور محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی شکل دهنده مدل سیستماتیک است که الگوی مدیران درگیر در امر محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی را منعکس میکند. Manuscript profile -
Article
2 - مقایسة محیط پرورش تنیسبازان سطوح مختلف رقابتی و اجتماعی (ایرانی و خارجی) از نظر میزان تمرین و حمایت اجتماعیSociological Studies in Sport , Issue 1 , Year , Winter 2022هدف: در این پژوهش فرآیند اکتساب مهارت در تنیسبازان رتبههای برتر و رتبههای آخر ایرانی و همینطور، تنیسبازان ایرانی و خارجی مقایسه شده است.روششناسی: بدین منظور 40 تنیسباز ایرانی (22 تنیسباز از رتبههای برتر و 18 تنیسباز از رتبههای آخر) و 15 تنیسباز خارجی به صورت Moreهدف: در این پژوهش فرآیند اکتساب مهارت در تنیسبازان رتبههای برتر و رتبههای آخر ایرانی و همینطور، تنیسبازان ایرانی و خارجی مقایسه شده است.روششناسی: بدین منظور 40 تنیسباز ایرانی (22 تنیسباز از رتبههای برتر و 18 تنیسباز از رتبههای آخر) و 15 تنیسباز خارجی به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. باروش مصاحبة گذشتهنگر و با استفاده از فرم مصاحبة کوته، اریکسون و لاو (2005)، سن شروع و میزان تمرینات در سه بخش آمادگی جسمانی، تمرینات تخصصی و آمادگی ذهنی. همینطور میزان حمایت اجتماعی ثبت شد. دادههای بهدستآمده با آزمونتی مستقل تحلیل شد. یافتهها: میانگین سن شروع تنیس در تنیسبازان ایرانی رتبههای برتر (23/10 سال) بهطور معناداری پایینتر از تنیسبازان ایرانی رتبههای آخر ( 15 سال) بود اما در میانگین سن شروع تنیس در تنیسبازان ایرانی (31/11 سال) و خارجی (20/8 سال) تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین تنیسبازان ایرانی رتبههای برتر و آخر و همینطور، ایرانی و خارجی به لحاظ میانگین ساعات پرداختن به تمرین تنیس، تمرین بدنسازی و تمرین مهارتهای روانی تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما درصد حمایت اجتماعی والدین در ردة سنی 13- 15 سال و 16 سال به بالا و همینطور حمایت اجتماعی مربی در ردة سنی 6-12 سال در تنیسبازان خارجی بیشتر از تنیسبازان ایرانی بود.نتیجهگیری: اجرای تحقیق حاضر اطلاعات ارزندهای را در مورد فرآیند اکتساب مهارت تنیسبازان و همچنین انواع فعالیتهایی که در کسب عملکرد ماهرانه آنان مؤثر بوده است، فراهم میکند Manuscript profile -
Article
3 - تحلیل جامعهشناختی اثر رفتارهای اخلاقی و شیوههای اعمال قدرت مربیان بر رفتارها و میزان خطرپذیری رزمیکاران با توجه به نقش میانجی رابطه مربی و ورزشکارSocial Science Quarterly , Issue 1 , Year , Spring 2018این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتارهای اخلاقی و شیوههای اعمال قدرت مربیان بر رفتارها و میزان خطرپذیری نوجوانان رزمیکار با توجه به نقش میانجی رابطه مربی و ورزشکار بود. شرکت کنندگان این پژوهش را 304 نفر از رزمیکاران نوجوان با دامنه سنی 14 تا 16 سال تشکیل میدادند که به رو Moreاین پژوهش با هدف بررسی اثر رفتارهای اخلاقی و شیوههای اعمال قدرت مربیان بر رفتارها و میزان خطرپذیری نوجوانان رزمیکار با توجه به نقش میانجی رابطه مربی و ورزشکار بود. شرکت کنندگان این پژوهش را 304 نفر از رزمیکاران نوجوان با دامنه سنی 14 تا 16 سال تشکیل میدادند که به روش هدفمند و در دسترس از باشگاههای شهر نجف آباد انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رفتار مربیگری مرتبط با اخلاق ورزشکاری بولتر و ویس، شیوههای اعمال قدرت مربیان سوسمان و دیپ، رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی در ورزش کاوسانو و بوردلی، خطرپذیری نوجوانان ایران زاده محمدی و همکاران و رابطه مربی و ورزشکار جوویت و نتومانیس بودند. نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که مدل تأثیر رفتار اخلاقی مربی و اعمال قدرت بر خطر پذیری و رفتار های اجتماعی و ضد اجتماعی نوجوانان رزمی کار با میانجیگری کیفیت ارتباط مربی و ورزشکار از برازش مطلوب برخوردار است. نتایح نشان داد که رفتار اخلاقی مربی هم بر خطر پذیری نوجوانان و هم بر رفتارهای اجتماعی آن ها تأثیر دارد و با وارد شدن کیفیت ارتباط مربی این تأثیر بیشتر می شود. شیوههای اعمال قدرت مربی اثر مستقیم بر رفتار و خطرپذیری رزمیکاران ندارد اما به صورت غیر مستقیم با میانجیگری رابطه مربی و ورزشکار بر رفتار و خطرپذیری رزمیکاران اثر میگذارد. بنابراین نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که رابطه مربی و ورزشکار متغیر واسطهای در رابطه بین رفتار اخلاقی و شیوه اعمال قدرت مربی بر رفتارها و میزان خطرپذیری رزمیکاران است. Manuscript profile -
Article
4 - The Effect of Mindfulness and Pilates on Female Sexual FunctionExercise Physiology and Performance , Issue 1 , Year , Winter 2023Background: sexual dysfunction is common amongst women and is considered one of the important causes of divorce. The current research aims to investigate the effect of mindfulness and Pilates exercises on the amount of female sexual function. The current research is a s MoreBackground: sexual dysfunction is common amongst women and is considered one of the important causes of divorce. The current research aims to investigate the effect of mindfulness and Pilates exercises on the amount of female sexual function. The current research is a semi-experimental study with a pretest-posttest design.Methods: The current research participants consisted of 44 married women (mean age = 35.8 ± 5.1 years) with sexual dysfunction. They were selected as samples using the convenience sampling method. They were matched and divided into four groups: mindfulness, Pilates, combined exercises (mindfulness-Pilates), and control groups. Mindfulness and combined groups participated in mindfulness interventions for eight sessions (8 weeks, 1 session per week) and Pilates and combined groups performed Pilates exercises for 24 sessions (8 weeks, 3 sessions per week). During this period, the participants assigned to the no-intervention control group did their daily activities. Before and after intervention, data were collected using the Female Sexual Function Index questionnaire.Results: Results from covariance analysis showed all three types of interventions have led to sexual function increase. However, combined exercises were more effective than the other two interventions.Conclusion: Our findings suggest that Pilates and mindfulness exercises may improve sexual function in women with sexual dysfunction. Manuscript profile -
Article
5 - Psychometric Properties of Persian Version of the Eating Disorders Screen for Athletes (EDSA)Exercise Physiology and Performance , Issue 3 , Year , Spring 2024Background: This study pursues two goals: first, presenting Persian translation and cultural adaptation of Eating Disorders Screen for Athletes (EDSA) in accordance with an international standard method, and second, studying factor structure and psychometric properties MoreBackground: This study pursues two goals: first, presenting Persian translation and cultural adaptation of Eating Disorders Screen for Athletes (EDSA) in accordance with an international standard method, and second, studying factor structure and psychometric properties of EDSA. Methods: A total of 439 athletes aged 18 years and older from various sports all around the country participated in this research. A confirmatory factor analysis was utilized to present the validation of the structure. Internal consistency was also examined using Cronbach's alpha coefficient. Concurrent validity was evaluated using the zero correlation between EDSA and the Eating Disorder Examination Questionnaire (EDE-Q). Receptor Operating Characteristic (ROC) curve analysis based on gender and distinct performance analysis were used to predict the grouping of athletes based on the EDSA cut-off point (3.33 as the optimal cut for men and women) from the benchmark test. The Persian version of the EDE-Q in athletes has a similar factor structure to the English one. The questionnaire's reliability obtained by Cronbach's alpha was 0.744. The correlation between the scores of this questionnaire and the EDE_Q was confirmed. Diagnostic validity for classification of male and female athletes with low and high eating disorders has a significance level of P <0.001, and a cut-off score of 3.25 on EDSA presented an optimal exchange of sensitivity in return for sensitivity in genders. .Results: CStandardized factor loadings ranged between .43 and .81 at the significance level of p = 0.001. Conclusions: The present research indicates the successful translation, development and validation of Persian EDSA as a screening tool to identify male and female athletes at risk for eating disorders. The Persian version of EDSA can be confidently used in Persian language research and applied fields. Manuscript profile -
Article
6 - ارائه مدل بازیهای بومی محلی انطباقی با رویکرد توسعه امید اجتماعی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیرSociological Studies in Sport , Issue 13 , Year , Winter 2024هدف: این تحقیق ارائه مدل بازیهای بومی محلی انطباقی با رویکرد توسعه امید اجتماعی در کودکان کم¬توان¬ذهنی آموزش پذیر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف كاربردي و به لحاظ نحوة گردآوري داده ها از نوع پژوهش هاي ميداني بود. روش¬شناسی: روش انجام پژوهش روش كيفي (نظ More
هدف: این تحقیق ارائه مدل بازیهای بومی محلی انطباقی با رویکرد توسعه امید اجتماعی در کودکان کم¬توان¬ذهنی آموزش پذیر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف كاربردي و به لحاظ نحوة گردآوري داده ها از نوع پژوهش هاي ميداني بود. روش¬شناسی: روش انجام پژوهش روش كيفي (نظریه داده بنیاد) بود. یافته¬ها: الگوسازی ساختاری تفسیری نیز به عنوان یکی از روش های اجماعی مورد استفاده قرار گرفت. در اين تحقيق همانطور كه قابل مشاهده است، هيچ يک از عوامل در گروه متغير خود مختاری قرار نگرفتند كه اين به معنای آن است كه ارتباط بازیهای بومی¬محلی انطباقی با رویکرد توسعه امید اجتماعی در کودکان کم¬توان¬ذهنی آموزش پذیر در حد مطلوب و قوی است. نتیجه¬گیری: در نهايت مشخص گرديد مهارت¬هاي استواري، مهارت¬هاي دستکاري، مهارت¬های اجتماعی (A17)، مهارت¬هاي جابجایی سلامت اجتماعی، ایجاد امنیت اجتماعی، در گروه متغيرهای پيوندی قرار می¬گيرد كه اين به معنای آن است كه شاخص¬های مؤثر بر بازیهای بومی محلی انطباقی با رویکرد توسعه امید اجتماعی از قدرت نفوذ و وابستگی بالايی برخوردار هستند كه هر گونه تغيير در بازیهای بومی محلی انطباقی با رویکرد توسعه امید اجتماعی می¬بايست از طريق بكارگيری استراتژی¬های لازم در رابطه با اين متغيرها صورت پذيرد.
Manuscript profile -
Article
7 - آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان در پیش فصل یک مطالعه اقدام پژوهیInnovation in Sports Management , Issue 10 , Year , Summer 2024هدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستانهای اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقيق، اقدام پژوهی Moreهدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستانهای اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقيق، اقدام پژوهی و شيوه جمع آوری اطلاعات به صورت کيفی بود. دادهها با مشاهده و ثبت رفتارهای کلامی و غير کلامی جمعآوری گردید. برای درک بهتر افکار و احساسات مشارکتکنندگان نيز مصاحبه نيمه ساختار یافته با مربی و والدین ورزشکاران انجام شد. دادههای به دست آمده به دقت پياده سازی و با استفاده از روش تحليل محتوا مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت. هفت مضمون فراگیر ویژگیهای روانشناختی، بهزیستی روانشناختی، زندگی هدفمند،آموزشی، ورزشی، رفتاری و سبک زندگی خانواده را از دیدگاه والدین در آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان شناسایی گردید. آموزش و مدیریت دانش ذهنی بر اساس نياز والدین در پیش فصل مسابقه متفاوت میباشد. توجه به نيازهای شناسایی شده و آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان در پیش فصل برای تقویت رابطه والد و فرزند و ارتقاء مشارکت ورزشی والدین و ورزشکاران اهميت فراوانی دارد لذا ضروری است که مربيان، روانشناسان و مدیران ورزشی، عوامل محيطی و فردی را برای آموزش و مدیریت دانش ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند. Manuscript profile -
Article
8 - روایت پژوهی نخبه ی ورزشی شدن زنان ایرانی مبتنی بر شرایط مشقت بار زندگیQuarterly Journal of Woman and Society , Issue 2 , Year , Summer 2020هدف از این مطالعه، روایتپژوهی کسب سکوی قهرمانی توسط خواهران افسانهای ووشوی ایران است. رویکرد تحقیق، کیفی و از روش روایتپژوهی استفاده شد. تحلیل روایت مبتنی بر مصاحبههای رسانهای با خواهران منصوریان در برنامهی ماه عسل است که عنوان نمونه&s Moreهدف از این مطالعه، روایتپژوهی کسب سکوی قهرمانی توسط خواهران افسانهای ووشوی ایران است. رویکرد تحقیق، کیفی و از روش روایتپژوهی استفاده شد. تحلیل روایت مبتنی بر مصاحبههای رسانهای با خواهران منصوریان در برنامهی ماه عسل است که عنوان نمونهی هدفمند در نظر گرفته شد. بر اساس یافتههای بهدست آمده از مصاحبههای روایتی در مواجهه با رخدادها و کنشهای صورت گرفته در زندگی خواهران منصوریان، کدهای توصیفی استخراج شد. ویژگیهای استخراج شده از مصاحبهی خواهران، به سه سطحِ ویژگیهای شخصیتی درونفردی (استحکام ذهنی، خود کار آمدی و خود مختاری)، ویژگیهای شخصیتی بینفردی (فضائل اخلاقی ارتباطی ظرفیت پذیرش تفاوتهای فرهنگی و مالی) و استراتژیهای بهبود عملکرد (هدفمندی، تلقینپذیری مثبت انگیزشهای درونی و بیرونی) دستهبندی شد. نتایج نشان میدهد که ضربههای روانی، سختیها و مشقتها به عنوان کاتالیزوری برای رشد و پیشرفت خواهران منصوریان عمل نمودهاست. Manuscript profile