-
Article
1 - آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان در پیش فصل یک مطالعه اقدام پژوهیInnovation in Sports Management , Issue 10 , Year , Summer 2024هدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستانهای اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقيق، اقدام پژوهی Moreهدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستانهای اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقيق، اقدام پژوهی و شيوه جمع آوری اطلاعات به صورت کيفی بود. دادهها با مشاهده و ثبت رفتارهای کلامی و غير کلامی جمعآوری گردید. برای درک بهتر افکار و احساسات مشارکتکنندگان نيز مصاحبه نيمه ساختار یافته با مربی و والدین ورزشکاران انجام شد. دادههای به دست آمده به دقت پياده سازی و با استفاده از روش تحليل محتوا مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت. هفت مضمون فراگیر ویژگیهای روانشناختی، بهزیستی روانشناختی، زندگی هدفمند،آموزشی، ورزشی، رفتاری و سبک زندگی خانواده را از دیدگاه والدین در آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان شناسایی گردید. آموزش و مدیریت دانش ذهنی بر اساس نياز والدین در پیش فصل مسابقه متفاوت میباشد. توجه به نيازهای شناسایی شده و آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان در پیش فصل برای تقویت رابطه والد و فرزند و ارتقاء مشارکت ورزشی والدین و ورزشکاران اهميت فراوانی دارد لذا ضروری است که مربيان، روانشناسان و مدیران ورزشی، عوامل محيطی و فردی را برای آموزش و مدیریت دانش ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند. Manuscript profile -
Article
2 - اثر ذهن گاهی بر کارکرد اجرایی ورزشکار نوجوانJahesh , Issue 3 , Year , Spring 2024More
هدف : موفقیت ورزشی، متأثر از تواناییهای متعددی است که در ابعاد روانشناختی، جسمانی، شناختی و مهارتی دربرمیگیرد. کارکرد اجرایی اصطلاحی است که برای تعریف تعدادی از فرآیندهای شناختی که برای موفقیت در زندگی روزمره مهم هستند استفاده میشود. خودآگاهی، تواناییتمرکز بر افکار و رفتار و خودتنظیمی، توانایی مدیریت واکنشهای عاطفی و رفتاری، حافظهکاری، توجه و کنترل بازدارنده از اجزای مهم عملکرد اجرایی هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر ذهنآگاهی بر کارکرد اجرایی ورزشکار نوجوان بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه اقدام پژوهی با مراحل پیشآزمون- پسآزمون بود. این پژوهش مطابق با نیاز و مشکلات شناختی ورزشکاران نوجوان انجام شد. 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی 11 تا 13 سال، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستانهای اصفهان حضور داشتند، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون انبک (N-Back) بود. برای تجزیه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفی و آمار استنباطی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که تحلیل چند متغیره برای اثر زمان در کارکرداجرایی فوتبالیستهای نوجوان معنیدار به دست آمدهاست (001/0>p). این یافتهها نشان میدهد که تغییرات نمرات هر هفت بار آزمون در طی کارکرداجرایی فوتبالیستهای نوجوان با هم تفاوت معنیداری نشان دادهاند. یافتههای پژوهش حاضر همسو با تحقیقات قبلی مشخص کردهاست که آموزش برنامهریزی راهبردی، انعطاف شناختی، برنامهریزی و خودنظمدهی، بازداری انتخابی، هدفمداری، ذهنآگاهی و مهارتهای روانی منجر به تقویت کارکردهای اجرایی و فرآیندهای شناختی میگردد.
نتیجهگیری: با توجه ادبیات پژوهشی میتوان پیشبینی کرد از طریق آموزش مستقیم و غیرمستقیم کارکردهای اجرایی فوتبالیستهای نوجوان بهبود مییابد. ارتقاء کارکرداجرایی به روش غیر مستقیم با استفاده از برنامههای متمرکز بر کاهش استرس، افزایش ارتباطات اجتماعی، تنظیم خواب و در نهایت انجام فعالیت بدنی صورت میگیرد. با توجه به تاثیرگذاری غیرمستقیم آموزش تمرین ذهنآگاهی بر روی کارکرداجرایی مداخلات بیشتری در زمینه ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی پرداختهشود.
Manuscript profile