فهرس المقالات شیوا مولوی نیا


  • المقاله

    1 - آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان در پیش فصل یک مطالعه اقدام پژوهی
    نوآوری در مدیریت ورزشی , العدد 10 , السنة 3 , تابستان 1403
    هدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستان‏های اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقيق، اقدام پژوهی أکثر
    هدف از انجام پژوهش حاضر، آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان بود. در این مطالعه، 30 والد (پدر یا مادر)، 21 فرزند ورزشکار و 2 مربی، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستان‏های اصفهان حضور داشت، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش تحقيق، اقدام پژوهی و شيوه جمع آوری اطلاعات به صورت کيفی بود. داده‏ها با مشاهده و ثبت رفتارهای کلامی و غير کلامی جمع‏آوری گردید. برای درک بهتر افکار و احساسات مشارکت‏کنندگان نيز مصاحبه نيمه ساختار یافته با مربی و والدین ورزشکاران انجام شد. داده‏های به دست آمده به دقت پياده سازی و با استفاده از روش تحليل محتوا مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت. هفت مضمون فراگیر ویژگی‏های روانشناختی، بهزیستی روانشناختی، زندگی هدفمند،آموزشی، ورزشی، رفتاری و سبک زندگی خانواده را از دیدگاه والدین در آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان شناسایی گردید. آموزش و مدیریت دانش ذهنی بر اساس نياز والدین در پیش فصل مسابقه متفاوت می‏باشد. توجه به نيازهای شناسایی شده و آموزش و مدیریت دانش ذهنی والدین فوتبالیست نوجوان در پیش فصل برای تقویت رابطه والد و فرزند و ارتقاء مشارکت ورزشی والدین و ورزشکاران اهميت فراوانی دارد لذا ضروری است که مربيان، روان‏شناسان و مدیران ورزشی، عوامل محيطی و فردی را برای آموزش و مدیریت دانش ذهنی اثرگذار مورد توجه قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثر ذهن گاهی بر کارکرد اجرایی ورزشکار نوجوان
    جهش , العدد 3 , السنة 2 , بهار 1403

    أکثر

    هدف : موفقیت ورزشی، متأثر از توانایی­های متعددی است که در ابعاد روانشناختی، جسمانی، شناختی و مهارتی دربرمی­گیرد. کارکرد اجرایی اصطلاحی است که برای تعریف تعدادی از فرآیندهای شناختی که برای موفقیت در زندگی روزمره مهم هستند استفاده می­شود. خودآگاهی، توانایی­تمرکز بر افکار و رفتار و خودتنظیمی، توانایی مدیریت واکنش­های عاطفی و رفتاری، حافظه­کاری، توجه و کنترل بازدارنده از اجزای مهم عملکرد اجرایی هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر ذهن­آگاهی بر کارکرد اجرایی ورزشکار نوجوان بود.

    روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه اقدام پژوهی با مراحل پیش­آزمون- پس­آزمون بود. این پژوهش مطابق با نیاز و مشکلات شناختی ورزشکاران نوجوان انجام شد. 21 ورزشکار نوجوان پسر با دامنه سنی 11 تا 13 سال، از یک آکادمی تخصصی فوتبال که در ليگ برتر شهرستان­های اصفهان حضور داشتند، به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون ان­بک (N-Back) بود. برای تجزیه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفی و آمار استنباطی استفاده شد.

    یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد که تحلیل چند متغیره برای اثر زمان در کارکرداجرایی فوتبالیست­های نوجوان معنی­دار به دست آمده­است (001/0>p). این یافته­ها نشان می­دهد که تغییرات نمرات هر هفت بار آزمون در طی کارکرداجرایی فوتبالیست­های نوجوان با هم تفاوت معنی­داری نشان داده­اند. یافته­های پژوهش حاضر همسو با تحقیقات قبلی مشخص کرده­است که آموزش برنامه­ریزی راهبردی، انعطاف شناختی، برنامه­ریزی و خودنظم­دهی، بازداری انتخابی، هدف­مداری، ذهن­آگاهی و مهارت­های روانی منجر به تقویت کارکردهای اجرایی و فرآیندهای شناختی می­گردد.

    نتیجه­گیری: با توجه ادبیات پژوهشی می­توان پیش­بینی کرد از طریق آموزش مستقیم و غیرمستقیم کارکردهای اجرایی فوتبالیست­های نوجوان بهبود می­یابد. ارتقاء کارکرداجرایی به روش غیر مستقیم با استفاده از برنامه­های متمرکز بر کاهش استرس، افزایش ارتباطات اجتماعی، تنظیم خواب و در نهایت انجام فعالیت بدنی صورت می­گیرد. با توجه به تاثیرگذاری غیرمستقیم آموزش تمرین ذهن­آگاهی بر روی کارکرداجرایی مداخلات بیشتری در زمینه ورزشکاران رشته­های تیمی و انفرادی پرداخته­شود.

    تفاصيل المقالة