• Home
  • سیده رقیه حسنی ضیابری

    List of Articles سیده رقیه حسنی ضیابری


  • Article

    1 - تحلیل مولفه‏ های ارزیابی ذینفعان بیمارستان‏ های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رویکرد کیفی
    Journal of healthcare management , Issue 46 , Year , Winter 2024
    مقدمه: امروزه پاسخگویی مناسب به انتظارات ذینفعان، از مهم ترین عوامل اثربخشی سازمان ها به ویژه در نظام بهداشت و درمان به عنوان متولی ایجاد، ترویج و ارتقای سلامت، به شمار می رود. پژوهش حاضر قصد دارد با تحلیل شاخص های ارزیابی ذینفعان، اطلاعات کاربردی را جهت مدیریت ذینفع More
    مقدمه: امروزه پاسخگویی مناسب به انتظارات ذینفعان، از مهم ترین عوامل اثربخشی سازمان ها به ویژه در نظام بهداشت و درمان به عنوان متولی ایجاد، ترویج و ارتقای سلامت، به شمار می رود. پژوهش حاضر قصد دارد با تحلیل شاخص های ارزیابی ذینفعان، اطلاعات کاربردی را جهت مدیریت ذینفعان در اختیار روسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دهد.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ رؤسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گیلان و خبرگان دانشگاهی است که 19 نفر از آنها در فرایند اجرای پژوهش مشارکت داشته اند. برای غربالگری مؤلفه های استخراج شده از مبانی نظری پژوهش، از روش دلفی فازی و به منظور ساختاردهی و تحلیل وضعیت مؤلفه ها از مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک استفاده شده است. بعلاوه، جهت گردآوری داده ها از روش نمونه گیری گلوله برفی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است.یافته ها: با اجرای روش دلفی، از میان 30 مؤلفه استخراج شده از مبانی نظری، 10 عامل؛ مشارکت ذینفع، اطلاعات ذینفع، ارتباطات ذینفع، میزان نیاز ذینفع، منافع همکاری با ذینفع، انگیزه ذینفع، توانایی برنامه ریزی ذینفع، همراستایی اهداف ذینفع با سازمان، امکان نظارت بر ذینفع و اهمیت و جایگاه ذینفع به عنوان عوامل اساسی تعیین شدند و با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری در سه سطح، ساختاردهی گردیدند.نتیجه گیری: با توجه به تحلیل میک مک، شاخص های مشارکت ذینفع، ارتباطات ذینفع و اهمیت جایگاه ذینفع به عنوان مهم‌ترین مولفه های ارزیابی ذینفعان شناخته شدند که لزوم توجه مدیریت به این عوامل را در ارزیابی ذینفعان و استفاده از آنها در دستیابی به اهداف بیمارستان نشان می دهد. Manuscript profile