Future study Management
,
Issue118,Year,
Winter
2019
در دنیای رقابتی امروز توانایی شناخت و پیش بینی تقاضای مشتریان یک مقوله مهم جهت موفقیت سازمانها به شمار میرود.و از انجا که دستگاههای خود پرداز یکی از مهم ترین کانالهای توزیع وجه نقد و یکی از اساسی ترین معیارهای ارزیابی سطح خدمات برای بانکها بشمار میروند در این مقاله ویژ More
در دنیای رقابتی امروز توانایی شناخت و پیش بینی تقاضای مشتریان یک مقوله مهم جهت موفقیت سازمانها به شمار میرود.و از انجا که دستگاههای خود پرداز یکی از مهم ترین کانالهای توزیع وجه نقد و یکی از اساسی ترین معیارهای ارزیابی سطح خدمات برای بانکها بشمار میروند در این مقاله ویژگیهای مربوط به دستگاه های خودپرداز با توجه به زمان های مراجعه و مکان قرار گیری دستگاهها بررسی می گردد . این مقاله به دنبال یافتن مدلی پویا و کاربردی جهت سناریو سازی تقاضای دستگاههای خود پرداز می باشد . از این رو مورد کاوی بر روی ۳۷۸ دستگاه خودپرداز در سراسر شهر تهران در بازه زمانی یک ماه که شامل ۶۹۴۱۸ رکورد می باشد انجام گرفت . این مدل در نهایت با خوشه بندی داده های آماری در بعد زمانی و مکانی موفق به یادگیری الگوی موجود در داده های کلان شده و بر همین مبنای درخت تصمیم ارائه شده قادر به پیش بینی تعداد مراجعه کننده به هر دستگاه می باشد که پس از ارایه سناریو های ایجاد شده در جهت ارتقای کیفیت خدمات دهی بانکی و ارتقای عملکرد شبکه خودپردازها ترکیب بهینه مکانی دستگاههای خودپرداز در بعد مکانی و زمانی ارایه میگردد.
Manuscript profile
ازآنجا که مدیریت هزینه ها یکی از مهمترین وظایف سازمان ها هستند ، مدیریت هزینه های سیستم کنترل موجودی دستگاههای خود پرداز نیز یکی از اساسی ترین وظایف بانکها بشمار میروند. این مقاله به دنبال ارائه مدلی پویا و بهینه برای کنترل هزینه های موجودی دستگاههای خودپرداز، با توجه ب More
ازآنجا که مدیریت هزینه ها یکی از مهمترین وظایف سازمان ها هستند ، مدیریت هزینه های سیستم کنترل موجودی دستگاههای خود پرداز نیز یکی از اساسی ترین وظایف بانکها بشمار میروند. این مقاله به دنبال ارائه مدلی پویا و بهینه برای کنترل هزینه های موجودی دستگاههای خودپرداز، با توجه به شرایط زمانی و مکانی هر دستگاه میباشد .بنابر این از داده های کل جامعه آماری، مربوط به بانک متبوع در شهر تهران که شامل 368 دستگاه خودپرداز می گردد استفاده شد . بررسی رفتار دستگاه ها در بازه زمانی سه ماهه در سال 1396 انجام شده است. این مدل با خوشه بندی داده های آماری در ابعاد زمانی و مکانی موفق به یادگیری الگوی موجود در کلان داده ها شده و بر همین مبنا درخت تصمیم ارائه شده قادر به پیش بینی تعداد مراجعه کننده به هر دستگاه می باشد . سپس با استفاده از تابع هزینه ها برای سناریوهای بدست آمده هزینه های سیستم مشخص میگردند.هزینه ی کل سیستم شامل مجموع هزینه های نگهداری پول ، کمبود پول و سفارش دهی پول برای هر دستگاه میباشد . در نهایت با ارائه الگوی بهینه سازی شده کنترل موجودی برای هر سناریو، هزینه های کل سیستم به طور میانگین 5/16 درصد ، یعنی به مقدار 38 میلیون تومان در ماه کاهش پیدا میکند.
Manuscript profile
International Journal of Industrial Mathematics
,
Issue2,Year,
Spring
2021
Improving sustainability in supply chains is one of the strategic objectives in the current business. The purpose of this paper is to provide a model for assessing the sustainability performance of LARG supply chain management practices in the automotive supply chain us More
Improving sustainability in supply chains is one of the strategic objectives in the current business. The purpose of this paper is to provide a model for assessing the sustainability performance of LARG supply chain management practices in the automotive supply chain using the dynamics system. In this paper, LARG supply chain management practices were identified and were prioritized using fuzzy DEMATEL and fuzzy analysis network process.
Manuscript profile
مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته با More
مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته باشند. بنابراین در این پژوهش از مبانی و متغیرهای مدیریت دانش برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین یک شرکت فراورده های نفتی استفاده شد. بدین منظور از 5 شاخص اصلی مدیریت دانش شامل : خلق، ذخیره، اشتراک، بهره برداری و ارزیابی دانش بهره گرفته شد که این 5 شاخصه در قالب 26 متغیر به عنوان ورودی مدل در نظر گرفته شدند. در مدل ارائه شده ابتدا 26 متغیر مدیریت دانش با روش های نگاشت شناختی فازی پالایش شده و میزان اهمیت هریک از آنها مشخص می شود سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها اثر آنها بر متغیرهای زنجیره تامین در قالب نمودار علت و معلول سنجیده میشود . در نهایت نیز با توجه به دیاگرام جریان و ارائه سناریوها شاهد آن هستیم که با بکارگیری مدل پیشنهادی میزان تولید به میزان حدود 30 درصد افزایش پیدا می کند
Manuscript profile
درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل More
درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل کالا به مشتریان اهمیت ویژه ای دارد که با توجه به آن راهبرد شرکت در تعامل با مشتریان مشخص می گردد. بنابراین مدیریت این راهبرد نیازمند تصمیمات آینده نگر و طراحی ظرفیتهای جدید با رویکردی جامع و به هم پیوسته است و نمیتوان از طریق نگرش ایستا به آن دست یافت. همچنین مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و بهبود خدمت رسانی به مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به همین منظور، در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی پویا برای ارزیابی تاثیر مدیریت دانش بر بهبود خدمات به مشتریان در چارچوب تفکر سیستمی هستیم این پژوهش در یک شرکت تولید محصولات پتروشیمی در یک بازه زمانی 20ساله مورد مطالعه قرار گرفته است.که با تایید خبرگان در این حوزه، ابتدا متغیرهای اصلی شناسایی و روابط آن ها در قالب حلقه های علی تدوین گردیده، سپس با طراحی مدل اصلی در قالب نمودار انباشت جریان تکمیل ودر نرم افزار Vensim شبیه سازی می شود که در نهایت با ارائه راهبرد پیشنهادی، در انتهای بازه زمانی مورد مطالعه میزان خدمت رسانی به مشتریان به میزان 15درصد بیشتر می شود که منجر به پوشش تقاضای بیشتر به میزان 12درصد در کل سیستم می گردد.
Manuscript profile
در دنیای امروز پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامع به دلیل کمیاب بودن منابع، وابستگی شدیدی به استفاده برنامهریزی شده و بهینه از منابع و امکانات دارد. روند افزایشی ضایعات در زنجیره تأمین یکی از چالشهای اساسی اکثر کشورها بهویژه کشورهای درحالتوسعه است. ازاینرو استفاده مطلو More
در دنیای امروز پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامع به دلیل کمیاب بودن منابع، وابستگی شدیدی به استفاده برنامهریزی شده و بهینه از منابع و امکانات دارد. روند افزایشی ضایعات در زنجیره تأمین یکی از چالشهای اساسی اکثر کشورها بهویژه کشورهای درحالتوسعه است. ازاینرو استفاده مطلوب از منابع و کاستن مقدار ضایعات نقشی کلیدی در جهت ارتقای بازدهی سازمانها ایفا میکند. به همین منظور، در این پژوهش به دنبال ارائه الگوی راهبردی پویا برای کاهش ضایعات در زنجیره تأمین فراوردههای نفتی در چارچوب تفکر سیستمی هستیم. این پژوهش در یک شرکت تولید محصولات پتروشیمی در یک بازه زمانی 20 ساله مورد مطالعه قرار گرفته است. در مدل ارائه شده با بهرهگیری از نظرات خبرگان سازمان ابتدا 26 متغیر مدیریت دانش با روشهای نگاشت شناختی فازی پالایششده و میزان اهمیت هریک از آنها مشخص میشود سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها اثر آنها بر متغیرهای زنجیره تأمین در قالب نمودار علت و معلول سنجیده میشود. در نهایت با توجه به دیاگرام جریان و ارائه سناریوهای پیشنهادی، در انتهای بازه زمانی مورد مطالعه میزان ضایعات به میزان 45 درصد کمتر میشود که منجر به کاهش هزینه سیستم میگردد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications