• Home
  • رضا قرایی پور

    List of Articles رضا قرایی پور


  • Article

    1 - الگوی راهبردی اثر مدیریت دانش بر نرخ تولید با رویکرد نگاشت شناختی فازی
    Strategic Management Researches , Issue 1 , Year , Winter 2022
    مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته با More
    مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته باشند. بنابراین در این پژوهش از مبانی و متغیرهای مدیریت دانش برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین یک شرکت فراورده های نفتی استفاده شد. بدین منظور از 5 شاخص اصلی مدیریت دانش شامل : خلق، ذخیره، اشتراک، بهره برداری و ارزیابی دانش بهره گرفته شد که این 5 شاخصه در قالب 26 متغیر به عنوان ورودی مدل در نظر گرفته شدند. در مدل ارائه شده ابتدا 26 متغیر مدیریت دانش با روش های نگاشت شناختی فازی پالایش شده و میزان اهمیت هریک از آنها مشخص می شود سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها اثر آنها بر متغیرهای زنجیره تامین در قالب نمودار علت و معلول سنجیده میشود . در نهایت نیز با توجه به دیاگرام جریان و ارائه سناریوها شاهد آن هستیم که با بکارگیری مدل پیشنهادی میزان تولید به میزان حدود 30 درصد افزایش پیدا می کند Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه راهبرد بهبود کیفیت خدمات رسانی به مشتری در زنجیره تامین
    Strategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل More
    درسازمان های پیشرفته تصمیمات و راهبردهای مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم بکارگیری مدیریت دانش است. تولید محصول با کیفیت بالا برای پاسخگویی به تقاضای بازار و تحویل به مقدار و به موقع به مشتریان از مهمترین اهداف واحدهای تولیدی می باشد. از این رو مسئله خدمت رسانی و تحویل کالا به مشتریان اهمیت ویژه ای دارد که با توجه به آن راهبرد شرکت در تعامل با مشتریان مشخص می گردد. بنابراین مدیریت این راهبرد نیازمند تصمیمات آینده نگر و طراحی ظرفیتهای جدید با رویکردی جامع و به هم پیوسته است و نمیتوان از طریق نگرش ایستا به آن دست یافت. همچنین مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و بهبود خدمت رسانی به مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به همین منظور، در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی پویا برای ارزیابی تاثیر مدیریت دانش بر بهبود خدمات به مشتریان در چارچوب تفکر سیستمی هستیم این پژوهش در یک شرکت تولید محصولات پتروشیمی در یک بازه زمانی 20ساله مورد مطالعه قرار گرفته است.که با تایید خبرگان در این حوزه، ابتدا متغیرهای اصلی شناسایی و روابط آن ها در قالب حلقه های علی تدوین گردیده، سپس با طراحی‌ مدل اصلی در قالب نمودار انباشت جریان تکمیل ودر نرم افزار Vensim شبیه سازی می شود که در نهایت با ارائه راهبرد پیشنهادی، در انتهای بازه زمانی مورد مطالعه میزان خدمت رسانی به مشتریان به میزان 15درصد بیشتر می شود که منجر به پوشش تقاضای بیشتر به میزان 12درصد در کل سیستم می گردد. Manuscript profile