Evaluating the Tourism Potential to Form Creative Tourism
(A case study of Behshahr)
Subject Areas :
Sedigheh Lotfi
1
,
Maryam Momenpour Akerdi
2
1 - Assistant Professor of Architecture Department, Azarshahr Branch, Islamic Azad University, Azarshahr, Iran
2 - Ph.D. Candidate of Geography & Urban Planning, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
Received: 2022-11-23
Accepted : 2022-12-21
Published : 2023-02-20
Keywords:
Tourism,
creative tourism,
Behshahr,
creative place,
Abstract :
Achieving a creative society requires the existence of a creative class, and it seems that one of the appropriate ways to recognize and attract the creative class is to use the tourism industry. Creativity in the field of tourism is a new approach to the structural dimensions of the city and region. Therefore, the current research is trying to evaluate the tourism potential of Behshahr; to investigate the potential and capacities of this region to create creative tourism. The present research is based on descriptive-analytical approaches. The data was collected from documentary studies and field surveys in the form of questionnaires. To examine the research variables, four major tourism indicators including historical, architectural, natural, sociocultural, and infrastructure attractions, as well as five basic indicators of the realization of a creative city have been evaluated. To analyze the data and evaluate the tourism potential of the study area, the SPSS was applied and Friedman and T-tests were used. The results of the research related to the creation of creative tourism indicated that Behshahr has potential and capacity in terms of the given indicators. Also, the results of the t-test in connection with the investigation of the feasibility of creative tourism in Behshahr indicated that among the components, social capital is at a higher level and the leadership and management component is at a lower level compared with the levels of other components. The results of the Friedman test also showed that the four indicators of social capital, risk-taking, initiative, innovation, flexibility, and acceptance are in a favorable situation in terms of forming creative tourism.
References:
بابایی همتی، ر. 1394. توانیابی گردشگری خلاق در شهرهای استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
برندگی، ب. و نعمتی، د. 1391. گردشگری خلاق، راهی به سوی توسعه، اولین همایش ملی و طبیعت گردی ایران زمین.
بسته نگار، م.؛ حسنی، ع. و خاکزار بفروئی، م. 1396. طراحی مدل مفهومی گردشگری خلاق، فصلنامه علمی و پژوهشی گردشگری و توسعه، سال 6، شماره 2 (پیاپی 11). صص 108-81.
پناهی، ع. و داداشپور مقدم، م. 1398. تحلیل نقش شاخصهای شهر خلاق در توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان)، نشریه علمی تخصصی شباک، سال 5، شماره 1، 96-87.
جاوید، م. ، حسینپور ع. و اکبری مطلق، م. 1392. شهر خالق، برنامهریزی راهبردی، جلد اول. انتشارات طحان. ناشر تخصصی معماری و شهرسازی.
رمضانزاده لسبوئی، م. ، زال، م. ح. و فقیهعبداللهی، م. 1398. ارزیابی خلاقیت شهرهای تاریخی در راستای توسعه گردشگری فرهنگی؛ مطالعه موردی: شهر اصفهان، فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، دوره 9، شماره 2، صص 352-335.
زال، م. ح.، دوستی، ف. و رمضانزاده لسبویی، م. 1397. گردشگری خلاق ابزاری برای توسعه شهری (مطالعه موردی شهر تبریز)، فصلنامه پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، دوره 6، شماره 4، صص768-753.
زنگنه شهرکی، س. و فتوحی مهربانی، ب. 1397. تبیین الگوی مطلوب شهر خلاق برای کلانشهر تهران، فصلنامه شهر پایدار، دورۀ 1، شمارۀ 4، صص 125-139.
سالاریپور، ع.، حسام، م.، برادران سقرلو، آ. و حمیدی، آ. 1399. تبیین راهبردهای توسعه گردشگری خلاق در شهر رشت، فصلنامه گردشگری شهری، دورۀ 7، شمارۀ 3، صص 142-127.
شاطریان، م. ، حیدری سورشجانی، ر. ، ورفینژاد، ژ. 1398. مدلسازی تأثیرات گردشگری شهری بر کیفیت زندگی و شهر خلاق در شهر کرمانشاه، فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، دوره 9، شماره 33، 60-49.
صیدبیگی، ص.، رسولی، ح. ، نصیری، م. ، زعفرانلو، ع. 1399. بررسی عوامل موءثر بر ایجاد برند در راستای توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: کلانشهر مشهد، ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت، ساری.
عباسی، م.، شبانی، ا. ح. 1396. بررسی و تعریف شاخصهای اجتماعی و فرهنگی شهر خلاق در توسعه شهری اصفهان، سومین همایش بین المللی معماری، عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم.
قربانی، ر.، حسین آبادی، س. ، طورانی، ع. 1392. شهرهای خلاق، رویکردی فرهنگی در توسعه شهری، فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، شماره 11، صص 18-1.
کرکه آبادی، ز.، فوادیان، م.، کامیابی، س. 1400. تحلیل جایگاه شاخصهای شهر خلاق در راستای برندسازی و دستیابی به توسعه پایدار شهری؛ مورد مطالعه: شهر دامغان، نشریه مطالعات جغرافیای مناطق کوهستانی، دوره 2، شماره 1، صص 142-127.
لطفی، ص.، عباسی، س. 1400. تحلیل تحققپذیری شهر خلاق در شهرهای میانی مورد مطالعه: شهر ساری؛ فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، سال 11، شماره 40، صص 40-19.
لطفیزاده دهکردی، س. ، شاهدی، ب. 1393. بررسی شاخصهای شهر خلاق با رویکرد توسعه گردشگری، کنفرانس بینالمللی توسعه پایدار، راهکارها و چالشها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری.
محمودیآذر، ش.، داودپور، ز. 1397. برندسازی شهری برای تحقق شهر خلاق؛ ارائه نظریهای داده بنیاد؛ مورد مطالعه: شهر ارومیه، فصلنامه توسعه محلی (روستایی شهری)، دوره 11، شماره 1. 136-115.
مرکز آمار ایران (1395) سالنامه آماری شهرستان بهشهر.
Cave، J and Jolliffe، 2012. Urban Tourism. Tourism: The Key Concepts. Robinson، P. (Ed). London: Routledge.
Eglins، Lusena، E. 2016. Procedia Economics and Finance From Industrial City to the Creative City: Development Policy Challenges and Liepaja Case، 39، 2016، 122-130.
Federal Highway Administration. 2011. Smart growth and the FHWA. Retrieved from http://www. fhwa. dot. gov.
Florida، 2014. The creative class and economic development، Economic Development Quarterly، 28(3)، 196 –205.
Hall، 2000. Creative Cities and Economic Development. Urban Studies، 37(4)، 639–649. https://doi. org/10. 1080/00420980050003946.
Hospers، G-J and van Dalm، 2005. How to create a creative city? The viewpoints of Richard Florida and Jane Jacobs، Foresight. 7، 1-6.
Hutton، T، Bourne، ، Shearmur، R. and Simmons، J. 2011. Canadian Urban Regions: Trajectories of Growth and Change، Canadian Geographies، Oxford University Press، 384 pages.
Landry، 2008. The creative city: a toolkit for urban innovators. London: Routledge.
Landry، ، & Bianchini، F. 1998. The creative city، Demos، 7-59.
LengKhoo، 2020. “Towards an inclusive creative city: How ready is the Historic City of George Town”، Penang?، City، Culture and Society، 23، 76-92.
Patrick، ، Grandadam، D. & Simon، L. 2010. The Anatomy of the Creative City. Industry and Innovation، 17:1، 91-111.
Richards، . 2013)،. Creativity and tourism in the city، Current Issues in Tourism ، DOI: 10. 1080/13683500. 2013. 783794
Richards، and Raymond، C. . 2000. Creative Tourism. ATLAS News، 23، 16 – 20.
Richards، and Marques، M. 2012. Exploring Creative Tourism: Editors Introduction، Journal of Tourism Consumption and Practice Volume 4 (2)، 1-12.
Sasaki، 2007)،. Developing the creative cities through networking. Elsevier.
Steward، C. and Kuska، S. 2008. Developing and sustaining creative cities: A sustainability tool for designers، planners، and public administrators. International Journal of Sustainable Development 13(1)، 6-16.
Tajudeen، 2008. JENESYS Program Report، Conference of Urban Community Development Inspired by Culture: The Potential of Creative Cities، July 29 – August 7. Published by The Japan Foundation:60.
2010. Creative، Economy-2010. United Nations.
2018. Creativity and Tourism، New York: the United Nations Development Programme.
Yencken، 2013. Creative cities، Published in space place & culture in 2013 by Futures Leaders (www. futuresleaders. com. au).
_||_