Description of the Center and the Type of Narration of the Illustrated Manuscript of Khamseh of Nizami in Relationship Between Text and Image
Subject Areas : Persian Language & LiteratureFarzaneh Mehryar 1 , Shahrzad Niazi 2 , Mortaza Rashidi 3
1 - PhD Candidate, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 - Assistant professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
3 - Assistant professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
Keywords: Illustration, Haft Peikar, Nizami’s Khamseh, illustrated manuscript, relationship between poem and illustration,
Abstract :
Nizami’s Khamseh is the poems has been repeatedly copied in the illustrated and non-illustrated forms during the time. Illustrated manuscripts have in addition poems, the meaning concepts of illustration and it is because of being relation among poems and its illustrations. This paper, introduce illustrations of Haft Peikar of Nizami’s Khamseh’s manuscripts by Descriptive-analytical method. They are as following, university of Tehran’s manuscript- code 5179, Shahid Motahhari’s -code 400, America Library of Congress, Kakh Golestan -code 1951, Islamic Consultative Assembly-code 930, National library-code5-15275 of N. L. digital, National library-code 3058256 of N. L. digital. Due to the relation between illustration and poems, being aware of the number as well as the subject of illustrations and the main focus of their narrative, is important for later research in this field. The paper says that in the above manuscripts, Bahram Gour is the main focus of the narrative and most frequently revolves around his presence in seven domes while the painter is not completely bound to the text.
آژند، یعقوب (1387). مکتب نگارگری هرات. تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
آژند، یعقوب (1389). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
باقرینیا، کاظم (1389). تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی خمسه نظامی اوایل قرن 8 هجری قمری موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به شماره ثبت مرکزی دانشگاه تهران به شماره ثبت 5179 : تصویرسازی بر اساس داستانهای خمسه نظامی. تهران: دانشگاه هنر تهران.
پورنامداریان، تقی (1375). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تحلیلی از داستانهای عرفانی-فلسفی ابن سینا و سهروردی. چاپ چهارم. تهران: شرکت انتشارات علمی وفرهنگی، چاپ چهارم.
درایتی، مصطفی (1391). فهرستگان نسخ خطی ایران (فنخا). تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
میرسعیدی، معصومه؛ لطفی شمیرانی، میترا (1393)، خمسه (2). دانشنامه جهان اسلام. ج. 16. تهران: انتشارات بنیاد دایره المعارف اسلامی.
نظامی، الیاس بن یوسف (1334). هفتپیکر. تصحیح وحید دستگردی. چاپ دوم. تهران: چاپ شرق.
نظامی، الیاس بن یوسف (817 ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی). شماره ثبت 5179. تهران: دانشگاه تهران.
نظامی، الیاس بن یوسف (956 ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی). شمارۀ کتابخانه 400. تهران: مدرسۀ عالی شهید مطهری.
نظامی، الیاس بن یوسف (1049ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی). شماره کتابخانه 930. تهران: مجلس شورای اسلامی.
نظامی، الیاس بن یوسف (1141-1140ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی)، کتابخانه کنگرۀ آمریکا. شمارۀ کتابخانه 2017481612 تهران: موسسه فرهنگی میراث مکتوب.
نظامی، الیاس بن یوسف (1236-1237 ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی). شماره کتابخانه 1951. تهران: کاخ گلستان.
نظامی، الیاس بن یوسف (889 ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی)، شماره بازیابی 1277 / چ1175. تهران: مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،.
نظامی، الیاس بن یوسف (1118ق.). خمسۀ نظامی (نسخۀ خطی). شماره بازیابی 3288. تهران: مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
_||_