تاثیر تمرین آنلاین استراتژی های فراشناختی بر یادگیری واژگان زبان آموزان زبان انگلیسی: رویکرد ترکیبی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیشیوا صمدانی 1 , نسیم شنگرف فام 2
1 - گروه زبانهای خارجی، واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه زبانهای خارجی، واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Keywords: استراتژی های فراشناختی, رویکرد ترکیبی, توسعه دایره واژگان, مطالعه گروهی, حمایت همکلاسی, تدریس همکلاسی,
Abstract :
در این مطالعه به بررسی رویکرد جدیدی در توسعه دایره واژگان پرداخته شد. برای این منظور ، 50 زبان آموز مرد و زن در سنین 19-35 سال از 3 کلاس دانشگاهی رشته مترجمی زبان انگلیسی، متشکل از کلاسهای دست نخورده انتخاب شده اند. این زبان آموزان به طور تصادفی در دو گروه 25 نفری قرار گرفتند. در گروه آزمایش ، به ارائه عکس / کاریکاتور در اینستاگرام مرتبط با واژگان جلسات آموزشی آن مبحث پرداختیم. زبان آموزان درمورد واژگان و معانی که به نوعی در تصویر می دیدند با استفاده از تمرین استراتژی های فراشناختی با کمک حمایت همکلاسی به بحث و تبادل نظر پرداختند. گروه کنترل، سیلابس درسی و تکالیف را طبق برنامه کلاس دنبال کردند. در پایان دوره آموزشی به منظور بررسی میزان پیشرفت یادگیری واژگان، آزمون واژگان چند گزینه ای برگزار شد. نتایج که از طریق آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، نشان داد که روش ترکیبی می تواند به طور معناداری بر عملکرد گروه آزمایش در فراگیری واژگان تاثیر گذار باشد. نتایج حاصل از این مطالعه نه تنها برای معلمان ، محققان و طراحان برنامه درسی بلکه برای زبان آموزان زبان انگلیسی نیز کارامد است زیرا با معرفی مفهوم فراشناخت و حمایت همکلاسی ، چارچوب یکپارچه ای ارائه می شود که موید ارتقای فرایند آموزش-یادگیری به عنوان هدف غایی آموزش است. ماحصل این مطالعه موجب بهبود مسئولیت پذیری زبان آموزان، کلاس درس دانش آموز محور، و ارتقای سطح شناخت می گردد.
Alqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International Journal of Teaching and Education, III(3), 21-34. doi:10.20472/te.2015.3.3.002
Athanassiou, N., McNett, J. M., & Harvey, C. (2003). Critical thinking in the management classroom: Bloom's taxonomy as a learning tool. Journal of Management Education, 27(5), 533-555.
Azevedo, R., Moos, D. C., Greene, J. A., Winters, F. I., & Cromley, J. G. (2008). Why is externally-facilitated regulated learning more effective than self-regulated learning with hypermedia? Educational Technology Research and Development, 56(1), 45-72.
Balaman, U., & Sert, O. (2017). Development of L2 interactional resources for online collaborative task accomplishment. Computer Assisted Language Learning, 30(7), 601-630. doi:10.1080/09588221.2017.1334667
Berne, J. I., & Blachowicz, C. L. (2008). What reading teachers say about vocabulary instruction: Voices from the classroom. The reading teacher, 62(4), 314-323.
Ghasemi, B., Hashemi, M., & Bardine, S. H. (2011). The capabilities of computers for language learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 58-62. doi:10.1016/j.sbspro.2011.11.012
Jacobson, M. J., & Azevedo, R. (2007). Advances in scaffolding learning with hypertext and hypermedia: Theoretical, empirical, and design issues. Educational Technology Research and Development, 56(1), 1-3. doi:10.1007/s11423-007-9066-1
Langfeng, Z., & Anokye, V. O. (2018). Strategies for Second Language Vocabulary Acquisition among High School Learners of English in Ghana: The Case of Senior High School Students in Ghana. Arts and Social Sciences Journal, 09(05). doi:10.4172/2151-6200.1000396
Lee, H. (2004). Learning process mechanisms in resource-based structured instruction and interpersonal interactive instruction in web-based distance learning environment. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Korea.
Lee, I., & Mak, P. (2018). Metacognition and Metacognitive Instruction in Second Language Writing Classrooms. TESOL Quarterly, 52(4), 1085-1097. doi:10.1002/tesq.436
Lipponen, L., Rahikainen, M., Lallimo, J., & Hakkarainen, K. (2003). Patterns of participation and discourse in elementary students’ computer-supported collaborative learning. Learning and instruction, 13(5), 487-509.
Molenaar, I., van Boxtel, C. A. M., & Sleegers, P. J. C. (2010). The effects of scaffolding metacognitive activities in small groups. Computers in Human Behavior, 26(6), 1727-1738. doi:10.1016/j.chb.2010.06.022
Oxford, R. L., & Scarcella, R. C. (1994). Second language vocabulary learning among adults: State of the art in vocabulary instruction. System, 22(2), 231-243.
Park, S. I., & Jang, S. Y. (2008). Analysis of peer scaffolding patterns in four phases of problem-solving in web-based instruction. SNU Journal of Education Research,17, 1-31
Pata, K., Lehtinen, E., & Sarapuu, T. (2006). Inter-relations of tutor’s and peers’ scaffolding and decision-making discourse acts. Instructional Science, 34(4), 313-341. doi:10.1007/s11251-005-3406-5
Rahmani, R., Abbas, M., & Alahyarizadeh, G. (2013). The Effects of Peer Scaffolding in Problem-based Gaming on the Frequency of Double-loop Learning and Performance in Integrated Science Process Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 1994-1999. doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.154
Seiz-Ortiz, R., Gimeno-Sanz, A., & Siqueira, J. M. d. (2011). Appraisalweb: An online platform for the pedagogical evaluation of Web-based Language Learning Resources. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 667-671. doi:10.1016/j.sbspro.2011.03.161
Tanaka, M. (2017). Examining EFL vocabulary learning motivation in a demotivating learning environment. System, 65, 130-138. doi:10.1016/j.system.2017.01.010
Wang, Y. (2014). Learning Design for Online Language Learning: A Systems Design Framework. Paper presented at the 2014 IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies.
Wenden, A. L. (1998). Metacognitive knowledge and language learning1. Applied Linguistics, 19(4), 515-537.