تاثیر چهارچوب سازی انگیزشی روی خودکارامدی و موفقیت یادگیری یادگیرنده های زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی با سبک های شناختی مختلف وابسته و مستقل
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمعصومه سهرابی 1 , حسین سیاه پوش 2 , عسگر محمودی 3
1 - گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل، ایران
2 - گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل، ایران
3 - گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل، ایران
Keywords: خودکارآمدی, چهارچوب سازی انگیزشی, موفقیت در یادگیری, سبک شناختی, وابستگی میدانی, مستقل از میدان,
Abstract :
مطالعه حاضر به بررسی تأثیرات چهارچوب سازی انگیزشی در خودکارآمدی و پیشرفت یادگیری افراد با سبک شناختی وابسته و مستقل از یادگیرندگان EFL پرداخته است. در این مطالعه سعی شده از داده های کمی و کیفی استفاده شود تا نتایج قابل اطمینان تری بدست آید. به عنوان یک بخش کیفی ، 15 معلمدر حوزه زبان انگلیسی در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته ، و به عنوان قسمت کمی ، دو گروه از فراگیران به عنوان گروه های آزمایشی و کنترل با 60 شرکت کننده شرکت کردند. برای تعیین خودکارآمدی دانشجویان ،از پرسشنامه استراتژیهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) استفاده شد. آزمون گروه های تعبیه شده (GEFT) برای دسته بندی آنها در گروه های وابسته و مستقل انجام شد. برای تعیین سطح مهارت فراگیران ، از پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. در مورد درمان ، 8 جلسه آموزش Bandura برای بهبود خودکارآمدی فراگیران انجام شد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از تجزیه و تحلیل محتوا و به عنوان تجزیه و تحلیل کمی ، تجزیه و تحلیل چند متغیره واریانس دو طرفه (MANOVA) انجام شد. نتایج نشان داد که تعامل فراگیران در چهارچوب سازی انگیزشی ، خودکارآمدی و پیشرفت یادگیری آنها را بهبود می بخشد و تفاوت معناداری بین فراگیران در ابعاد FD و FI وجود ندارد. این یافته ها برای معلمان و فراگیران در محیط های آموزشی برای کشف برخی از عوامل موثر بر عملکرد زبان آموزان EFL و وضعیت روانشناختی آنها تأثیراتی دارد.
Ahmadi, A. R., & Yamini, M. (2003). Relationship between field dependence/independence and
listening comprehension strategy used by female Iranian English majors. Journal of Faculty of Letters and Humanities (Tabriz), 46(187), 61-72.
Ahmadzade, L., & Shojae, M. (2013). Investigating the relationship between cognitive style (filed dependence/independence) and academic achievement in male and female students of Behbahan Islamic Azad University. JLSB, 3(3), 245-249.
Alias, N. A. (2012). Design of a motivational scaffold for the Malaysian e-learning environment. Journal of Educational Technology & Society, 15(1), 137-151.
Artino, A. R., Jr. (2012). Academic self-efficacy: from educational theory to instructional practice. Perspect Med Educ, 1(2), 76-85. doi:10.1007/s40037-012-0012-5
Barbour, R. (2008). Introducing qualitative research: A student guide to the craft of doing qualitative research. London, UK: Sage Publications Ltd.
Belland, B. R., Kim, C., & Hannafin, M. J. (2013). A framework for designing scaffolds that improve motivation and cognition. Educational Psychologist, 48(4), 243-270. doi:10.1080/00461520.2013.838920
Chen, C.-H., & Law, V. (2016). Scaffolding individual and collaborative game-based learning in learning performance and intrinsic motivation. Comput. Hum. Behav., 55(PB), 1201–1212.
Cheng, K. H., & Tsai, C. C. (2020). Students’ motivational beliefs and strategies, perceived immersion and attitudes towards science learning with immersive virtual reality: A partial least squares analysis. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2140-2159.
DeTure, M. (2010). Cognitive style and self-efficacy: Predicting student success in online distance education. American Journal of Distance Education, 18, 21-38. doi:10.1207/s15389286ajde1801_3
Ellis, R. (2015). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press. .
Hasan, M. (2018). Impact of motivational scaffolding on the acquisition of writing skills in L2 situation. . International Journal of Humanities and Social Science Invention, 7(12), 39-45.
Hodges, C. B. (2008). Self-efficacy in the context of online learning environments: A review of the literature and directions for research. Performance Improvement Quarterly, 20(3-4), 7-25. doi:https://doi.org/10.1002/piq.20001
Hutchinson, S. A., & Wilson, H. S. (1992). Validity threats in scheduled semistructured research interviews. Nursing Research, 41(2), 117-119. doi:10.1097/00006199-199203000-00012
Jafari, S., Talebinejad, M. R., & Ketabi, S. (2021). Comparative effects of technology-, motivational-, and metacognitive-based scaffolding on male and female Iranian adult advanced EFL learners’ speaking. Research in English Language Pedagogy, 9(2), 259-282.
Jafarigohar, M., & Mortazavi, M. (2016). Promoting metacognition in EFL classrooms through scaffolding motivation. Iranian Journal of Applied Linguistics, 19, 73-98.
Jumaat, N. F., & Tasir, Z. (2016). A framework of metacognitive scaffolding in learning authoring system through Facebook. Journal of Educational Computing Research, 54, 619 - 659.
López-Vargas, O., Hederich-Martínez, C., & Camargo-Uribe, Á. (2011). Cognitive style and academic achievement. Educación y Educadores, 14(1).
Low, D. E., & Robinson, T. (2015). A motivation scaffold to improve the learning engagement of students. Teach Journal of Christian Education, 9, (1), 30-38. Retrieved from https://research.avondale.edu.au/teach/vol9/iss1/7
Maghsudi, M. (2007). The interaction between field dependent/independent learning styles and learners' linguality in third language acquisition. . South Asian Language Review, 17 (1)100- 112.
McGrath, C., Palmgren, P. J., & Liljedahl, M. (2019). Twelve tips for conducting qualitative research interviews. Medical Teacher, 41(9), 1002-1006.
Michalsky, T. (2021). When to scaffold motivational self-regulation strategies for high school students' science text comprehension. Frontiers in Psychology, 12:658027. doi:10.3389/fpsyg.2021.658027
Muhammad, T., Daniel, E., & Abdurauf, R. A. (2015). Cognitive styles field dependence/independence and scientific achievement of male and female students of Zamfara State College of Education Maru, Nigeria. Journal of Education and Practice, 6, 58-63.
Onyekuru, B. (2015). Field dependence-field independence cognitive style, gender, career choice and academic achievement of secondary school students in Emohua Local Government Area of Rivers State. Journal of Education and Practice, 6, 76-85.
Pallant, J. (2010). SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS (4th edn.). Maidenhead :Open University Press/McGraw-Hill.
Pintrich, P., Smith, D.A.F., Garcia, T., & McKeachie, W.J. (1991). Module for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Retrieved from http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb
Pishadast, A., Mojavezi, A., & Okati, F. (2021). Development of speaking ability through motivational and metacognitive-based scaffolding. Language and Translation, 11(3), 75-90.
Schunk, D. H. (1995). Self-efficacy, motivation, and performance. Journal of Applied Sport Psychology, 7(2), 112-137. doi:10.1080/10413209508406961
Stansfield, C., & Hansen, J. (1983). Field Dependence-Independence as a Variable in Second Language Cloze Test Performance. TESOL Quarterly, 17(1), 29-38. doi:https://doi.org/10.2307/3586422
Sternberg, R. J., Grigorenko, E. L., & Zhang, L.-F. (2008). Styles of learning and thinking matter in instruction and assessment. Perspectives on Psychological Science : A Journal of the Association for Psychological Science, 3(6), 486-506. doi:10.1111/j.1745-6924.2008.00095.x
Tuckman, B. (2007). The effect of motivational scaffolding on procrastinators’ distance learning outcomes. Computers & Education, 49, 414-422. doi:10.1016/j.compedu.2005.10.002
Valencia-Vallejo, N., López-Vargas, O., & Sanabria-Rodríguez, L. (2018). Effect of motivational scaffolding on e-learning environments: Self-efficacy, learning achievement, and cognitive style. Journal of Educators Online, 15.
Valencia-Vallejo, N., López-Vargas, O., & Sanabria-Rodríguez, L. (2019). Effect of a metacognitive scaffolding on self-efficacy, metacognition, and achievement in e-learning environments. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 11, 1-19.
Witkin, H. A., Moore, C. A., Goodenough, D., & Cox, P. W. (1977). Field-dependent and field-Independent cognitive styles and their educational implications. Review of Educational Research, 47(1), 1-64. doi:10.3102/00346543047001001
Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 17(2), 89-100. doi:10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
Yantraprakorn, P., Darasawang, P., & Wiriyakarun, P. (2018). Self-efficacy and online language learning: causes of failure. Journal of Language Teaching and Research, 9, 1319-1329.
Yusuf, M. (2011). The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 2623-2626. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.158