راهبردهای مورد استفاده زبان آموزان ایرانی طی خواندن متنهای تخصصی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Department of English language, Falavarjan Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran
Keywords: درک مطلب, خواندن متون تخصصی, راهبرهای خواندن,
Abstract :
تحقیق حاضر به بررسی فراوانی و ماهیت راهبردهای مورد استفاده زبان آموزان ایرانی طی خواندن متنهای تخصصی انگلیسی می پردازد. زبان آموزان معمولا تمام مطالب ارایه شده در متن را مطالعه مینمایند. بنابراین سعی کردیم بدانیم زبان آموزان از چه راهبرهایی برای درک بهتر متن بهره می برند. تعداد 45 دانشجوی کارشناسی رشته های متفاوت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان بصورت تصادفی برای این مطالعه انتخاب شدند. یک پرسشنامه 30 سوالی به افراد تحت مطالعه ارایه شد که شامل سه بخش می گردید، 13 سوال راهبرهای کلی، 8 سوال راهبردهای حل مساله و 9 سوال راهبردهای حمایتی را بررسی می نمودند. نتایج حاصل نشان داد که زبان آموزان به میزان 5/44 درصد از راهبرهای کلی ، 29 درصد از راهبردهای حل مساله و 5/26 درصد راهبردهای حمایتی هنگام خواندن متنهای تخصصی بهره بردند . یافته های مطالعه اخیرمی تواند به مدرسان در تقویت راهبردهای مورد استفاده زبان آموزان کمک کند. همچنین زبان آموزان را در به کار بردن راهبردها به شیوه ای درست و موثریاری می نماید
Anderson, V., & Roit, M. (1993). Planning and implementing collaborative strategy instruction for delayed readers in grades 6-10. The Elementary School Journal, 94, 121-137.
Birjandi, P. (2001). The application of reading strategies in Persian and English (a comparative study.)The International Journal of Humanities (The Journal of Humanities), 8(3),29-36.
Block, E. (1986). The comprehension strategies of second language readers. TESOL Quarterly, 20,163-49.
Brown, D. H. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd ed.). New York: Pearson Education.
Carrell, P. L. (1998). Can reading strategies be successfully taught? [Online] Available: http://jalt-publications.org/old_tlt/files/98/mar/carrell.html (August, 11, 2011).
Chastain, K. (1988). Developing second-language skills theory and practice (3rd ed., 216).Orlando, Florida: Harcourt Brace Jovanovich.
Ebrahimi, S.S. (2012). Reading strategies of Iranian postgraduate English students living at ESL context in the first and second Language. Paper presented at the 2012 International Conference on Education and Management Innovation, Singapore.
Ghavam, M.M., Rastegar, M., & Razmi, M.H. (2011). Iranian EFL learners’ achievement goals in relation with their metacognitive reading strategy use. Open Journal of Modern Linguistics, 1(2), 39-44.
Gorsuch, G., & Taguchi, E. (2008). Repeated reading for developing reading fluency and
reading comprehension: The case of EFL learners in Vietnam. System, 36, 253-278.
Harmer, J. (2007). Teaching reading, how to teach English: Reasons for reading and different kinds of reading (2nd ed.). England: Pearson Longman.
Jimenez, R., Garcia, G., & Pearson, P. (1995). Three children, two languages, and strategic reading: Case studies in bilingual/monolingual reading. American Educational Research Journal, 32, 67-97.
Karbalaei, A. (2010). A comparison of the global reading strategies used by EFL and ESL
readers. The Reading Matrix, 10(2), 165-180.
Kong, A. (2006). Conceptions between first and second language readings: Reading strategies used by four Chinese adult readers. The Reading Matrix, 6(2), 19-45.
Kummin, S., & Rahman, S. (2010). The relationship between the use of meta-problem solving
strategies and achievement in English. Procedia Social and Behavioral Sciences, 145-150.
Marzban, A. (2008). Using CALLA in EFL reading comprehension classes. Paper presented at The 1st English language teaching and literature conference, Islamic Azad University, Rude hen Branch.
Mokhtari, K., & Sheorey, R. (2002). Measuring ESL students reading strategies. Journal of Developmental Education, 25 (3), 2-10.
Mokhtari, K., & Sheorey, R. (2008). Reading strategies of first- and second-language learners: See how they read. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers.
Naseri, M., & Zaferanieh, E. (2012). The relationship between reading self-efficacy beliefs, reading strategy use and reading comprehension level of Iranian EFL learners. World Journal of Education, 2(2), 64-75.
Paris, S.G., Cross, D.R., & Lipson, M.Y. (1984). Informed strategies for learning: a program to improve children’s reading awareness and comprehension. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1239-1252.
Pearson, P.D., & Fielding, L. (1991). Comprehension instruction. In R. Barr, M. Kamil, P. Mosenthal, & P. Pearson (Eds.), Handbook of reading research (pp. 815-860). White Plains, NY: Longman.
Phakiti, A. (2003). A closer look at the relationship of problem-solving and global strategy use to EFL reading achievement test performance. Language Testing, 20(1), 26-56.
Poole, A. (2005). Gender differences in reading strategy use among ESL college students. Journal of College Reading and Learning, 36(1), 7-20.
Renandya, W.A., & Jacobs, G.M. (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge university press.
Rice, M. (2009). Making connections: Reading comprehension skills and strategies. Educators Publishing Service.
Shokrpour, N., & Nasiri, E. (2011). The use of cognitive and metacognitive reading strategies by Iranian IETSE test takers in the reading section of the test. European Journal of Social Science, 22(1), 126-134.
Urquart, A., & Weir, J. C. (1998). Reading in a second language: process and product. London: Longman.