بررسی در زمانی واژگانی-دستوری چکیده ومقالات علمی-پژوهشی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیValeh Valipour 1 , نادر اسدی آیدینلو 2 , هانیه دواتگری اصل 3
1 - Department of English Language Teaching, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
2 - Department of English Language Teaching, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
3 - Department of English Language Teaching, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
Keywords: مقالات علمی, واژگانی-دستوری, فرانقشها, دستور زبان نقشگرای نظامبنیاد,
Abstract :
پژوهش حاضر تلاشی جهت بررسی کمّی واژگانی-دستوری چکیده ومقالات علمی-پژوهشی در زمینه علوم گوناگون در طی زمان می باشد. با پیروی از مدل زبانشناسی نقشگرایانه سیستمیک هالیدی ،در این تحقیق سه فرانقش شامل ارتباطات، وجوه، و تم های بکاربرده شده در جمله واره ها مورد تاکید قرار دارند واین که چگونه می توان از روشهای زبانشناسی پیکره ای برای مطالعه این فرانقشها در متون مقالات علمی چاپ شده در مجلات آکادمیک بهره برد. بنابراین هدف از تمام این تلاشها مقایسه چکیده ها با متن مقاله کامل آنها و نیز چگونه چکیده ها و متون کامل مقالات آنها در بافت زبانی گسترده تری در طول زمان بکار می روند. نتایج حاکی از آن بود که چکیده ومقالات علمی-پژوهشی در طول زمان از لحاظ واژگانی-دستوری تفاوت دارند و نیز این موارد در زمینه علوم گوناگون متفاوت بکار برده می شوند.
Arancon, P. (2013). The use of SFL genre theory for the analysis of students' writing skills in ESP. RaeL Revista Electronica de Linguistica Aplicada. (Annual 2013): p245.
Atkinson, D. (1992). The Evolution of Medical Research Writing from 1735 to 1985: The Case of the Edinburgh Medical Journal. Applied Linguistics, 13 (4), 337-374.
Bakhtin, M. M. (1986). The problem of speech genres. In C. Emerson & M. Holquist (Eds.), M M Bakhtin: Speech genres and other late essays (pp. 60-102) (V. W. McGee, Trans.). Austin: University of Texas Press.
Bazerman, C. (1994). Systems of genres and the enactments of social inten-
tions. London: Taylor & Frances.
Biber, D., & Conrad, S. (2009). Register, Genre, and Style. Cambridge: Cambridge University Press.
Butt, D., Fahey, R., Feez, S., Spinks, S., & Yallop, C. (2000). Using Functional Grammar: An Explorers Guide (2nd ed.). Sidney: NCELRT.
IŞIK TAŞ, Elvan Eda (2008). A corpus-based analysis of Genre-specific Discourse of Research: The Ph.D. Thesis and the Research article in ELT. METU Library Theses and Dissertations Archives.
Halliday, M. A. K., & Martin, J. (1993). Writing Science: Literacy and Discursive Power. London, Washington D.C.: The Falmer Press. p.76.
Halliday, M.A.K. (1994). Introduction to Functional Grammar, 2nd ed. London: Edward Arnold. p. 15.
Halliday, M. A. K. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Revised by C. M. I. M. Matthiessen. London: Arnold, 3 ed.
Hartley, J. (1999). Applying ergonomics to Applied Ergonomics: using structured abstracts. Applied Ergonomics, 30 (6), 535-541.
Holtz, M^onica (2011). Lexico-grammatical properties of abstracts and research papers: A corpus-based study of academic discourse from multiple disciplines. Ph.D. Thesis. Darmstadt. urn:nbn:de:tuda-tuprints-26386
Martin, J. R. (1997). Analysing genre: functional parameters. In F. Christie & J. R. Martin (Eds.) Genre and Institutions. Social Processes in the Workplace and School, (pp. 3-39). London and Washington: Cassell.
Nwogu, K. N. (1997). The medical research paper: Structure and functions. English for Specific Purposes, 16(2), 119-138.
Qurrat-ul-Ain et al. (2015). Generic and Lexico-grammatical Patterns of Job Application Letters Sent to the Educational Institutes of Faisalabad. ELF Annual Research Journal, 17, 163 -182.
Scott, M. (2011). WordSmith Tools Manual, Version 6. Lexical Analysis Software Ltd.
Scott, M. (2016). WordSmith Tools (Version 7) [Computer software]. Stroud: Lexical Analysis Software. Connor, U. (1996). Contrastive Rhetoric. Cambridge: Cambridge University Press.
Valle, Ellen (1999). A Collective Intelligence, The life sciences in the Royal Society as an academic discourse community.Pp. 104-147. Turku: Angliana Turkuensia.
Zhen-ye, N. (2008). A genre-based analysis of English research article abstracts and the linguistic feature of personal pronouns for financial economics. US-China Education Review, ISSN1548-6613.