بررسی تاثیر دو روش متفاوت سنتی و ترکیبی آموزش زبان با اهداف ویژه بر دانشجویان رشته کشاورزی ایران
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسیما مدیرخامنه 1 , میرحسین کاشف 2
1 - University of Urmia
2 - University of Urmia
Keywords: درک مطلب, روش ترکیبی, آموزش انگلیسی با اهداف ویژه, روش سنتی,
Abstract :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر دو روش متفاوت آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه، با عنوانین روش سنتی گرامر- ترجمه و یک روش گزینشی در جهت ارتقای مهارت درک مطلب دانشجویان دانشگاه انجام گرفت. فرضیه اصلی این بود که روش سنتی گرامر- ترجمه در مقایسه با یک روش جدید گزینشی که بر ارتقای مهارت درک مطلب دانشجویان با استفاده از برخی استراتژی ها و مهارت های لازم تکیه دارد، طبق طرح براون (2003)، موثرتر به نظر می رسد. شرکت کنندگان مابین سنین 18 تا 24 سال و شامل 72 دختر و پسر دانشجوی کشاورزی بودند که به صورت نیمه تصادفی به دو گروه تجربی (سنتی و گزینشی) هر کدام شامل 36 نفر تقسیم شدند. بعد از یک پیش آزمون، اجرای روش و پس آزمون (15 هفته، دو روز در هفته) داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس دو طرفه برای بررسی تاثیرات متغیر های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرقت (با در نظر گرفتن جنسیت به عنوان متغیر تعدیل کننده). نتایج نشان دادند که روش گزینشی به طور قابل ملاحظه ای در ارتقای مهارت درک مطلب دانشجویان از روش سنتی موثرتر بود، در حالی که جنسیت تاثیر معنا داری بر درک مطلب دانشجویان نداشت. یافته های تحقیق در ارتباط با روش آموزشی موثر درک مطلب از طریق استفاده از استراتژی های شناختی و فراشناختی در محیط های آموزشی انگلیسی با اهداف ویژه مورد بحث قرار می گیرند.
Brown, J. D. (1995a). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. Boston: Heinle & Heinle.
Brown, J. D. (1995b). Language program evaluation: Decisions, problems, and solutions. In W. Grabe (Ed.), Annual Review of Applied Linguistics, 15, 227–248. New York: CambridgeUniversity Press.
Brown, J. D. (2003). Creating a complete language-testing program. In C. A. Coombe, & N. J. Hubley (Eds.), Assessment practices (pp. 9–23). Alexandria, VA: TESOL.
Carrell, P. L. (1996). L2 reading strategy training: what is the role of metacognition? Paper presented at the 30th TESOL Annual Convention, Chicago, IL, 26–30 March.
Carrell, P. L. (1998). Can reading strategies be successfully taught? The Language Teacher (online), 22/3, 55 paragraphs. Available: http://langue.hyper.chubu.ac.jp./jalt/pub/tlt/98/mar/carrell.html
Chastain, K., (1988). Developing second language skills: Theory and practice. Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
Dehieb-Henia, N. (2003). Evaluating the effectiveness of metacognitive strategy training for reading research articles in an ESP context. Journal of English for Specific Purposes, 22, 387–417.
Dudley-Evans, T., & St John, M. (1998). Developments in English for Specific Purposes. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Edwards, N. (2000). Language for business: effective needs assessment, syllabus design and materials preparation in a practical ESP case study. English for Specific Purposes, 19, 291–296.
Fiorito, L. (2005). How is English for specific purposes different from English as a second language, also known as general English? Teacher articles, using English.com
Flowerdew, L., (2005). Integrating traditional and critical approaches to syllabus design. Journal of English for Academic Purposes, 4, 135-147.
Flowerdew, J., Peacock, M., (2001). Research Perspectives on English for Academic Purposes. CambridgeUniversity Press, Cambridge.
Fuertes-Olivera, P. A., Gomez-Martinez, S. (2004). Empirical assessment of some learning factors affecting Spanish students of business English. Journal of English for Specific Purposes, 23, 163-180.
Gatehouse, K. (2001). Key Issues in English for Specific Purposes (ESP) Curriculum Development. The Internet TESL Journal, 7, 10.
Golinkoff, R. M. (1975). A comparison of reading comprehension processes in good and poor comprehenders. Reading Research Quarterly, 11, 623–659.
Hauptman, P.C. (2000). Some hypotheses on the nature of difficulty and ease in second language reading: an application of schema theory. Foreign Language Annals, 33, 622–631.
Hayati, A.M. (2008). Teaching English for Special Purposes in Iran: Problems and suggestions. Arts and Humanities in Higher Education, 7, 149-165
Huang, S.-C. (2006). Reading English for academic purposes –What situational factors may motivate learners to read? System, 34, 371–383.
Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Pearson, P. D., & Fielding, L. (1991). Comprehension instruction. In R. Barr, M. L. Kamil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, Vol. II (pp. 815–860). New York: Longman.
Robinson, P. (1991). ESP today. London: Prentice Hall.