نگاهی به ارتباط طرح برنامه درسی زندگی محور و موفقیت مدرس: مطالعه ای کمی و کیفی در زمینه زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیحمید خسروانی فرد 1 , رضا پیشقدم 2 , آذر حسینی فاطمی 3
1 - English Department of the Ferdowsi University of Mashhad
2 - English Department of the Ferdowsi University of Mashhad
3 - English Department of the Ferdowsi University of Mashhad
Keywords: همبستگی, رگرسیون, برنامه درسی زندگی محور, موفقیت مدرس, زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی, باورهای آموزش زبان زندگی پاسخگو,
Abstract :
طراحی برنامه درسی بخشی جدایی ناپذیر از آموزش زبان انگلیسی است. تعدادی برنامه های درسی توسط دانشمندان مختلف از زمان ظهور آموزش زبان انگلیسی ارائه شده است، که آخرین آن توسطپیشقدم (2011) به نام "برنامه درسی زندگی محور" ارائه شده است که در آن مسائل مربوط به زندگی بجای زبان در کلاس های آموزش زبان انگلیسی مورد اولویت قرار می گیرد. با توجه به ظهور اخیر این برنامه درسی و کاستی پژوهش در مورد اثربخشی آن، این مطالعه با هدف روشن کردن موضوع مورد نظرانجام شد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین موفقیت مدرسان زبان انگلیسی و اعتقاد به آموزش زبان زندگی محور (LRLTB) در زمینه زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی،در ایران بود. برای این منظور، 200 نفر مدرس-100نفر از بخش مدارس خصوصی و نفر100 از بخش مدارس ملی و 1771 نفر از دانش آموزان آنها به عنوان شرکت کنندگان دراین مطالعه پژوهشی انتخاب شدند. در مرحله اول مطالعه به مدرسان "پرسشنامه باورهای آموزش زبان زندگی پاسخگو" وبه دانش آموزان آنها " پرسشنامه ویژگی های مدرسان موفق زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی" داده شد. نتایج مطالعه همبستگی نشان داد که همبستگی بالایی بین موفقیت مدرس و LRLTBو همچنین خرده مقیاس های دو متغیر وجود دارد. مقایسه مدرسان مرد و زن در مورد همبستگی بین متغیرها هیچ تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد. اما مقایسه مدرسان مدارس غیر دولتی آموزش زبان انگلیسی و دولتی از نظر ارتباط بین متغیرها نشان داد که رابطه به شدت قویتری برای گروه دوم دارند.
References
Allen, P, & Widdowson, H.G. (1974).Teaching the communicative use of English.International Review of Applied Linguistics XII/1.
Askehave, I., & Swales, J. (2001). Genre identification and communicative purpose: a problem and a possible solution. Applied Linguistics, 22(2), 195-212.
Askehave, I. (1998). A Functional Interpretation of Company Brochures - from context to text.PhD thesis.The Aarhus School of Business.
Barber, C.L. (1962). Some measurable characteristics of modern scientific prose. In C.L. Barber, F. Behre, U. Ohlander, Y. Olsson, S. Stubelius, J. Soderlind& P. Zandvoort(Eds.). Contributions to English syntax and phonology (pp.21-44).Goteborg, Sweden Almquist and Wiksel.
Bazerman, C. (1997). The life of genre, the life in the classroom.In W. Bishop & H. Ostrum(Eds.), Genre and writing (pp. 19-26). Portsmouth, NH: Boyntom/Cook Berkenkotterand Huckin’s(1993)
Becher, T. (1989).Academic tribes and territories: intellectual inquiry and the cultures of disciplines. Milton Keynes: Society for Research in Higher Education and Open University Press.
Berkenkotter, C., &Huckin, T. (1993).Rethinking genre from a sociocognitive perspective.Written Communication, 10, 475–509.
Bex, T. (1996). Variety in written English. London: Rutledge.
Bhatia, V. (1993).Analyzing genre: language use in professional settings.London: Longman.
Bhatia (2001) Bhatia, V. (2001).Analyzing genre: some conceptual issues. In M. Hewings (Ed.) Academic writing in context (pp. 79-92). The University of Birmingham: University Press.
Bhatia, V. (2004). Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum.
Brette, P. (1994). A genre analysis of the result sections of sociology articles, English for Specific Purposes, 13(1), 47-56.
Bruce, I. (2009). Result sections in sociology and organic chemistry articles. English for Specific Purposes, 28, 105-124.
Chiu, R. (1972). Measuring register characteristics: a prerequisite for preparing advanced level TESOL programs. TESOL Quarterly, 6(2), 129- 141.
Christie, F.,& Martin, J.R. (eds) (1997). Genre in institutions: social processes in the workplace and school. New York: Continuum.
Devitt, A.J. (1997). Genre as a language standard.In W. Bishop & H. Ostrum (Eds.), Genre and writing (pp. 45-55). Portsmouth/NH: Boynton/Cook.
Dudley-Evans T.,& St John, M.J. (1998). Developments in English for specific purposes: a multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Dudley-Evans, T. (1994). Genre analysis: an approach for text analysis for ESP. In M. Coulthard (Ed.) Advances in written text analysis (pp. 219-228). London and New York: Routledge.
Flowerdew, J. (2002). Ethnographically inspired approaches to the study of academic discourse. In J. Flowerdew (Ed.) Academic discourse( pp. 235-254) . Longman.
Freedman, A., & Medway, P. (1994b).Locating genre studies: antecedents and prospects.In A. Freedman & Medway, P. (Eds) Genre and new rhetoric(pp.1-22).London: Taylor and Francis.
Freedman, A, & Adam, C. (2000). Write where you are: Situating learning to write in university and workplace settings. In P. Dias and A. Pare (eds), Transitions: writing in academic and workplace settings. Creskill, NJ: Hampton Press.
Graves, H. et al. (2013). Mathematics is the method: Exploring the macro-organizational structure of research articles in mathematics. Discourse Studies, 15(4), 421–438.
Gustafson, M. (1975).Some syntactic properties of English law language.Department of English, University of Turku, Turku.
Holmes, R. (1997) Genre analysis and social sciences: an investigation of the structure of research article discussion sections in three disciplines. English for Specific Purposes,16(4), 321-337
Hopkins, A., & Dudley-Evans, T. (1988).A genre-based investigation of the discussio sections in articles and dissertations.English for Specific Purposes,7, 113-121.
Hutchinson, T.,& Waters, A. (1987).English for specific purposes: a learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, K. (2006). English for academic purposes: an advanced resource book. London and New York: Rutledge.
Kanoksilapatham, B. (2005). Rhetorical structure of biochemistry research articles.English for Specific Purposes, 24, 269-292.
Lim, J. (2006). Method sections of management research articles: A pedagogically motivated qualitative study. English for Specific Purposes, 25(3), 282-309.
Martin, J. R. (1992). English text: system and structure. Amsterdam: Benjamins.
Miller, C. (1984). Genre as social action.Quarterly Journal of Speech, 70, 157-78.
Nwogu, K. N. (1997). The medical research paper: structure and functions. English for Specific Purposes, 16(2), 119-138.
Orlikowsk, & Yates (1994).Orlikowski, W. J. and Yates, J. 1994. "Genre Repertoire: Examining the Structuring of Communicative Practices in Organizations." Administrative Science Quarterly, 39, 541-574.
Posteguillo, S. (1999).The schematic structure of computer science research articles.English for Specific Purposes, 18(2), 139-160.
Samraj, B. (2002). Introductions in research articles: variations across disciplines, English for Specific Purposes, 21(1),1–17.
Schiffrin, D. (1994). Approaches to discourse.Oxford and Cambridge: Blackwell.
Selinker, L. Lackstrom, J.,& Trimble, L. (1973).Technical rhetorical principles and grammatical choices.TESOL Quarterly, 7(2), 127-136.
Swales, J. M. (1981).Aspects of article introductions. Birmingham, England: Universidad de Aston.
Swales, J. (1990).Genre analysis: English in academic and research setting. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, J. M. (2004).Research genres.Explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
White, R. (1974).The concept of register and TESL.TESOL Quarterly, 8(4), 401-416.
Williams, I. (1999). Results sections of medical research articles: Analysis of rhetorical categories for pedagogical purposes. English for Specific Purposes, 18(4), 347-366.
Yang, R., & Allison, D. (2003). Research articles in applied linguistics: Moving from results to conclusions. English for Specific Purposes, 22, 365-385.