ارتباط هوش هیجانی و خواندن نقادانه فراگیران زبان خارجی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمهناز سعیدی 1 , ماندانا یوسفی 2
1 - Islamic Azad University, Tabriz Branch
2 - Islamic Azad University, Quchan Branch
Keywords: بهره ی هوش هیجانی, خواندن نقادانه, مقیاس های درون فردی و کنترل پریشانی,
Abstract :
در این مقاله توانایی خواندن نقادانه و بهره ی هوش هیجانی فراگیران زبان خارجی (انگلیسی) مورد بررسی قرار گرفته است تا هر گونه رابطه ی احتمالی بین آنها مشخص گردد. نتایج نشان می دهند که رابطه ی معنی داری بین توانایی خواندن نقادانه و بهره هوش هیجانی فراگیران وجود دارد ولی هیچ تفاوت معنی داری بین توانایی خواندن نقادانه و بهره هوش هیجانی فراگیران مونث و مذکروجود ندارد. هم چنین نتایج حاکی از آنند که فقط مقیاس های درون فردی و کنترل پریشانی هوش هیجانی می توانند به عنوان عوامل پیش بینی کننده ی نمرات خواندن نقادانه در نظر گرفته شوند. یافته های این تحقیق پیشنهاد می کنند که اگر آموزش در نظر دارد مهارت فراگیران را در تفکر نقادانه و تحلیل مسئله که از جمله مهارت های اساسی در موقعیت های آموزشی و زندگی افراد می باشد ،وسعت بخشد ،ضروری است که در جهت کنترل رفتار و احساسات فراگیران برنامه ریزی و اقدام شود.
American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental Disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Anastasi, A. (1988). Psychological testing (6th ed.), New York: Macmillan Publishing.
Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
Bar-On, R. (2004). The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description, and summary of psychometric properties. In G. Geher (Ed.), Measuring emotional intelligence: Common ground and controversy. (pp. 111-142). Hauppauge, NY: Nova
Science Publishers.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, supl., 13-25.
Bar-On, R., & Handley, R. (2003). The Bar-On EQ-360. Toronto, Canada: Multi-Health Systems.
Brackett, M., A., Mayer, J., D., & Warner R., M. (2004). Emotional intelligence and its relation to everyday behavior. Personality and Individual Differences, 36, 1387-1402.
Damasio, A. (1994). Descartes’ error: Emotion, reason, and the human brain. New York: Grosset/Putnam.
Elder, L.(1996).Critical Thinking and Emotional Intelligence. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, (XVI), 2.
Ghods, S. (2007). The effect of emotional intelligence on reading comprehension and structural ability of Iranian intermediate EFL students (MA Thesis), Islamic Azad University of Garmsar.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Harnadek, A. (1978). Critical reading improvement. New York: McGraw-Hill.
Heberle, V. M. (2000). Critical reading: Integrating principles of critical discourse analysis and gender studies. Ilha do Desterro, 38, 115–38.
Hein, S. (2005). Definition of emotional intelligence. Retrieved August 12, 2007 from http://www.eqi.org/eidefs.htm
Huitt, W. (1998). Critical thinking: An overview, Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: ValdostaStateUniversity.
Learning Express Skill Builder in Focus Writing Team (2004). 501 Critical Reading Questions. USA: Learning Express, LLC.
Mayer, J.D. & Cobb, C., D. (2000). Educational Policy on Emotional Intelligence: Does It Make Sense? Educational Psychology Review, 12 ( 2), 163-183.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2002). Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
Paul, R., & Elder, L. ( 2006). The miniature guide to critical thinking: Concepts & tools. Retrieved September 10, 2007 from www.criticalthinking.org
Orioli, E. M., Jones, T., & Trocki, K. H. (1999). EQ map: Technical manual. San Francisco, CA: Q- Metrics.
Pert, C. (1997). Molecules of emotion: The science behind mind-body medicine . New York: Touchstone.
Salovey, P., Bar-On, R, Pert, C, Orioli, E, & Six Seconds (2002).Emotional WHAT? Definitions and history of Emotional Intelligence. EQ Today. Retrieved September 9, 2007 from http://www.eqtoday.com/index2.html
Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.