بررسی تاثیر روش اصلاح خطاها توسط همکلاسان بر رشد مهارت نوشتاری
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Islamic Azad University - Tabriz Branch
Keywords: نوشتار, استراتژیهای فراشناختی, روش اصلاح خطاها توسط همکلاسان, دانش دستوری, مهارت سازماندهی متنی,
Abstract :
این تحقیق تاثیرمتغیر مستقل "اصلاح خطاها توسط همکلاسان" را بر متغیر وابسته یعنی "رشد مهارت نوشتاری" مورد بررسی قرار داده است. بر اساس فرضیه تحقیق " استفاده از روش اصلاح خطاها توسط همکلاسان می تواند آگاهی دستوری و ساختاری زبان آموزان را بالا برده و موجب رشد مهارت نوشتاری گردد". چهل شرکت کننده در این تحقیق را دانشجویان سال دوم آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، در درس نگارش1، تشکیل می دادند. این نمونه از جمعیت آماری هشتاد نفری دانشجویان سال دومی انتخاب شده بودند که هر نیمسال این درس را انتخاب می کنند. گروهها به صورت تصادفی به عنوان گروههای تحقیق و شاهد انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از همگن بودن اولیه گروهها، پیش آزمونی در زمینه دستور برگزار و نتایج آن مورد تحلیل آماری قرار گرفت. پس از تایید همگنی اولیه گروهها، گروه آزمایشی آموزش ویژه وگروه شاهد آموزش بی اثر را دریافت کردند. تحلیل آماری نتایج پس آزمون تفاوت معناداری بین گروههای آزمایشی و شاهد نشان نمی داد. به عبارت دیگر ویراستاری توسط همسالان بر رشد مهارت نوشتاری دانشجویان تاثیر گذار نبود. با توجه به نقش مهم دانش دستوری در نوشتار می توان عدم تاثیر این روش را ناشی ازضعف دانشجویان در حوزه دستوری دانست. تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از روش خودویراستاری و ویراستاری توسط همسالان در دروس پایه دستور زبان 1 و 2 لازم است تا بتوان میزان تاثیر این روش را در محیطهای زبان خارجه مورد ارزیابی دقیق قرار داد.
Allwright, D. (1984). Why don't learners learn what teachers teach: the interaction hypothesis. In D. Singletone and D. Little (Eds.) Language learning in formal and informal contexts. (pp. 3-18). Dublin: IRAL.
Ascher, A. (1993). Think about editing. Boston, AM: Heinle & Heinle.
Bates, L., Lane, J. & Lange, E. (1993). Writing clearly: Responding to ESL compositions. Boston, MA: Heinle & Heinle.
Breen, M.P. (1987). Contemporary paradigms in syllabus design, parts 1 and 2. Language Teaching 20(3)(31) , 81-92.
Brown, D. H. (2001). Teaching by principles (2nd ed.). New York: Longman.
Clarke, D.F. (1991) The negotiated syllabus: What is it and how is
it likely to work? Applied Linguistics, 12(1),13-28.
Ferris, D. (2002). Teaching students to self-edit. In J.C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp.328-324). Cambridge: Cambridge University Press.
Fox, L. (1992). Focus on editing. London: Longman.
Hendrickson, J. (1980). Error correction in foreign language teaching: Recent theory, research, and practice. In K. Croft (Ed.), Readings on English as a second language (pp. 153-173). Boston, AM: Little, Brown.
Hadley, A. O. (2003). Teaching language in context (3rd ed.). Boston: Heinle & Heinle.
Hughes, A. (1989). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Husiao, T. Y., & Oxford, R. L. (2002). Comparing theories of language learning strategies: A confirmatory factor analysis. The Modern Language Journal, 86 (3) , 368-383.
Nam, C., & Oxford, R. (1998). Portrait of a future teacher: Case study of learning styles, strategies, and language disabilities. System, 26, 51-63.
Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
Nunan, D., & Lamb, C. (2001). Managing the learning process. In D. R. Hall & A. Hewings (Eds.), Innovation in English language teaching (pp.27-45). London: Routledge.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, MA: Heinle and Heinle.
Oxford, R. L. (2001). Language learning styles and strategies. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (3rd ed., pp. 359-366). Boston: Heinle & Heinle/Thompson International.
Ruetten, M. K., (1996). Developing composition skills: Rhetoric and grammar. Boston: Heinle & Heinle.
Raimes, A. (1999). Exploring through writing: A process approach to ESL composition (2nd ed.). New York: St. Martins Press.
Santos, T. (1988). Professors' reactions to the academic writing of nonnative-speaking students. TESOL, 22, 69-90.
Seow, A. (2002) The writing process and process writing. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 315-320). Cambridge: Cambridge University Press.
Wenden, A. L. (1995). Learner training in context: A knowledge-based approach. System, 23(2), 183-194.
Wenden, A. L. (2002). Learner development in language learning. Applied Linguistics, 23(1), 32-55.
dge: Cambridge University Press.