The Significance of Peer-Editing in Teaching Writing to EFL Students
محورهای موضوعی : English Language Teaching (ELT)
1 - Islamic Azad University - Tabriz Branch
کلید واژه: Metacognitive strategies, Peer-Editing, Grammatical Knowledge, Organizational Skills,
چکیده مقاله :
This study set out to investigate the effect of peer- editing as a metacognitive strategy on the development of writing. It was hypothesized that peer-editing could be used to raise grammatical and compositional awareness of the learners. Forty pre-intermediate sophomores at Islamic Azad University-Tabriz Branch participated in the study, taking the course Writing I. To warrant the initial homogeneity of the groups, a nonequivalent pretest –posttest design was selected and the groups were randomly determined as the control and the experimental groups, each with twenty subjects. The treatment following the pretest involved a three-phase planning procedure including: consciousness awareness via error recognition activities, error categorizing activities, and self/peer editing. Statistical analysis of the post-test composition did not reveal any significant difference between the two groups. It seems that peer-editing entails a firm grammatical foundation which needs to be formed early in the process of language learning. The results underscore the need to reorient the method of teaching grammar at university level in a way to accommodate a task-based approach to cognitive and metacognitive strategies-based training.
این تحقیق تاثیرمتغیر مستقل "اصلاح خطاها توسط همکلاسان" را بر متغیر وابسته یعنی "رشد مهارت نوشتاری" مورد بررسی قرار داده است. بر اساس فرضیه تحقیق " استفاده از روش اصلاح خطاها توسط همکلاسان می تواند آگاهی دستوری و ساختاری زبان آموزان را بالا برده و موجب رشد مهارت نوشتاری گردد". چهل شرکت کننده در این تحقیق را دانشجویان سال دوم آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، در درس نگارش1، تشکیل می دادند. این نمونه از جمعیت آماری هشتاد نفری دانشجویان سال دومی انتخاب شده بودند که هر نیمسال این درس را انتخاب می کنند. گروهها به صورت تصادفی به عنوان گروههای تحقیق و شاهد انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از همگن بودن اولیه گروهها، پیش آزمونی در زمینه دستور برگزار و نتایج آن مورد تحلیل آماری قرار گرفت. پس از تایید همگنی اولیه گروهها، گروه آزمایشی آموزش ویژه وگروه شاهد آموزش بی اثر را دریافت کردند. تحلیل آماری نتایج پس آزمون تفاوت معناداری بین گروههای آزمایشی و شاهد نشان نمی داد. به عبارت دیگر ویراستاری توسط همسالان بر رشد مهارت نوشتاری دانشجویان تاثیر گذار نبود. با توجه به نقش مهم دانش دستوری در نوشتار می توان عدم تاثیر این روش را ناشی ازضعف دانشجویان در حوزه دستوری دانست. تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از روش خودویراستاری و ویراستاری توسط همسالان در دروس پایه دستور زبان 1 و 2 لازم است تا بتوان میزان تاثیر این روش را در محیطهای زبان خارجه مورد ارزیابی دقیق قرار داد.
Allwright, D. (1984). Why don't learners learn what teachers teach: the interaction hypothesis. In D. Singletone and D. Little (Eds.) Language learning in formal and informal contexts. (pp. 3-18). Dublin: IRAL.
Ascher, A. (1993). Think about editing. Boston, AM: Heinle & Heinle.
Bates, L., Lane, J. & Lange, E. (1993). Writing clearly: Responding to ESL compositions. Boston, MA: Heinle & Heinle.
Breen, M.P. (1987). Contemporary paradigms in syllabus design, parts 1 and 2. Language Teaching 20(3)(31) , 81-92.
Brown, D. H. (2001). Teaching by principles (2nd ed.). New York: Longman.
Clarke, D.F. (1991) The negotiated syllabus: What is it and how is
it likely to work? Applied Linguistics, 12(1),13-28.
Ferris, D. (2002). Teaching students to self-edit. In J.C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp.328-324). Cambridge: Cambridge University Press.
Fox, L. (1992). Focus on editing. London: Longman.
Hendrickson, J. (1980). Error correction in foreign language teaching: Recent theory, research, and practice. In K. Croft (Ed.), Readings on English as a second language (pp. 153-173). Boston, AM: Little, Brown.
Hadley, A. O. (2003). Teaching language in context (3rd ed.). Boston: Heinle & Heinle.
Hughes, A. (1989). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Husiao, T. Y., & Oxford, R. L. (2002). Comparing theories of language learning strategies: A confirmatory factor analysis. The Modern Language Journal, 86 (3) , 368-383.
Nam, C., & Oxford, R. (1998). Portrait of a future teacher: Case study of learning styles, strategies, and language disabilities. System, 26, 51-63.
Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
Nunan, D., & Lamb, C. (2001). Managing the learning process. In D. R. Hall & A. Hewings (Eds.), Innovation in English language teaching (pp.27-45). London: Routledge.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, MA: Heinle and Heinle.
Oxford, R. L. (2001). Language learning styles and strategies. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (3rd ed., pp. 359-366). Boston: Heinle & Heinle/Thompson International.
Ruetten, M. K., (1996). Developing composition skills: Rhetoric and grammar. Boston: Heinle & Heinle.
Raimes, A. (1999). Exploring through writing: A process approach to ESL composition (2nd ed.). New York: St. Martins Press.
Santos, T. (1988). Professors' reactions to the academic writing of nonnative-speaking students. TESOL, 22, 69-90.
Seow, A. (2002) The writing process and process writing. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 315-320). Cambridge: Cambridge University Press.
Wenden, A. L. (1995). Learner training in context: A knowledge-based approach. System, 23(2), 183-194.
Wenden, A. L. (2002). Learner development in language learning. Applied Linguistics, 23(1), 32-55.
dge: Cambridge University Press.