بررسی ارتباط میان استفاده از راهبردهای یادگیری زبان و مهارت زبانی خوداحساس
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمونا خبیری 1 , مهدیه اعظمی نژاد 2
1 - Islamic Azad University, Central Tehran Branch
2 - Islamic Azad University, Central Tehran Branch
Keywords: راهبردهای فراگیری زبان انگلیسی, دانش زبانی, خود-ارزیابی, خود-ارزیابی دانش زبانی,
Abstract :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین استفاده زبان آموزان دو سطح متوسط و پیشرفته زبان انگلیسی از راهبردهای فراگیری زبان و خود-ارزیابی آنان از دانش زبان انگلیسی بوده است. شصت و هفت دانش آموز زبان انگلیسی (۳۹ دانش آموز سطح متوسط و ۲۸ دانش آموز سطح پیشرفته) بر مبنای نمره دریافتی در آزمون کلی سطح زبان انگلیسی برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند. آزمون فوق ابتدا یکبار به صورت آزمایشی با گروه مشابهی برگزار گردیده و مورد بازپیرایی قرار گرفته بود. زبان آموزان منتخب به دو پرسشنامه پاسخ دادند: یک پرسشنامه جهت انجام خود-ارزیابی سطح زبان انگلیسی و دیگری پرسشنامه سنجش میزان استفاده از راهبردهای فراگیری زبان انگلیسی. نتایج تحلیل آماری داده ها حاکی از وجود رابطه معنا درا بین دو متغیر در میان گروه زبان آموزان سطح پیشرفته بود ، حال آنکه چنان رابطه ای میان گروه زبان آموزان سطح متوسط وجود نداشت. بنابراین نتایج نشان می دهد که هرچه زبان آموزان به سطوح بالاتر زبان ارتقا می یابند ، توانایی بیشتری برای ارزیابی سطح زبان خود پیدا می کنند و نیز از راهبردهای فراگیری زبان نیز بیشتر استفاده می نمایند. همچنین نتایج حاکی از آن است که با ارتقای سطح زبان انگلیسی تغییری در رویکرد زبان آموزان نسبت به استفاده از راهبردهای فراگیری زبان رخ نمی دهد مگر در مورد راهکار حافظه ای واجتماعی فراگیری زبان. نهایتا نتایج نشان می دهد که متداوترین راهکار فراگیری زبان در میان دو سطح متوسط و پیشرفته زبان آموزان راهکار شناختی بوده و زبان آموزان هر دو سطح از راهکار عاطفی کمتر از سایر راهکارها استفاده می کنند.
Abraham, R. G., & Vann, R. J. (1987). Strategies of two language learners. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.), Learners strategies in language learning (pp. 85-102). Cambridge: Prentice Hall.
Bachman, L. (1990). Fundamental considerations in language testing. NY: Oxford University Press.
Bachman, L., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice. NY: Oxford University Press.
Bidabadi, F. S., & Yamat, H. (2011). The relationship between listening strategies used by Iranian EFL freshman university students and their listening proficiency levels. English Language Teaching, 4(1), 26-32.
Blanche, P., & Merino, B. J. (1989). Self-assessment of foreign language skills: Implications for teachers and researchers. Language Learning 39(3), 209-215.
Bremner, S. (1999). Language learning strategies and language proficiency: Investigating the relationship in Hong Kong. Canadian Modern Language Review, 55(4), 409-514.
Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd ed.). London: Longman.
Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. NY: Longman.
Brown, J. D., & Hudson. T. (1998). The alternatives in language assessments. TESOL Quarterly, 32(4), 653-675.
Chamot, A. U. (1987). Inferencing: Testing the “hypothesis-testing” hypothesis. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.), Learner strategy in language learning (pp. 71-83). Cambridge: Prentice Hall.
Chamot, A. U., & Kupper, L. (1989). Learning strategies in foreign language instruction. Foreign Language Annuals, 22(1), 13-24.
Chamot, A. U. & O’Malley, J. M. (1994). The CALLA handbook: Implementing the cognitive language learning approach. Reading, MA: Addison Wesley.
Dickinson, L. (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Dornyei, Z. (2005). The psychology of language teaching. Mulwah, NJ: Erlbaum.
Farhady, H. (1980). Measures of language proficiency from the learner’s perspective. TESOL Quarterly 3(1), 333-340.
Farhady, H., Jafarpoor, A., & Birjandi, P. (1994). Testing language skills from theory to Practice (4th ed.). Tehran: SAMT.
Green, J. M., & Oxford, R. L. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL Quarterly, 29(3), 261-297.
Griffiths, C. (2010). Strategies of successful language learners. Journal of English Language Studies, 1(3), 1-18.
Harris, M. (1997). Self-assessment of language in formal setting. ELT Journal, 51(2), 95-115.
Hancock, C. R. (1994). Teaching, testing, and assessing: Making the connection. Northeast Conference Reports. Lincolnwood, IL: National Textbooks Co.
Hudson, T. (2001). Self-assessment methods in cross-cultural pragmatics. In T. Hudson and J. D. Brown (Eds.). A focus on language test development (pp. 57-70). HI: University of Hawaii Press.
Johnson, K. (2001). An introduction to foreign language learning and teaching. Harlow: Edinburgh Gate.
Kayser, H. (2001). Assessing language proficiency and language dominance.Retrieved on November 10, 2005, from: http://www.bilingualtherapies.com/wwwboard
Kinoshita, C. Y. (2003). Integrating language learning strategy instruction into ESL/EFL lessons. The Internet TESL Journal, 9(4). Retrieved on April 25, 2011 from http://iteslj.org/techniques/kinoshita-strategy.html
Knowles, M. (1976). The modern practice of adult education. NY: Association Press.
MacIntyre, P. D. (1994). Toward a social psychological model of strategy use. Foreign Language Annuals, 27(2), 185-195.
Mousavi, A. (1999). A dictionary of language testing (2nd ed.). Tehran: Rahnama.
Murphy, J. 1986. Difficulties in the statistical control halo. Journal of Applied Psychology 67, 161-164.
Noguchi, T. (1991). Review of language learning strategy: Research and its implications. Foreign Language Annuals, 30(1), 98-110.
Nunan, D. (1991). The learner-centered curriculum. Cambridge: Cambridge University Press.
O’Malley, J. M., & Chamot, U. A. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Oscarsson, M. (1984). Self-assessment of foreign language skills: A survey of Research and development work. Strasbourg: Council of Europe.
Oscarsson, M. (1989). Self-assessment of language proficiency: Rationale and application. Language Testing, 6(1), 1-13.
Oscarsson, M. (1997). Self-assessment of foreign and second language proficiency. In C. Clapham and D. Corson (Eds.), Encyclopedia of Language and Education, Volume 7: Language Testing and Assessment (pp. 175-187). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Oxford, R. L. (1989). Use of language learning strategies: A synthesis of studies with implication for strategy training. System, 17(3), 235-247.
Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. NY: Newbury House.
Oxford, R. L. (1994). Language learning strategies. Washington DC: Eric Clearinghouse on language and linguistics. Retrieved November 5, 2005, from http://www.cal.org/resources/digest /oxford01.html
Oxford, R. L., & Crookall, D. (1989). Research on language learning strategies: Method, findings, and instructional issues. The Modern Language Journal, 73(4), 404-418.
Oxford, R. L., & Nyikos, M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies by university students. Modern Language Journal, 73, 291-300.
Politzer, R. (1983). An exploratory study of learning behaviors and their relation to achievement. Studies in Second Language Acquisition, 6, 54-67.
Richards, J. C., Weber, J., & Platt, H. (1992). Dictionary of language teaching and applied linguistics (2nd ed.). London: Longman.
Rubin, J. (1975). What the good language learner can teach us. TESOL Quarterly 9, 41-51.
Rubin, J. (1981). Study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics, 11(2), 118-131.
Shaaban, K. (2001). Assessment of young learners. Forum, 39(4), 1-16.
Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Su, M. M. (2005). A study of EFL technological and vocational college students' langauge learning strategies and their self-perceived English proficiency. Electronic Journal of Foreign Langauge Teaching, 2(1), 44-56. Retrieved April 26, 2011, from http://e-flt.nus.edu.sg/v2n12005/su.htm#4.1.3 Research question three
Valdes, G., & Figueroa, R. (1994). Bilingualism and testing: A special case of bias. Norwood, NJ: Abbex Publishing Corporation.
Wenden, A. & Rubin, J. (1987). Learner Strategies in Language Learning. New Jersey: Prentice Hall.
Yang, N. (1999). The relationship between EFL learners’ beliefs and learning strategy use. System, 27(4), 515-535.