پتانسیل دوگانه معنایی استعاره گرامری حرف اضافه ای در نثر رمان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Department of English, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Keywords: زبانشناسی نحوی-کاربردی, استعاره گرامری, نثر تخیلی, استعاره گرامری حرف اضافه ای, تدریس پیشرفته خواندن و نوشتن,
Abstract :
از نگاه نحوی کاربردی زبانشناسی هالیدی، استعاره گرامری نقشی مهم و اساسی درمتن و کلام ژانرهای مختلف ایفا میکند و باعث میشود که معانی اندیشه ای از جایگاه اصلی معنایی خود حرکت کنند و با هم عوض شوند، به طوری که در جمله واقعی به شکل ظاهری دیگری ظاهر میشوند، تا معانی دیگری را بتوانند بیان کنند و با جریان کلام در لحظه استفاده زبان بازی کنند. یکی از اصلی ترین نمودهای این فرایند متنی تبدیل فعل و صفت به اسم است. با استفاده از بعضی جملات استفاده شده در رمانهای مشهور انگلیسی، هم کلاسیک و هم مدرن، این مطالعه از یکی از مدلهای قبلی پژوهشگر در مورد گروه بندیهای استعاره گرامری در رمان انگلیسی استفاده میکند تا روی یکی از این انواع، استعاره گرامری حرف اضافه ای، تمرکز کند. نتیجه تحلیل کلام این یافته است که بعضی از این نوع استعاره های گرامری ابهام معنایی دارند و باید به دو نوع کاملاً متفاوت، بر اساس بستر استفاده، تعبیر شوند. استعاره گرامری، به باور بسیاری از محققان، پتانسیل معنایی وسیعی را ایجاد میکند که لایه اصلی گرامری-معنایی، یعنی جمله نهایی متن، از آن بهره بردای متفاوتی بر اساس معنای مد نظر و پیش زمینه متنی دارد. همانطور که هم اینجا و هم در منابع دیگر ذکر میشود و هم تدریس خواندن و نوشتن پیشرفته محقق نشان میدهد، فهم گسترده تر از استعاره گرامری جزوی مهم و حیاتی در تدریس مهارت نوشتاری و موثر بودن آن است.
References
Behnam, B., & Kazemian, B. (2013). A Comparative study of ideational grammatical metaphor in scientific and political texts. The Journal of Applied Linguistics and Discourse Analysis, 1(1), 40-70.
Birner, B. & Ward, G. (2006). Information structure and non-canonical syntax. In L. R. Horn & G. Ward, The Handbook of pragmatics (pp. 153-175). London: Blackwell.
Dudley-Evans, T., & St. John, M. (1998). Developments in English for specific purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Farahani, A., & Hadidi, Y. (2008). Semogenesisunder scrutiny: Grammatical metaphor in science and modern prose fiction. Iranian Journal of Applied Linguistics (IJAL), 11(2), 51- 85.
Green, G. (2006). Some interactions of pragmatics and grammar. In L. R. Horn & G. Ward, The handbook of pragmatics (pp. 407-427). London: Blackwell.
Hadidi, Y. (2012). Grammatical metaphor in writing tasks of narrative and fiction in advanced EFL learners. Ferdowsi Review, (2)2.
Hadidi, Y. (2016). Comments on non-finite adverbial patterns in English prose fiction: A Simple model for analysis and use. Research in Applied Linguistics (RALs), 7(2), 16-33.
Halliday, M. A. K. (1985). An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Halliday, M.A.K. (2005). Some grammatical problems in scientific English. In A. Hewings & M. Hewings, (Eds.), Grammar and context: An advanced resource book (pp. 86-113). London: Continuum.
Halliday, M.A.K., & Matthiessen, C.M.I.M. (1999). Construing experience through meaning: A language-based approach to cognition. London: Continuum.
Halliday, M.A.K., & Matthiessen, C.M.I.M. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Heyvaert, L. (2003). Nominalization as grammatical metaphor. In A. Simon-Vandenbergen, M. Taverniers & J. L. Ravelli (Eds.), Grammatical metaphor: Views from systemic functional linguistics (pp. 65-101). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Knowles, M., & Moon, R. (2006). Introducing metaphor. London: Routledge.
Leech, G., & Short, M. (2007). Style in fiction: A linguistic introduction to English fictional prose. Harlow: Pearson Education Limited.
Malinowski, B. (1923). The problem of meaning in primitive languages. New York: Harcourt Brace & World.
Martin, J. R. (1993). Life as a noun: Arresting the universe in science and humanities. In M.
A. K. Halliday & J. R. Martin (Eds.), Writing science, literary and discourse power (pp. 241- 293). London: Palmer Press.
Martin, J. R. (2001). Language, register and genre. In A. Burns & C. Coffin (Eds), Analyzing English in a global context. (pp. 140-166). London: Routledge.
Martin, J. R., Matthiessen, M. I. M., & Painter, C. (1997). Working with functional grammar. New York: Arnold.
McCarthy, M., & Carter, R. (1994). Language as discourse: Perspectives for language teaching. Harlow: Longman.
O’Halloran, K. (2003). Intersemiosis in mathematics and science: Grammatical metaphor and semiotic metaphor. In A. Simon-Vandenbergen, M. Taverniers & J. L. Ravelli (Eds.), Grammatical metaphor: Views from systemic functional linguistics (pp. 337-366). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Rose, D. (1997). Science, technology and technical literacies. In F. Christie & J. R. Martin (eds.), Genres and institutions: Social practices in the workplace and school (pp. 40-72). London: Cassell.
Simon-Vandenbergen, A. (2003). Lexical metaphor and interpersonal meaning. In A. Simon-Vandenbergen, M. Taverniers & J. L. Ravelli (Eds.), Grammatical metaphor: Views from systemic functional linguistics (pp. 223-257). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Simpson, P. (2004). Stylistics: A resource book for students. London: Routledge.
Susinskiene, S. (2004). Grammatical metaphor in scientific discourse. Linguistics: Germanic and Romance Studies, 54, 76-83.
Thompson, G. (2004). Introducing functional grammar. London: Arnold.
Widdowson, H. G. (2003). Defining issues in English language teaching. Oxford: Oxford University Press.