راهکار خواندن انتقادی تطبیقی و تاٌثیر آن بر مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمژگان رشتچی 1 , محمد آقاجان زاده 2
1 - Islamic Azad University - North Tehran Branch
2 - Islamic Azad University - North Tehran Branch
Keywords: مهارت خواندن, خواندن انتقادی, راهکار تطبیقی,
Abstract :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاٌثیر راهکار خواندن انتقادی تطبیقی بر مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی است. به همین منظور شصت زبان آموز دختر و پسر بین سنین 19 تا 27 به طور تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. اعضای گروه تجربی متن هایی را که از نظر موضوع شبیه به هم بودند خواندند و مقایسه کردند، در حالی که گروه شاهد مهارت خواندن را به شیوه متداول تمرین کردند، یعنی متن ها را خواندند و به سوالات درک مطلب پاسخ دادند. نتایج حاصل از بررسی آماری نشان داد خواندن انتقادی تطبیقی بر توانایی نوشتاری زبان آموزان در گروه تجربی تاٌثیر معنادار دارد. مقایسه ی مهارت خواندن دو گروه نشان داد تفاوت معناداری بین توانایی خواندن دو گروه وجود ندارد. به عبارت دیگر خواندن انتقادی تطبیقی روشی موٌثر برای بهبود توانایی نوشتاری است ولی مزیتی بر روش های معمول خواندن ندارد.
Ballard, B. (1995). Critical thinking through reading activities. In T. Crooks, & G. Crewes (Eds.), Language and development (pp.160–164). Jakarta: Indonesia Australia Language Foundation.
Flynn, L. (1999). Developing critical reading skills through comparative problem solving. Reading Teacher, 42 (9), 45-51.
Goatly, A. (2000). Critical reading and writing: An introductory course book. London: Routledge.
Hall, G.S. (1999). Redefining the syllabus: An investigation into whether syllabuses can meet learners’ linguistic and social needs. Reading Teacher, 45 (9), 45-51.
Hirvela, A. (2004). Connecting reading and writing in second language writing instruction. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Jacobs, H., S.A. Zinkgraf, D.R. Wromuth, V.F. Hartfiel, and J.B. Hughey (1981). Testing ESL composition: A practical approach. Rowley, MA: Newbury House Publications.
Kurland, D. (2000). Critical reading and writing. Language Arts, 34 (2) Retrieved February, 4, 2007 from http://www.ipc.hokusei.ac.jp/~criticalreadingwrite
Luke, A., & Elkins, J. (2002). Towards a critical, worldly literacy. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 45, 668–673.
Schallert, D., & Reed J. H. (2004). Critical pedagogy in second language learning. International Reading Association, 32 (2). Retrieved December 7, 2006, from http://www.readwritethink.org/lessons/lesson_view
Tsui, A. (2000). Do secondary L2 writers benefit from peer comments? Journal of Second Language Writing, 9, 147-70.
Van Lier, L. (2002). Language awareness. In R. Carter, & D. Nunan (Eds.),Teaching English to speakers of other languages (pp. 160-165). Cambridge: Cambridge University Press.
Wallace, C. (2003). Critical reading in language education. New York: Palgrave Macmillan.
Wallace, C. (2002). Reading. In R. Carter, and D. Nunan (Eds.), Teaching English to speakers of other languages (pp. 21-27). Cambridge: Cambridge University Press.