بررسی تاثیر فعالیتهای خواندنی-تفکری هدایت شده بر روی توانایی درک مطلب سطح بندی شده
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمریم حبیب اللهی اقدم 1 , ثریا بهروزی زاد 2
1 - Department of English, Maragheh Branch, Islamic Azad University, Maragheh, Iran
2 - Department of English, Maragheh Branch, Islamic Azad University, Maragheh, Iran
Keywords: درک مطلب, انگلیسی به عنوان زبان خارجی, فعالیت خواندنی &ndash, تفکری هدایت شده, خواندن سطح بندی شده, متن داستانی,
Abstract :
خواندن و درک مطلب یکی از مهارتهای ضروری در یادگیری هر زمانی است. به نظر می رسد نظام آموزشی ایران نیازمند تغییر و بازنگری در تدریس درک مطلب خواندن است. بدین منظور، تحقیق حاضر روش فعالیت خواندنی-تفکری هدایت شده را ( ارائه شده توسط استافر 1969 ) به عنوان مدلی برای تدریس خواندن درک مطلب سطح بندی شده ارائه کرده که انتظار می رود روش ذکر شده در جهت تقویت توانایی خواندن درک مطلب سطح بندی شده در دانش آموزان موثر باشد. در جهت اجرای اهداف این تحقیق ، در مرحله نخست 50 شرکت کننده به صورت تصادفی از دانش آموزان آموزشگاه زبانسرا در سطح متوسط انتخاب شده که در 2 گروه 25 نفری ( گروه آزمایشی و گروه کنترل ) جای گرفته اند. با الهام گیری از روش ترکیبی، در مرحله ی کمی دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون شرکت کرده اند و در مرحله کیفی با 15 نفر از دانش آموزان گروه آزمایشی مصاحبه ای در خصوص تاثیر اجرای روش فعالیت خواندی – تفکری هدایت شده(متن منتخب از نوع داستانی بوده) بر روی درک مطلب سطح بندی شده صورت گرفته است . نتایج بدست آمده مبنی بر این است که روش مذکور تاثیر بسزایی در خواندن مطالب سطح بندی شده داشته است. مقاله حاضر اشاراتی بر برخی از روش های تعلیمی برای معلمین و دانش آموزان زبان خارج انگلیسی وهمچنین راه هایی برای انجام تحقیقات بعدی ارائه نموده است.
References
Al Odwan, T. (2012). The effect of the directed reading thinking activity through cooperative learning on English secondary stage students’ reading comprehension in Jordan. International Journal of Humanities and Social Science, 2(16), 138-151.
Arman, A. (2009). ELT resources | Websites for English teachers. (n.d.). Retrieved December 20, 2008, from https://www.ihes.com/bcn/tt/tefl_sites.html
Bower, D. (2004). Negotiation of meaning and corrective feedback in Japanese/English tandem. Language Learning & Technology, 15(1), 41-71.
Brown, H. D. (2001). Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. New York: AW Longman. Inc.
Carrier, M. (1982). World language English. An Interdisciplinary Journal. 11(3), 202-205
Erliana, S. (2011). Improving Reading Comprehension Through Directed Reading-Thinking Activity (DRTA) Strategy. Journal on English as a Foreign Language, 1(1), 49-57.
Goodman, K. S. (1976). Reading: A psycholinguistic guessing game. H. Singer E RB Ruddell. Journal of the Reading Specialist, 6(2), 126-35.
Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching (2nd ed.). NewYork: Pearson Longman Harlow.
Harrison, C. (2004). Understanding reading development. New Delhi: SAGE publication.
Hedge, T. (2001). Teaching and learning in the language classroom. UK: Oxford University Press.
Hill, D. R. (2008). Graded readers in English. ELT Journal, 62(2), 184-204.
Hoover, W. A., & Gough, P. B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writin. An Interdisciplinary Journal, 2(2), 127-160.
Nuttall, C. (1996). Teaching reading skills in a foreign language. London: Heine man Educational Book LTD.
Richards, J. C. (2005). From reading to reading teaching. SEAMEO Regional Language Centre. New York: Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Renandya, W. A. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Riley, D. (2006). The effect of directed reading thinking activity on low reading achievement first grade students. Dissertation International Abstracts. 32 (4), 259-262.
Ross, E. P., Burns, P. C., & Roe, B. D. (1984). Teaching Reading in Today’s Elementary School. Boston: Houghton Mifflin Company.
Stauffer, R. G. (1969). Directing the reading-thinking process. USA: Harper & Row.
Stauffer, R. G., & Hammond, W. D. (1969). The effectiveness of language arts and basic reader approaches to first-grade reading instruction extended into third grade. Reading Research Quarterly,4(4) 468-499.
Tancock, S. M. (1994). A literacy lesson framework for children with reading problems. The Reading Teacher, 48(2), 130-140.
Williams, E. (1984). Reading in the language classroom. London and Basingstoke: Macmillan.
Wood, T. A., Buckhalt, J. A., & Tomlin, J. G. (1980).A comparison of listening and reading performance with children in three educational placements. Journal of Learning Disabilities, 21(8), 493-496.