نگرش زبان آموزان ایرانی نسبت به عوامل میان فرهنگی در یادگیری زبان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیفرناز جاودانی 1 , حمیدرضا مهبودی 2 , ناصر غفوری 3
1 - Islamic Azad University, Tabriz Branch
2 - Rab-e Rashidi Higher Education College, Tabriz
3 - Islamic Azad University, Tabriz Branch
Keywords: نگرش, عوامل میان فرهنگی, فرهنگ بعنوان محتوای درسی, زمینه فرهنگی, فاصله فرهنگی,
Abstract :
داشتن یک پیش زمینه فرهنگی در آموزش زبان بنا به دلایل زیادی به تازگی جایگاه خاص و چشمگیری یافته است. به طور کلی، در تهیه و تدوین مطالب درسی دیگر بر ساختار تکیه نمی شود بلکه بر محتوی تاکید می گردد. این مقاله دربرگیرنده نتایج یک نظرسنجی بعمل آمده درباره نگرش زبان آموزان نسبت به محتوای مطالب آموزشی آنها می باشد. به همین منظور چهارصد زبان آموز دختر و پسر که در مؤسسه علوم و فنون کیش کاشان به فراگیری زبان انگلیسی مشغول بودند بر اساس چهار سطح زبانی پایه، مقدماتی، متوسط و پیشرفته برای شرکت در نظرسنجی انتخاب شدند. سؤالات بر اساس میزان لیکرت طرح و بر همان اساس ارزیابی شد. علاوه بر آمار توصیفی (Binomial)، تست آنالیز واریانس چندگانه یک طرفه (MANOVA) برای بررسی نتایج مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه بررسی نشان داد که بإستثناء زبان آموزان سطح پایه، دیگر سطوح (مقدماتی، متوسط و پیشرفته) تمایل زیادی به داشتن اساتید دوزبانه یا دوفرهنگه داشتند. در ارتباط با تنوع لهجه های زبان انگلیسی، لهجه انگلیسی آمریکایی بیشترین طرفدار را بین سطوح متوسط و پیشرفته به خود اختصاص داد. بطور کلی زبان آموزان در همه سطوح نگرش مثبتی نسبت به تلفظ زبان انگلیسی مادری داشتند. و در نهایت پرطرفدارترین محتوای درسی به ترتیب اهمیت عبارت بودند از حقایق علمی و اجتماعی، تجارب گذشته زبان آموزان، ادبیات آمریکایی و انگیسی همراه با فرهنگ دیگر کشورها.
Abbott. G. (1984). Should we start digging new holes? ELT Journal, 38(2), 98-102.
Abbott. G. (1987).EFL as education.System, 15(1), 47-53.
Adaskou, K., Britten. D. &Fahsi, B. (1990). Design decisions on the cultural content of a secondary English course for Morocco, ELT Journal, 44(1), 3-10.
Alptekin. C. & Alptekin.M. (1984).The question of culture. .ELT Journal, 38(1), 14-20.
Brown, G. (1990). Cultural values: The interpretation of discourse, ELT Journal, 44(1), 11-17.
Brumfit, C. J. (1980). Problems and principles in English teaching. Oxford: Pergamon.
Byram, M. (1986).Cultural studies in foreign language teaching, XIX/4, 14-20.
Cook, V. J. (1983). What should language teaching be about? ELT Journal, 37 (3), 229-34.
Gardner, R. C. & Lambert, W. E. (1972).Attitudes and motivation in second language learning. Rowley, Mass: Newbury House.
Gardner, R. C. (1980). On the validity of affective variables in second language acquisition: Conceptual, contextual and statistical considerations, Language Learning, 30, 225-70.
Graddol, D. (1997). The future of English?London: British Council.
Honey, J. (1997).Language is power: The story of standard English and its enemies. London: Faber and Faber.
Jenkins, J (2000). The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press.
Ladousse, G. P. (1982). From needs to wants: Motivation and the language learner, System, 10/1: 29-37.
Modiano, M. (1999).International English in the global village, English Today, 58(15), 14-19.
Oller, J. W, Baca, L. & Vigil, F. (1977). Attitudes and attained proficiency in ESL: A sociolinguistic study of Mexican Americans in the Southwest, TESOL Quarterly, 11(2), 175-183.
Paulston, C. B. (1978). Biculturalism: Some reflections and speculations, TESOL Quarterly, 12(4), 369-380.
Pennycook, A. (1994). The cultural politics of English as an international language. Harlow: Longman.
Prodrumou, I. (1988). English as cultural action.ELT Journal, 42(2), 73-83.
Rampton, M. B. H. (1990). Displacing the ‘native speaker’: Expertise, affiliation, and inheritance, ELT Journal, 44(2), 97-101.
Robinson, G. L. N. (1985). Cross cultural understanding. Oxford: Pergamon.
Seelye, H. N. (1974).Teaching culture: Strategies for foreign language education. Illinois: National Textbook Co.
Spolsky, B. (1969). Attitudinal aspects od second language learning, Language Learning, 19,270-285.
Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Svanes, B. (1987). Motivation and ‘cultural distance’ in second language acquisition, Language Learning, 37(3), 341-359.
Svanes, B. (1988). Attitudes and ‘cultural distance’ in second language acquisition. Applied Linguistics, 9(4), 357-371.
Tseng, Y. H. (2002). A lesson in culture, ELT Journal, 56(1), 11-21.
Valdes, J. M. (1986). Culture bound. Cambridge: Cambridge University Press.
Valette, R. M. (1986). The culture test. In Valdes, J. M. (Eds).Culture bound. Cambridge: Cambridge University Press.
Whitney, N. (1988). Editorial, ELT Journal, 42(2), 71-72.
Wilkins, D. (1975). Second language learning and teaching. London: Edward Arnold.
Wilkins, D. (1976). Notional Syllabuses. Oxford: Oxford University Press.