به دنبال توانمندی ارتباطی بین فرهنگی در فضای انگلیسی به عنوان زبان خارجی: بررسی ادراکات معلمان انگلیسی ایران
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیموسی رضا بنفشه 1 , محدثه خسروی 2 , Mavadat Saidi 3
1 - Department of English, Karaj, Science and Research Branch, Islamic Azad University,
Karaj, Iran
2 - Kharazmi University of Tehran, Tehran, Iran
3 - Kharazmi University of Tehran, Tehran, Iran
Keywords: جهانی شدن, ادراکات معلمان زبان انگلیسی, تعلیم زبان خارجی, دانش ارتباطی بین فرهنگی, تجربهی تدریس,
Abstract :
به دنبال دانش ارتباطی بین فرهنگی در بافت انگلیسی به عنوان زبان خارجی: بررسی ادراکات معلمان زبان ایرانی جهانی شدن باعث افزایش ارتباط میان افرادی با پیش زمینه های زبانی و فرهنگی بسیار شده است (بایرم، 2008) و در نتیجه اخیرا، نقش مهم فرهنگ در آموزش زبان خارجی پررنگ تر از پیش شده است (فیپز و گنزالز، 2004). در نتیجه، دانش ارتباطی بین فرهنگی به عنوان رکنی مهم در یادگیری و آموزش زبان مطرح شده است (بایرم و زاراته، 1997). البته، این دانش به عنوان نتیجه ی ضمنی خودبخود آموزش زبان خارجی تلقی می شود (میر، 1991) و به نظر می رسد معلمان نقشی مهم در آموزش بین فرهنگی دارند که این نقش در محیطهای انگلیسی به عنوان زبان خارجی حائز اهمیت بیشتری است (هن و سانگ، 2011). مطالعه ی حاضر در تلاش است ادراکات معلمان زبان ایرانی را در مورد توانمندی ارتباطی بین فرهنگی در حال حاضر بررسی نماید. همچنین در تلاش است به این مسئله بپردازد که آیا تجربه ی معلمان می تواند بر ادراک آنها از این توانمندی تاثیر گذارد. بدین منظور، از 100 معلم زبان خواسته شد تا پرسشنامه ی مربوطه برگرفته از مطالعه ی هن و سانگ (2011) را تکمیل نمایند. نتایج بررسی های کمی و کیفی حاکی از آن بود که شباهتها و تفاوتهایی میان ادراکات معلمان در مورد دانش ارتباطی بین فرهنگی و ارتباط آن با تجربه ی معلمان وجود دارد. نتایج به اهمیت آموزش بین فرهنگی معلمان در فضای زبان آموزی ایران اشاره دارد.
Aleksandrowich-Pedich, L., Lazar, L. and Skopinskaja, L. (Eds) (2003).Cross-national study on cross- cultural awareness network. Availableat:http://elt.britcoum.org.pl/forum/networkarch/archives/vo103/01Aleksandrowicz-Pedich et.al.
Byram, M. (1997).Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
Byram, M., and Zarate, G. (1994).Definitions, objectives and assessment of socio-cultural competence. Council of Europe: Strasbourg.
Byram, M. (2008).From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship.Essays and reflections.Clevedon: MultilingualMatters.
Corbett, J. (2003). An Intercultural Approach to English Language Teaching.Clevedon: Multilingual Matters.
Fenner, A. (2006). Intercultural awareness as an integral part of foreign language learning. In Fenner, A.and Newby, D. (eds.). Coherence of principles, cohesion of competences: exploring theories anddesigning materials for teacher education,(pp. 40-58). Strasbourg-Graz: Council of Europe- European Centre for Modern Languages.
Han, X, and Song, L. (2011). Teacher cognition of intercultural communicative competence in the Chinese ELT context.Intercultural Communication Studies, XX (1), 175-192.
Göble, K., &Helmke, A. (2010). Intercultural learning in English as foreign language instruction: The importance of teachers’ intercultural experience and the usefulness of precise instructional directives. Teaching and Teacher Education, 26 (8), 1571-1582.
Guilherme, M. (2000).Intercultural competence. In: Byram, M. (ed.). RoutledgeEncylopaediaof Language Teaching and Learning. London: Routledge, (pp. 297-300).
Karabinar, S., &Guler, C. Y. (2013). A review of intercultural competence from language teachers’ perspectives. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 70, 1316-1328.
Kheng, C. C. S., &Baldauf, R. B. (2011). Global language: (De)Colonisation in the new era. In E.
Hinkkel (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning: Vol II, (pp. 952-
969)New York, NY: Routledge.
Kramsch, C. (1993). Context and Culture in Language Teaching. Oxford, Oxford University Press.
Lange, D. L. and Paige, R. M. (2003).Culture as the Core Perspectives on Language Learning.Information Age Publishing.
Lázár, I., Huber-Kriegler, M., Lussier, D., Matei, G. S., Peck, C. (eds.) (2007).Developing and assessing intercultural communicative competence.A guide for language teachers and teacher educators. Graz: European Centre for Modern Languages. Council of Europe
Liddicoat, J. A., Papademetre, L., Scarino, A., & Kohler, M. (Eds.). (2003). Report on interculturallanguage learning. Australia: Department of Education, Science and Training. Available at: http://www1.curriculum.edu.au/nalsas/pdf/intercultural.pdf
McKay, S. L. (2011). English as an international lingua franca pedagogy. In E. Hinkkel (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning: Vol II, ,( pp. 122- 139).New York, NY: Routledge.
Meyer, M. (1991).Developing Transcultural Competence: Case Studies of Advanced Foreign LanguageLearners.In Buttjes, D. and Byram, M. (Eds.).Mediating Languages and Cultures, (pp. 136-158). Clevedon: Multilingual Matters.
Phipps, A. & Gonzalez, M. (2004) Modern Languages.Learning & Teaching in an Intercultural Field.London: Sage
Risager, K. (1998). Language teaching and the process of European integration.In Michael Byram&Michael Fleming (Eds.).Language learning in intercultural perspective: Approaches through drama andethnography, (pp. 242-254). Cambridge: Cambridge University Press.
Sercu, L., Bandura, E., & Castro, P. (Eds.). (2005). Foreign language teachers and intercultural competence: An international investigation. UK: The Cromwell Press Ltd.
Skopinskaja, L. (2003). The role of culture in foreign language teaching materials: An evaluation from anintercultural perspective. In I. Lázár (Ed.), Incorporating intercultural communicative competence in,lan-guage teacher education,(pp. 39–68). European Centre for Modern Languages: Council of Europe Pub-lishing.
Valdes, J. M. (1986). Culture Bound: Bridging the cultural gap in language teaching, Cambridge University Press.
Wiseman, R. L. (2002). Intercultural communication competence. In W.B. Gudykunst, & B. Mody (Eds.), Handbook of international and intercultural communication (2nd ed.),(pp. 207-224) Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Zarate, G., Gohard-Radenkovic, A., Luissier, D., Penz, H. (2004).Cultural mediation in language learning and teaching.European Centre for ModernLanguages. Strasbourg: Council of Europe