بررسی امکان خوانش متون ادبی از دیدگاه جامعه شناسی زبان: کاربرد الگو در خوانش آثار منتخب آلیس واکر
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیLaleh Masiha 1 , بهرنگ ترابی 2
1 - English Department of the University of Tabriz
2 - English Language Department, Maragheh Branch, Islamic Azad University, Maragheh, Iran
Keywords: نژاد, طبقه, قوم نگاری ارتباط, آلیس واکر, جنسیت وکاربرد زبان, جامعه شناسی زبان,
Abstract :
مقاله حاضر حاصل کوششی است درمسسیر روشنگری نقش پرارج نژاد، طبقه و جنسیت ونیز تبعیض نژادی و طبقاتی در حیات اجتماعی زنان سیاهپوست امریکایی از دیدگاه یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر سیاهپوست زن امریکایی: آلیس واکر. شیوۀ باز نمایی آن عوامل اجتماعی – فرهنگی، عمق تاثیر آنها و تبعات اجتماعی – فرهنگی و روان شناختی آن عوامل در زندگی فردی، خانوادگی واجتماعی زنان سیاهپوست امریکایی در آثار منتخب آلیس واکر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. از آثار مهم آلیس واکر، داستانهای کوتاه " کاربرد روزمره " Everyday Use و "رز لیلی" Roselily از دید گاه زبانشناسی کاربردی ، بطور کامل مورد تجزیه وتحلیل بوده اند. سایر داستانهای کوتاه او نیز برای روشنگری و تو ضیح بیشتروعمیقتر مطلب مورد مراجعه و استناد قرار گرفته اند. روش کاربسته در مقاله حاضر "روش تحقیق توصیفی " می باشد.
Baily,C.J.N.(1973). Variation and linguistic theory. Washington DC: Center for Applied Linguistics.
Banton, M. (1970).Race and racialim. London: Tavistock.
Biesanz , M.H. & Biesanz, J. (1973). Introduction to sociology. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice- Hall Inc.
Bloom, H. (2007).Bloom's modern critical views: Alice Walker. New York:Chelsea House.
Brent, L. (2001). Short stories for students. New York: Gale Group.
Chafetz, J.S. (2006). Handbook of the sociology of gender. Houston: Springer.
Conklin, J.E. (1984). Sociology: An introduction. New York: Macmillan Pub. Co. Inc.
Dittmar,N.(1986). Sociolinguistics: A Critical Survey of theory and application. London: Edward Arnold Publishing Ltd.
Donnelly, M. (2010).Alice Walker: The Color Purple and Other Works. N.Y.: Marshal Cavendish Benchmark.
Ellis, R. (2012). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Farley, J.E. & Frank, L.K. (1990). Sociology. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice – Hall Inc.
Fishman, J.A. (1997). Language and Ethnicity: the view from within. In F. Coulmas (ed.), The Handbook of sociolinguistics. (pp. 327-343). Oxford: Blackwell.
Fowler, R. (1989).Linguistics and novel. London: Routledge.
Freedman, B. (2002). No Turning Back: The history of feminism and the future of women. New York: Ballantine.
Giglioli, P. (1973). Language and social context. London: Penguin Books Inc.
Guerin, W.L. (2005). A handbook of critical approaches to literature. Oxford: Oxford University Press.
Handel, W.H. (1993). Contemporary sociological theory. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice – Hall, Inc.
Harris, M.L. (2010). Gifts of virtue, Alice Walker and womanist ethics. N.Y: Palgrave Macmillan.
Harvey, L. & MacDonald, M. (1993).Doing sociology. London: The MacMillan Press LTD.
Hooks, B. (1992). Black looks: race and representation. Boston: South End Press.
Horton, P.B. and Hunt, C.L (1984).Sociology. New York: McGraw – Hill Book Co.
Hurley, J.A. (2001). Feminism: Opposing viewpoints. San Diego, Calif.: Green- heaven Press, Inc.
Inciardi, J.A. and Rothman, R.A. (1990).Sociology: Principles and applications. Chicago: Harcourt Brace Jovanovich Pub.
James, S. and Palmer, S. (2002). Visible women: essays on feminist legal theory and political philosophy. Portland, Oregon: Hart Pub.
Kerbo, H.R. (1989). Social structure and social conflict. New York: Macmillan Pub. Co.
Labov, W. (1972). Language in the inner city: studies in the Black English Vernacular. Philadelphia: Universisty Of Pennsylvania Press.
Lawton, D. (1969).Social class, language and education. London: Routledge and Kegan Paul Ltd.
Mcnamara, T. (1997). What do we mean by social identity? Competing frameworks, competing discourses.TESOL Quarterly, 31, 561-7.
Meade, T.A & Weisner-Hanks, M.E. (2004). A companion to gender history. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Meehan, J. (1995). Feminists read Habermas: gendering the subject of discourse. London: Routledge.
Moore, S. (2001). Sociology alive.Cheltenham; Nelson Thornes LTD, UK.
Moraga, Ch. (2000). Loving in the war years. Boston, MA: South End Press.
Morrison, T. (1987).Beloved. New York: Knopf.
Morrison, T. (1998). The house that race built. New York: Vintage
Norton, B. (2000). Identity and language learning: gender, ethnicity and educational change. Harlow: Longman.
Pamela, A. and Wallace, C. (1990).An introduction to sociology: feminist perspective. London: Routledge.
Pryse, M. and Spillers, H. (1985).Conjuring: Black women, fiction and literary tradition.Bloomington, Indiana Univ. Press.
Raymond, W.M. (1968). Race, class, and power.New York: American Book Co.
Rose, P.I. (1989). Sociology: Understanding society. Massachusetts: Prentice Hall, Inc.
Schaefer, R.T & Lamm, R.P. (1983).Sociology. New York: McGraw – Hill Book Co.
Stoller, J. (1968).Sex and gender: On the development of masculinity and feminity. London: Hogarth Press.
Suthrell, C. (2004). Unzipping gender: sex, cross – dressing and culture. Oxford: Berg.
Tobin, L. & Raymond, G.. (1999). Hidden in Plain Views: The secret story of quilts and the underground railroad. New York Doubleday.
Turner, R.H. and Killian, L.M. (1972).Collective behavior. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice Hall, Inc.
Walker, A. (1970). The third life of Grange Copeland. New York: Harcourt, B.J.
Walker. A. (1973).In love and trouble.New York: Harcourt Brace, Jovanovich.
Walker, A (2003). In search of our mother's gardens: Womanist Prose. New York: Harcourt, Brace Jovanovich.
Walker, A (2003). The color purple. New York: Harvest
Wall, C.A. (1989). Changing our own words.N.J. Rutgers Univ. Press.
Wardhaugh, R. (2010) An introduction to sociolinguistics. Oxford: Blackwell Publishers.
Wodak, R. (1977 a) Gender and discourse. London: Sage
Wolfreys, J. (2002). Introducing criticism at the 21st century. Edinburgh University Press.