بررسی سبک نوشتاری چکیده های مقالات پژوهشی زبانشناسی کاربردی دانشگاه های اکسفورد و تبریز:بررسی ساختار انتقالی و ساختار انتخابی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیبیوک بهنام 1 , Jafar Zamanian 2
1 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: بررسی سبک نوشتاری- فرایند تجزیه و تحلیل جملات- مقالات تحقیقی- IMRD,
Abstract :
در راستای بررسی سبک نوشتاری از سوی سوئلز در سال 1981 مطا لعات گسترده ای درباره بررسی سبک نوشتاری بخشهای مختلف یک مقاله در زبانها و رشته های مختلف صورت گرفته است. این مطالعه به مقایسه سبک نوشتاری چکیده مقالات انگلیسی چاپ شده در مجلات دانشگاه اکسفورد و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با استفاده از چهارچوب بررسی سبک نوشتاری سوئلز (1981) و تجزیه و تحلیل انتخابی هلیدی (1994) می پردازد. صد و چهل و هشت چکیده مقالات تحقیقی براساس چهارچوب IMRD و تجزیه و تحلیل انتخابی در سطوح کلی و جزیی بررسی گردید. نتایج بررسی حاکی از این است که هر چهار سبک نوشتاری سوئلز و فرایند تجزیه و تحلیل انتخابی در چکیده ها رعایت شده ولی این مورد بصورت متفاوت می باشد. این تحقیق با پیشنهاداتی برای علاقمندان به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی بخصوص برای علاقمندان به مهارت نوشتاری در حیطه مقاله نویسی پایان یافته است.
Anderson, K. & Maclean, J. (1997).A genre analysis study of 80 medical abstracts.Edinburgh working paper in applied linguistics, 8 (1), 23-33.
Atai, M. R. & Sadr, L. (2008).A cross cultural study of hedging devices in discussion section of applied linguistics research articles.TELL, 2 (7), 1-22.
Bhatia, V. (1993).Analyzing genre: Language use in professional settings. London: Longman.
Brett, P. (1994). A genre analysis of the results section of sociology articles.English for Specific Purposes, 13, 47-59.
Brick, J. (2006). Academic culture: A students’ guide to studying at university. NCELTR:Macquire University.
Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functional linguistics. London: Printer Publishers.
Fallahi-Moghimi, M. &Mobasher, A. (2007).Genre analysis of introduction section of English and Persian articles in mechanics.TELL, 1 (2), 59-73.
Halliday, M. A. K. (1994).An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Holmes, R. (2001). Variations and text structure: The discussion section in economic research articles. ITL Review of Applied Linguistics, 107-135.
Hopkins, A. & Dudley-Evans, T. (1988).A genre-based investigation of the discussion sections in articles and dissertations.English for Specific Purposes, 7 (1), 113-122.
Huang, P. (2009). A comparison of international and Chinese journal article abstracts: From move structure to transitivity analysis. The Linguistics Journal, 4 (1), 23-45.
Hyland, K. (2000). Disciplinary discourse. London: Longman.
Jalilifar, A. (2010). Research article introductions: Subdeciplinary variations in applied linguistics. The Journal of Teaching Language Skills, 2 (2), 29-55.
Kaplan, P. B., Cantor, S., Hagstrom, C., Kamhr-Stein, L.D., Shiotannir, Y., & Zimmerman, C. B.( 1994). On abstract writing.Text, 14, 401-426.
Kennedy, C. (1991). Systemic grammar and its use in literary analysis. In R. Carter (Ed.) Language and literature: an introductory reader in stylistics. 82-99. London: Routledge.
Keshavarz, M. H., &Atai, M. R. (2007).A contrastive study of generic organization of research article organizations written by Iranian and non-Iranian writers in applied linguistics.TELL, 1 (2), 13-33.
Lim, J. M. H. (2006). Method sections of management research article: A pedagogicallymotivated qualitative study. English for Specific Purposes, 25, 282-309.
Lores, R. (2004). On RA abstracts: From rhetorical structure to thematic organization. English for Specific Purposes, 23, 280-302.
Martin, P. M. (2003). A genre analysis of English and Spanish research paper abstracts in experimental social sciences. English for Specific Purposes, 22 (1), 25-43.
Martinez, I. A. (2001).Impersonality in the research article as revealed by analysis of the transitivity structure.English for Specific Purposes, 20, 227-247.
Pho, P. Z. (2008). Research article abstracts in applied linguistics and educational technology: A study of linguistic realizations of rhetorical structure and authorial stance. Discourse Studies. 10 (2), 231-250.
Salagre- Meyer, F. (1992). A text-type and move analysis of verb tense and modality distribution in medical English abstracts. English for Specific Purposes, 11 (2), 93-113.
Samraj, B. (2002). Introductions in research articles: variations across disciplines. English for Specific Purposes, 21, 1-17.
Samraj, B. (2005). An exploration of a genre set: Research article abstracts and introductions in two disciplines. English for Specific Purposes, 141-156.
Santos, M. B. (1996). The textual organization of research paper abstracts in applied linguistics. Text, 16 (4), 481-499.
Simpson, P. (1993). Language, ideology and point of view. London: Routledge.
Stubbs, M. (1996).Text and corpus analysis. Oxford: Blackwell.
Swales, J. (1981).Aspects of article introductions.Birmingham, UK: Prentice Hall.
Swales, J. (1990).Genre analysis: English in academic and research setting. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, J. (2004).Research genre: Explorations and applications. UK: CUP.
Van Bonn, S., & Swales, J.M. (2007). English and French journal abstracts in the language sciences: Three exploratory studies. Journal of English for Academic Purpose, 6 (2), 93-108.
Williams, I. (1999). Result sections of medical research articles: Analysis of rhetorical categories for pedagogical purposes. English for Specific Purposes, 18, 347-366.
Yang, R., & Allison, D. (2003). Research articles in applied linguistics: Moving from results to conclusions. English for Specific Purposes, 22, 365-385.