ارزیابی کتاب درسی زبان انگلیسی متوسطه اول((prospect1 بر اساس چک لیست از دیدگاه دبیران
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - عضو هئیت علمی
2 - دانشجوی دکترا
Keywords: متوسطه اول, چک لیست ارزیابی, برنامه درسی و معیارها,
Abstract :
انتخاب کتاب درسی، برای دبیران و مدیران کار مشکلی است .هدف این تحقیق، ارزیابی کتاب درسی جدید زبان انگلیسی متوسطه اول( (prospect 1از دیدگاه دبیران بود. شرکت کنندگان شامل 90 نفر از معلمان با تجربه زبان انگلیسی 42) زن و 48 مرد( بودند که به طور تصادفی از مدارس مناطق مختلف استان گیلان بطور تصادفی انتخاب شدند. ارزیابی کمی کتاب درسی از طریق چک لیست لیتز (2005) انجام شد. چک لیست مقیاس5 نقطه لیکرت بود و هفت معیار از جمله موضوع و محتوا، فعالیت ها ، مهارت ها، قالب های ظاهری، کاربری بودن ،استفاده از اجزای زبان و مشخصات کلی مورد مطالعه قرار گرفت. با این حال، برخی از سوالات پاسخ باز که دیدگاه معلمان را در مورد هر معیار کتاب می سنجید نیز همراه پرسشنامه به دبیران داده شد.آمار توصیفی از جمله انحراف معیار، میانگین، درصد و فراوانی در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. این یافته ها نشان داد که معلمان نظر مثبتی نسبت به این کتاب داشتند. آنها این کتاب را به دلیل محتوا و ارتباط داشتن موضوع آن با نیازهای فراگیران، استفاده از موقعیت های زندگی واقعی، بهره گیری از موضوعات قابل بحث ،داشتن فعالیتهای ارتباطی و توجه به چهار مهارت زبان مناسب دانستند.با این حال، آنها برخی از مشکلات کتاب را در سؤالات باز پاسخ خود مطرح کردند: از قبیل کمبود زمان تدریس که فقط 1.5 ساعت در طول یک هفته است، عدم ارائه صریح و روشن کلمات جدید و نکات دستوری و عدم توجه به برخی از استراتژی های زیر شاخه مهارت ها.این یافته ها می تواند برای طراحان برنامه درسی و نویسندگان کتاب درسی کمک کند تا به طراحی برخی از کتاب های درسی مناسب برای سطوح دیگر بپردازند که محتوی مناسب داشته باشد و تطابق بین زمان تدریس و حجم کتاب نیز مد نظر قرار گیرد.
AhmadiDarani,P.(2002).The Evaluation of High School Textbooks for EFL Education in Iran: The Evaluation via Checklist.FLT Journal, 64, 22- 32.
Ahour, T., Towhidiyan, B.&Saeidi,M.(2014).The Evaluation of “English Textbook 2” Taught in Iranian High Schools from Teachers’ Perspectives. English Language Teaching,7( 3),150-159.
Ahymadpoor.Z. (2004).Studying the Problems of EFL Teaching in High Schools.The Roshd ELT Journal, 18 (71), 15-21.
Al-Yousef, H. (2007). An Evaluation of the New Third Grade Intermediate English Coursebook in Saudi Arabia (Unpublished master’sthesis).College of Arts, Department of English, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.
Alavi, B. (2013).Prospect1. Tehran: Ministry of Education press.
Ansary, T. (2004).An analytic look at high school English textbook and introducing a sample lesson based on communicative syllabus design (Unpublished master’s thesis).Islamic Azad University-Tabriz Branch, Iran).
Amerian, A.(1987). Comparison of Right Path to English Series with Graded English Series.Unpublished article.
Birjandi, p. (1987).Right Path to English.Tehran, Karaj.
Dorry, G. N. (1950). Games for Second Language Learning. New York: McGraw-Hill.
Eckersley, C. E. (1952). Essential English for Foreign Students.Book 4.London:Longmans, Green.
Garinger, D. (2002). Textbook Selection for EFL Classroom. Eric Digest. Retrieved from www.cal.org/resources/digest/digest-pdfs/0210 garinger.pdfs.
Ghorbani, M. R. (2011). Quantification and Graphic Representation of EFL Textbook Evaluation Results.Theory and Practice in Language Studies, 1 (5), 511-520
Golpour, F.(2012).Iranian Junior High school English Book Series (Right Path toEnglish) Weighted against Material Evaluation Checklists.International Journal of Applied Linguistics & English Literature,1(7),170-180.
González, A. (2006). On materials use training in EFL teacher education: Some reflections. Profile, Issues in Teacher' Professional Development, 7, 101- 115.
Gretchen, (2003).TESOL Standards for Adult Education ESL Programs. TESOL: Alexandria, Virginia.
Hornby, A. S. (1954). Oxford Progressive English for Adult Learners. Book On .London: Oxford University Press.
Hutchinson, T. (1987). What’s underneath? An interactive view of materials evaluation. In L. E. Sheldon (Ed.), ELT course books and materials: Problems in evaluation and development, ELT Documents (p. 126).London: Modern English publications.The British Council.
Hutchinson, T. & Torres, E. (1994).The Textbook as Agent of Change. ELT Journal, 48(4), 315–328.
Hutchinson, T., & Waters, A. (1993).English for specific purposes: A learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Jahangard, A. (2007). Evaluation of EFL materials taught at Iranian public high schools. The Asian EFL Journal, 9(2), 130-150.
Kiyani, G. Navidiniya, H. &Momeniyan, M. (2011). Critical Review of National Program: Revisiting the Approach of National Curriculum towards Foreign Language Education. JesarathayeZabani Journal, 2(6), p. 185.
Krasner, I. (1999). The role of culture in language teaching.Dialog on Language Instruction, 13(1-2), 79-88.
Karimi,A. (2004). An Evaluation of A Preparatory English Course, Books 1&2: An EAP Course book Evaluation. FLT Journal,73, 24-28.
Kayapinar, U. (2009). Coursebook evaluation by English teachers.Inonu University Journal of the Faculty of Education, 10(1), 69-78.
Litz, D. R. A. (2005). Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study. Asian EFL Journal.Retrieved from http://www.asian-efl-journal.com/Litz_thesis.pdf
Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle and Heinle.
Ranalli, J. C. (2002). An evaluation of New Headway Upper-Intermediate. University of Birmingham. Retrieved from http://www.cels.bham.ac.uk/resources/essays/Ranalli3.pdf
Raseks, A. E., Esmae’li, S., Ghavamnia, M., &Rajabi, S. (2010). Don’t judge a textbook by its cover: Textbook evaluation in the EFL settings. The Journal of International Social Research, 3(14).448-461.
Riazi, A. M., &Mosallanejad, N. (2010): Evaluation of learning objective in Iranian high school and pre-university English textbook using Bloom‟s taxonomy. TESL-EJ, 13(4), 1-14.
Richards, J. C. (2006). Communicative language teaching today. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Rodríguez,G.(2010). English Textbooks for Teaching and Learning English as a Foreign Language: Do They Really Help to Develop Communicative Competence?Educación y Educadores,13(3),23-36.
Safarnavadeh, Kh. Aliasgari, M. Mosapour,N. &Ananisarab.(2009). Evaluation of high school English language textbook based on the criteria derived from communicative approach to teaching. Journal of Curriculum Studies (J.C.S.),5(17), 86 -114.
Sahragard, R., &Rahimi, A., &Zaremoayeddi, I. (2008). An in-depth evaluation of interchange series (3rded.). PortaLinguarum, 12(1), 37-54.
Sheldon, L. E. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials.ELT Journal, 42, 237-246.http://dx.doi.org/10.1093/elt/42.4.237
Shin,Y.(2012) Review of Talk Time Student Book 2: Everyday English Conversation .MSU Working Papers in SLS, 3,49-53.
Skierso, A. (1991). Textbook selection and evaluation.In M. Celce-Murcia.Teaching English as a second or foreign language (pp. 432-453) (2nd ed.). Boston: Heinle&Heinle Publishers.
Soodmand, A.(2008). Interchange weighted against a checklist. Unpublished article.