رابطه بین هویت سازمانی ،هویت حرفه ای، و کارایی تدریس اساتید زبان دانشگاهی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیدلنیا اسماعیلی 1 , adel Dastgoshadeh 2
1 - Department of English, Sanandaj Branch, Islamic Azad University,Sanandaj, Iran
2 - Department of English, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
Keywords: هویت سازمانی, اساتید زبان انگلیسی, کارایی تدریس, هویت حرفه ای,
Abstract :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هویت حرفه ای و هویت سازمانی اساتید زبان انگلیسی ایرانی با درجه کارایی ایشان بود. تحقیق جاری با 100 نفر به عنوان نمونه آماری از اساتید زبان دانشگاهی از دانشگاه های آزاد اسلامی اصفهان، کرمانشاه و همدان صورت گرفت که همگی بصورت پر کردن پرسشنامه هویت حرفه ای طراحی شده)، پرسشنامه هویت سازمانی و مقیاس سودمندی معلمان را پر کردند. روش نمونه گیری برای انتخاب شرکت کنندگان در این مطالعه, روش نمونه گیری تسهیلاتی بود به این معنا که شرکت کنندگان بر اساس در دسترس بودن و مجاورت به محقق انتخاب شدند. برای پاسخ به پرسش های تحقیق، چهار ضریب جداگانه پیرسون محصول لحظه، و دو رگرسیون جداگانه اجرا شد. نتایج نشان می داد که ارتباط آماری مثبتی وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان می داد که، هویت حرفه ای، کارایی تدریس اساتید زبان دانشگاهی را بهتر پیش بینی می کرد.
Ahmadi, Abd Samad, A, & Noordin, N. (2013). Identity formation of TEFL graduate students through oral discourse socialization. Theory and Practice in Language Studies, 3, 10, 1764-1769.
Akkerman, S. F. , & Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27, 308-3019.
Azimi, H. (2012). An ethnographic study of English teachers’ institutional identity in high schools, language institutes, and universities. Unpublished PhD dissertation, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
Beijaard, D., Meijer, P., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107-128.
Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: an exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education. 16, 749-764.
Brilhart, D. L. (2007). Teacher conceptualization of teaching: integrating the personal and the professional. Unpublished Ph.D. dissertation. Ohio State University.
Brown, T. (2006). Negotiating psychological disturbance in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education, 22, 675–689.
Gohier, C., Chevrier, J., & Andanon, M. (2007) Future Teacher’s Identity: Between an Idealistic Vision and a Realistic View. Mcgill Journal of Education,42(1).
Day, C., & Kington, A. (2006). The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Journal, 32 (4), 601-616.
Ghafar Samar, R., Kiany, G.R., Akbari, R. & Azimi, H. (2011). Institutional identity of teachers: A determinant of teacher efficacy. TELL, 5, 2, 1-29.
Hao, C. (2011). Changes and Characteristics of EFL Teachers’ Professional Identity: The Cases of Nine University Teachers. Chinese Journal of Applied Linguistics (Quarterly), 1, 3-21.
Kroger, J. (2000). Identity development: Adolescence through adulthood. California: Sage Publications.
Liou, I. Y. (2008). English as an international language and teachers' professional identity. Ph.D. thesis, School of Education, Deakin University.
Morita, N (2004). Negotiating Participation and Identity in Second Language Academic
Communities. TESOL Quarterly ,38(4),573-603.
Murphy, P. K., Delli, L. A., & Edwards, M. N. (2004), The good teacher and good teaching. The
Journal of Experimental Education,72(20), 69-92.
Q Gu, Q., & Day, C. (2007) Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23 (8), 1302-1316
Settlage, J., Southerland, S. A. Smith, L. K. & Ceglie, R. (2009). Constructing a doubt-free teaching self: self-efficacy, teacher identity, and science instruction within diverse settings. Journal of Research in Science Teaching, 46, 1, 102–125.
Tournaki, N., & Podell, D. M. (2005). The impact of student characteristics and teacher efficacy on teachers’ predictions of student success. Teaching and Teacher Education, 21, 299-314.
Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 7, 783-805.
Tschannen-Moran, M., Woolfolk- Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.
Wang, X. (2014). Investigation on the professional identity of senior high school English teachers. Journal of Language Teaching and Research, 5, 4,769-774.