Examine the relationship between religiosity and youth lifestyle
Subject Areas : sociologyseyednaser hejazi 1 , Habil Heydarkhani 2
1 - Department of Sociology, Dehghan Azad University
2 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه- ایران.
Keywords: lifestyle, religiosity, Body Management, consumption norms, Interpersonal relationships,
Abstract :
Contemporary sociological orientation toward appreciating the importance of consumption and lifestyle activities is important in shaping personal and collective identity. Using field survey techniques and the questioner this study is to answer this question that, what is the relationship between religiosity and various aspects of life from the viewpoints of young adults in Esfahan. The population of the study is (372 young people aged 18 to 29 years) is used as the sample size. In order to answer the main research question, religiosity variables in three components of ceremonial aspects, consequences and belief, age, marital status, and education as were analyzed as independent variables and the dependent variable was lifestyle. The results show that, there is a relationship between religiosity and lifestyle (after consumption norms also, there is a relationship between religiosity and lifestyle (after interpersonal relations) anda relationship exists between religiosity and the whole lifestyle. The lifestyle of respondents varies depending on their education, and marital status. But there is no relationship between religiosity variables and body management and lifestyle and also, there was no significant correlation between age and lifestyle.
اباذری، ی؛ و دیگری. (۱۳۸۱). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی: رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناختی. نامه علوم اجتماعی. شماره ۲۰، صص 3-۲۷.
باکاک، ر. (۱۳۸۱). مصرف. ترجمه: خ، صبوری. تهران: انتشارات شیرازه.
بندیکس، ر. (۱۳۸2). سیمای فکری ماکس وبر. ترجمه: م، رامبد. تهران: انتشارات هرمس.
بوردیو، پ. (۱۳۸۰). نظریه کنش. دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمه: م، مردیها. تهران: انتشارات نقش و نگار.
بیدگلی، م. (1379). بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی موثر بر از خودبیگانگی دانشجویان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
تامین، م. (۱۳۷8). جامعهشناسی قشربندی و نابرابریهای اجتماعی. ترجمه: ع، نیکگهر. تهران: نشر توتیا.
حمیدی، ن؛ و دیگری. (1386). سبک زندگی و پوشش زنان در تهران. فصلنامهتحقیقاتفرهنگی. سال اول، شماره ۱، صص92-65 .
ربانی، ر؛ و دیگری. (1387). جوان، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی. ماهنامه مهندسی فرهنگی. سال سوم، شماره 23 و 24.
رسولی، م. (1382). بررسی مولفههای سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون. فصلنامه دانشگاه علامه طباطبایی. شماره23.
فاضلی، م. (۱۳۸۲). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
کرمی قهی، م؛ و دیگری. (1392). سنجش بررسی رابطه دینداری و سبک زندگی (مورد مطالعه: زنان 20 ساله و بالاتر شهر تهران). زندرفرهنگوهنر. دوره 5، شماره 1.
گیبینز، ج؛ و دیگری. (۱۳۸۱). سیاست پست مدرنیته. ترجمه: م، انصاری. تهران: انتشارات گام نو.
گیدنز، آ. (1382). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشرنی. چاپ دهم.
مهدویکنی، م. (1387). دینوسبکزندگی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق. چاپ اول.
وبر، ماکس. (1385). اخلاقپروتستانیوروحسرمایهداری. ترجمه: ع، رشیدیان و دیگری. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
هیوود، ل؛ و همکاران. (1380). اوقات فراغت. ترجمه: م، احسایی. تهران: امید دانش.
Bourdieu, P. (1984). Distinction. London: Routledge and Kegan Paul.
Chaney, D. (1996). Lifestyle, London, Routledge.
Chaney, D. (2001). "FromWays ofLife to Lifestyle: Rethinking Culture as Ideology and Sensibility, in J. Lull (ed.)". Culture in the Communication Age, cited In Taylor, Lisa. P.p: 75-88.
Desmond‚ J. (2003). Consuming Behaviour. NewYork: Palgrave.
Reimer, B. (1995). Youth and Modern lifestyles. in J. Fornas and G. Bolion(ens) Youth Culture in Late Modernity, London: sage.
Southerton Dale. (2001). "Consuming Kitchens: Taste, context and identity formation ". Journalof Consumer Culture. V. 1(2), P.p: 179–203.
Wynne, Derek. (2000). Leisure, Lifestyle and new middle class. London and New York: Routledge.