تحلیل کیفیت زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی از طریق اعتبارسنجی مدل معیارها
Subject Areas : Applied LinguisticsFatemeh Gorji 1 , Shahram Afraz 2 , Fazlolah Sammi 3
1 - Ph.D. Student in TEFL, Department of English Language, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
2 - Assistant Professor of TEFL, Department of English Language, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
3 - Assistant Professor of TEFL, Department of English Language, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
Keywords: اعتبار مدل, کیفیت زبان انگلیسی, زبان آموز ایرانی,
Abstract :
پژوهش حاضر به بررسی کیفیت زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی از طریق اعتبارسنجی مدل معیارها پرداخته است. به طور خاص، این تحقیق بیشترین و کمترین معیارها را برای ارزیابی کیفیت زبان انگلیسی این زبان آموزان بررسی کرده است. همچنین، تفاوت های بین زن و مرد از نظر کیفیت زبان انگلیسی بررسی شده است. برای انجام این پژوهش، تعداد 100 معلم انگلیسی از سطوح مختلف مهارت انتخاب شدند. پرسشنامه که توسط محققین ساخته شده از طریق گوگل بین شرکت کنندگان توزیع شد. فرآیند تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه در دو نرم افزار SPSS 21 و pls انجام شد. در بخش کمی آمار توصیفی از اعداد، درصدها، شاخص های مرکزی و شاخص های پراکندگی استفاده شد. در آمار استنباطی، آزمون تحلیل عاملی برای تایید و اعتبارسنجی پرسشنامه و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش حاضر مهمترین معیارها را برای تحلیل کیفیت زبان آموزان زبان انگلیسی نشان داد که ویژگیهای فردی، استراتژی یادگیری، و پویایی یادگیری بودند. همچنین نتایج نشان داد که فناوری آموزشی و تنظیم محتوا به عنوان شرایط زمینه، در ارزیابی کیفیت زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی مؤثر است. همچنین بین زن و مرد ایرانی از نظر کیفیت زبان انگلیسی تفاوت معناداری مشاهده نشد. شایان ذکر است که اجرای این رویکرد نیازمند پتانسیل ها و شایستگی های حرفه ای لازم است.