استفاده از بازخورد فرازبانی در به خاطرسپاری گرامر: موردی از دانش آموزان دبیرستانی ایرانی
Subject Areas : Applied LinguisticsJafar Ezadpanah 1 , Firooz Sadighi 2 , Leila Akbarpour 3
1 - بخش زبان های خارجی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استاد، بخش زبان های خارجی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - استادیار، بخش زبان های خارجی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
Keywords: بازخورد شفاهی فرازبانی, به خاطر سپاری, ساختارهای دستوری, بازخورد صریح,
Abstract :
این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی بازخورد صریح شفاهی (EOF) در قالب بازخورد فرازبانی (توضیح) بر به خاطر سپاری ساختارهای دستوری دانشآموزان دبیرستانی ایرانی انجام شد. برای دستیابی به این هدف، عملکرد فراگیران در نتیجه بازخورد صریح شفاهی مورد بررسی قرار گرفت. شصت دانش آموز دختر دبیرستانی انگلیسی زبان انگلیسی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. پس از آن، یک آزمون گرامر برای مشاهده اثر بازخورد صریح شفاهی نجام شد. تکنیکهای آماری مورد استفاده برای اندازهگیری چنین اثراتی، مجموعهای از آزمونهای تی مستقل و دو آنالیز واریانس یکطرفه بود. نتایج نشان داد که بازخورد صریح شفاهی تاثیر قابل توجهی در به خاطر سپاری ساختارهای دستوری داشته است. بکارگیری این نوع بازخورد در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی جهت تقویت مهارت های زبان انگلیسی موثر خواهد بود.امید است که این مطالعه بتواند به معلمان کمک کند تا از راهبردهای بازخورد اصلاحی به طور موثر در فرآیند آموزش برای تصحیح اشتباهات گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی و همچنین به خاطر سپاری ساختارهای گرامری با گذشت زمان استفاده کنند.