تأثیر فعالیتهای مبتنی بر خواندن بر یادگیری واژگان با تمرکز بر زبان آموزان ایرانی سطح پیش متوسطه
Subject Areas : Applied LinguisticsAkram Shekarian Behzadi 1 , Azar Bagheri Masoudzade 2
1 - Department of English Language, Kerman Branch, Payame Noor University, Kerman, Iran
2 - Department of English Language, Kerman Branch, Payame Noor University, Kerman, Iran
Keywords: یادگیری واژگان, زبان آموزان ایرانی, فعالیت های مبتنی بر خواندن,
Abstract :
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر فعالیت های مبتنی بر خواندن بر یادگیری واژگان زبان آموزان ایرانی پرداخت. بدین منظور 57 نفر از دانشجویان یکی از موسسات زبان کرمان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از همگن سازی، 50 دانش آموز پیش متوسطه در دو گروه (25 در هر گروه) قرار گرفتند. این پژوهش از نوع شبه تجربی است و زبان آموزان در پیش آزمون و پس آزمون شرکت کردند. آزمون ها شامل دو بخش بود: بخش اول مربوط به درک مطلب واژگان چندگزینه ای بود. بخش دوم با تولید واژگان متشکل از آیتمهای پرکننده همراه بود. آزمونها از کتاب درسی آنها استخراج شده. به دانش آموزان گروه آزمایش، فعالیت های خواندنی مرتبط ارائه شد. فعالیتهای خواندن، دانشآموزان را ملزم میکرد که متن هایی را در خانه پیشخوانی کنند که مربوط به فعالیتهای درک مطلب در کلاس درس در روز بعد است، و دانشآموزان را به خواندن قسمتهایی قبل از فعالیت خواندن درگیر میکند. اما گروه کنترل، آموزش معمول واژگان را دریافت کردند و هیچ فعالیت خواندنی مرتبطی به آنها داده نشد. در پایان ترم، پس آزمون اجرا شد و داده ها شده به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که فعالیتهای مبتنی بر خواندن تأثیر قابلتوجهی بر یادگیری واژگان زبانآموزان ایرانی سطح پیش متوسطه دارد. این یافته نشان می دهد که ارزش فعالیت های مبتنی بر خواندن، محققان را به تمرکز بر افزایش واژگان زبان آموزان در کلاس های درس زبان انگلیسی از طریق طراحی انواع وظایف، سوق می دهد.
Brown, R., & Waring, R. (2008). Incidental Vocabulary Acquisition from Reading, Reading-While-Listening, and Listening to Stories. Reading in a Foreign Language, 20 (2), 136-163.
Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2.Reading and Writing, 32 (2), 2281–2310.
Cotter, J. (2012). Understanding the Relationship between Reading Fluency and Reading Comprehension: Fluency Strategies as a Focus for Instruction. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree M.S. Literacy Education. School of Arts and Sciences St. John Fisher College.
Ellis, N. C. (2015). At the interface: Dynamic interactions of explicit and implicit language knowledge. Studies in second language acquisition, 27(2), 305-352.
Golpich, M., Rassaei, E. (2014). The Effects of Reading Comprehension on Three Dimensions of Vocabulary Learning. Journal of Studies in Learning and Teaching English, 2 (6), 81-99.
Hollingsworth, A., Sherman, J., & Zaugra, C. (2007). Increasing reading comprehension first and second graders through cooperative learning. An Action Research Project Submitted to the Graduate Faculty of the School of Education in Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Arts in Teaching and Leadership, Chicago, Illinois.
Lindgren, E., & Muñoz, C. (2013). The influence of exposure, parents, and linguistic distance on young European learners' foreign language comprehension. International Journal of Multilingualism 10 (1),1-25.
Liu, J., & Zhang, J. (2018). The Effects of Extensive Reading on English Vocabulary Learning: A Meta-analysis. English Language Teaching, 11(6), 1-18.
MacWhinney, B. (2008). The competition model: The input, the context, and the brain. In P. Robinson (Ed.), Cognition and second language instruction (pp. 69–90). Cambridge: Cambridge University Press.
Martin-Chang S. L., & Gould O. N. (2008). Revisiting print exposure: Exploring differential links to vocabulary, comprehension, and reading rate. Journal of Research in Reading, 31(3), 273–284.
Min, H. (2008). EFL Vocabulary Acquisition and Retention: Reading Plus Vocabulary Enhancement Activities and Narrow Reading. A Journal Research in Language Studies, 58 (1), 73-115.
Nagy W., & Anderson R. C. (1984). How many words are there in printed school English? Reading Research Quarterly, 19(3), 304–330.
Nagy W., Herman P., & Anderson R. C. (1985). Learning words from context. Reading Research Quarterly, 20(2), 233–253.
Nakanishi, T. (2015). A Meta-Analysis of Extensive Reading Research. TESOL Quarterly, 49(1), 6-37.
Nation, P. (1990). Teaching Vocabulary. Asian EFL Journal, 5(2), 22-34.
Pfost, M., Hattie, J., Dorfler, T., & Artelt, C. (2014). Individual differences in reading development: A review of 25 years of empirical research on Matthew effects in reading. Review of Educational Research, 84(2), 203–244.
Rashidi, N., & Piran, M. (2011). The Effect of Extensive and Intensive Reading on Iranian EFL Learners’ Vocabulary Size and Depth. Journal of Language Teaching and Research, 2(2), 471-482.
Schmitt, N. (2010). Developing and exploring the behavior of two new versions of the vocabulary levels test. Language testing, 18(1), 55-88.
Shadish, W. R., Cook, T. D., & D. T. (2002). Campbell, Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston and New York: Houghton Mifflin Company.
Stanovich K. E. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21(4), 360–407.