Color Imagery in Saadi's Lyrics
Subject Areas : Interpretive (with literary and artistic features)Salimeh Daraei 1 , Taqi Amini Mofrad 2 , Koobra Nodehi 3
1 - PhD student of lyrical literature, Gorgan branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
Keywords: sonnet, Saadi, description, image, Color,
Abstract :
Colors express feelings and emotions and reflect the inner characteristics of people. Sometimes artists use colors and colorful elements in their romantic illustrations, presenting their emotional experiences and mental perceptions with the help of literary devices and figures of thought such as similes, metaphors, ironies, pun, etc. in an artistic and appealing manner. Saadi has also benefited a lot from this kind of expression. The present article explains the image of color in Saadi's sonnets in a descriptive-analytical manner and examines the images related to color and the metaphors and similies related to them in three hundred and sixty of Saadi's sonnets. The result of this research shows that among the five colors black, white, red, yellow and green that best illustrate the meanings and mental moments of Saadi's poetry, red has the highest frequency and green has the least use. Also, the poet has indirectly used the colors of colorful objects and the color of phenomena in presenting the color image. These colorful images express the power of speech, the poet’s aesthetic perception and his ability to use imaginary forms such as similes and metaphors in creating images, which makes his speech eloquent and pleasant, and the effect and charm of his words.
کتابها
اسماعیل پور، ابوالقاسم (1377) اسطوره، بیان نمادین، تهران: سخن.
براهنی، رضا (1385) طلا در مس، تهران: زمان.
پیر بایار، ژان (1376) رمزپردازی آتش، ترجمه جلال ستاری، تهران: مرکز.
خرمشاهی، بهاءالدین (1375) حافظنامه، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
خلف تبریزی، محمد حسین (1343) برهان قاطع، به اهتمام محمد معین، تهران: زوار.
دهخدا، علی اکبر (1377) لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
ستاری، جلال (1376) مدخلی بر رمزشناسی، تهران: مرکز.
سعدی، مصلح الدین (1389) دیوان غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، جلد 1، تهران: مهتاب.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1395) صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگه.
شمیسا، سیروس (1377) فرهنگ اشارات ادبیات فارسی، تهران: فردوسی.
عقیلی علوی شیرازی، محمدحسین بن محمدهادی (1371) مخزنالأدویه، تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
فتوحی، محمود (1386) بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فرزان، ناصر (1375) رنگ و طبیعت، تهران: تهران.
لوشر، مارتین (1369) روانشناسی رنگها، ترجمه منیره روانیپور، تهران: آفرینش.
معین، محمد (1375)، فرهنگ معین، تهران: امیر کبیر.
مقالات
الشاهر، عبدالله. (2002). الأثر النفس للون، موقف الادبی، (379).
بیرانوند، نسرین، آریان، حسین، کاظم خانلو، ناصر. (1395). نماد رنگ و حسآمیزی آن در تصویرسازیهای اخوان ثالث. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 8(27)، 91-122.
صفری، جهانگیر، زارعی، فخری. (1389). بررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی. مطالعات زبانی و بلاغی، 1(2)، 81-108. .doi: 10.22075/jlrs.2017.1786
نیکوبخت، ناصر، و قاسمزاده، سیدعلی. (1384). زمینههای نمادین رنگ در شعر معاصر (با تکیه و تأکید بر اشعار نیما، سپهری و موسوی گرمارودی). نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، 18(پیاپی 15)، 209-238.
_||_Books
Aghili Alavi Shirazi, Mohammad Hussain Ibn Mohammad Mahdi Hadi (1992) Rehabilitation of Medicine, Tehran: Islamic Revolution Education.
Braheni, Reza (2006) Gold in Copper, Tehran: Zaman.
Dehkhoda, Ali Akbar (1998) Dictionary, Tehran: University of Tehran.
Farzan, Nasser (1997) Color and Nature, Tehran: Tehran.
Fotouhi, Mahmoud (2007) Picture Rhetoric, Tehran: Sokhan.
Ismailpour, Abolghasem (1998) Myth, Symbolic Expression, Tehran: Sokhan.
Khalaf Tabrizi, Mohammad Hossein (1964) Definite Argument, by Mohammad Moin, Tehran: Zavar.
Khorramshahi, Bahauddin (1997) Memorandum, Tehran: Scientific and cultural publication.
Losher, Martin (1991) Psychology of Colors, Trans. Monira Ravanipour, Tehran: Creation.
Moein, Mohammad (1997) Moein Dictionary Tehran: Amir Kabir.
Pir Bayar, Jan (1997) Fire Encryption, Trans. Jalal Sattari, Tehran: Center.
Saadi, Moslehuddin (2011) Divan Ghazaliat, by the efforts of Khalil Khatib Rahbar. Volume One, Tehran: Mahtab.
Sattari, Jalal (1997) An Introduction to Cryptography, Tehran: Center.
Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (2016) Imagery in Persian Poetry, Tehran: Ad.
Shamisa, Sirus (1998) Dictionary of Persian Literature, Tehran: Ferdowsi.
Articles
Al Shaher, Abdullah. (2002) The Effect of the Soul on Color, Literary Position, (379).
Beyranvand, N., Arian, H., Kazem Khanloo, N. (2016). Symbolic Colors and Synaesthesia in Mehdi Akhavan Saless’s Imagery. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 8(27), 91-122.
Niko Bakht, N., Qasemzadeh, A. (2006). Symbolic Backgrounds of Color in Contemporary Poetry, Prose Study of Persian Literature (literature and language), 18 (15 consecutive), 209-238.
Safari, J., Zarei, I. (2010). Examining of Colour Element in Khaghani’s Poetical Works. Linguistic and Rhetorical Studies, 1(2), 81-108. doi: 10.22075/jlrs.2017.17 86.