Applying the Educational Implications of Life Meaning from Allameh Tabatabai and Thomas Aquinas Viewpoint
Subject Areas : Quarterly Sabzevaran FadakGholam Ali Ahmadi 1 , Mohammad Reza Shamshiri 2 , Jahanbakhsh Rahmani 3
1 - PhD Candidate, Education Philosophy, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan
2 - Assistant Professor, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan
3 - Assistant Professor, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan
Keywords: فلسفه, تربیت, روانشناسی, psychology, philosophy, education, آفرینش انسان, Human creation,
Abstract :
The meaning of life and the search for this meaning is a moral, spiritual, psychological and religious necessity. Allameh Tabatabai and many Islamic and Shiite philosophers believe that the meaning of life depends to a large extent on the instinctive structure of individuals. This need is like the basic human needs (eating, drinking and sexual needs) that exist in the first instinct in human beings. Thomas Aquinas and Allameh TabatabaiBoth discoveries are considered beliefs because they both believe in the existence of an end in the creation of man and the world based on the concept of divine wisdom and the existence of an end in the evolution of beings. The approach of the present study is comparative. Both philosophers have in common that they have considered the meaning of life as the purpose of life and the purpose of life as the existence of God. The present study seeks to answer the questions that after recognizing the principles and the type of their philosophical approach, where are the points of difference and commonalities between these two thinkers? And what is their educational perspective and how can we establish a relationship between the views of these two thinkers in the discussion of the meaning of life and the educational perspective.
قرآن کریم.
آکویناس، توماس. 1269م، جامع الهیات، ترجمه امیر نصری، تهران: نشر دانشگاه تهران.
آکویناس، توماس. 1377ش، حقیقت، فلسفه نظری، ترجمه حسن موفقی و فاطمه زیباکلام، انتشارات دانشگاه هرمزگان.
آکویناس، توماس. 1382ش، نظم الهی و نظم بشری، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر دانش.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1356ش، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، تهران: محمدی.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1360ش، آموزش دین، تنظیم: مهدی آیتالهی، بی جا: بی نا.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1360ش، نهایة الحکمة، حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1388ش، بررسیهای اسلامی، به کوشش هادی خسروشاهی، مؤسسه بوستان کتاب(مرکز چاپ و نشر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
طباطبایی، سید محمدحسین. بیتا، تفسیر المیزان، 20جلدی، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دار العلم.
مارگولیس، جار. بی تا، پرسشهای زمینی پاسخهای آسمانی، تهران: نشر مؤسسه کتاب مهربان.
مددپور، محمد. بی تا، سیر تفکر معاصر، تهران: نشر سوره مهر.
مقالات و پایاننامهها
ابراهیمی، محسن. 1394ش، «بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس»، راهنما محمدتقی یوسفی، دانشگاه باقر العلوم، قم.
جی بورک، ورنون. 1378ش، «اندیشه در آثار توماس آکویناس»، ترجمه سید حسن اسلامی، کیهان اندیشه، خرداد و تیر، ش84.
_||_