The Effect of Perceptions of Fair Price on Samsung Consumer Shopping (Case Study: Citizens of Arak)
Subject Areas : Jounal of Marketing ManagementAli Akbar Mirzaee 1 , Mohammad Karim ghale noei 2
1 - Master of Business Administration, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 - Master of Business Administration, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
Keywords: pricing, Samsung products, purchasing, consumer, Perception,
Abstract :
The ever-increasing rise in the intensity of competition among organizations in the current century has led organizations to always look for solutions for competitive advantage and victory in the field of competition. By aligning the quality of the goods of different companies and intensifying competition, the price element has become one of the most important factors in protecting and attracting customers and their loyalty and satisfaction. This is the case nowadays due to the increasing expansion of the Internet. Pricing for products and services offered in any business is one of the most important steps in any business. "Pricing" is one of the basic concepts in economics and in particular marketing. Knowledge of principles, methods, goals, challenges, and solutions, especially for the use of these concepts in providing information services and access to information, is important. One of the most complex problems facing international companies is the phenomenon of price differentials in countries. Today's fair pricing in marketing research has attracted the attention of many researchers. This research is of causal nature and method. For data collection, the field method has been used and the questionnaire has been used, and SPSS software has been used to analyze the data.
خورشیدی، غ.ح.، بانویی، ع. و سروی همپا، ح. (1388). "بررسی تأثیر متغیرهای ارزشی بر تمایل به خرید محصولات پاسخگوی (دوستدار) محیط"، چشمانداز مدیریت شماره 31، صص. 81-98.
خورشیدی، غ. و بانویی، ع. (1387)، "آن چه قیمت را منصفانه یا منصفانه جلوه میدهد زمینهها، عوامل، مقدمات و پیامدهای نامنصفانه درک شدن قیمت و روشهای مدیریت آن"، پیام مدیریت، شماره 27، صص. 90- 59.
خورشیدی، غ.ح. و بانویی، ع. (1387). "آن چه یک قیمت را منصفانه یا نامنصفانه جلوه میدهد زمینهها، عوامل و پیامدهای نامنصفانه درک شدن قیمت و روشهای مدیریت آن"، پیام مدیریت شماره 27، صص. 59-90.
سیدین، س.س. (1390). "بررسی تأثیر قیمت به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی بر روی بازار محصولات با استفاده از مدل EVA (مطالعه موردی: شرکت لبنی پالود نیشابور)"، پایگاه مقالات بازاریابی ایران.
عزیزی، ش. و قربانی، م.ج. (1386). "قیمتگذاری در بازارهای الکترونیک، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186، صص. 1-96.
آذر، ع، و مومنی، م. (1380). "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران: انتشارات سمت، جلد 1.
بازرگان، ع.، سرمد، ز. و حجازی، ا (1383). "روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات آگاه.
حافظنیا، م،ر. (1384). "مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران: انتشارات سمت،چاپ هشتم.
خاکی، غ،ر، (1387). "روش تحقیق با رویکرد پایاننامه نویسی"، تهران: انتشارات بازتاب، چاپ چهارم.
دلاور، ع. (1384). "روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی"، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
سکاران، ا. (1381). "روشهای تحقیق در مدیریت"، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ هفتم.
غفاری آشتیانی،پ. (1387). "ارائه الگویی برای ارزیابی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در بازار خدمات"، رساله دکترا رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد علوم و تحقیقات تهران.
Cockrill, A. & Goode, M. (2010). “Perceived price fairness and price decay in the DVD market”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 19, and Iss: 5, PP. 367-374.
Desmet, P. & Nagard, E.L. (2005). “Differential effects of price-beating versus price-matching guarantee on retailers’ price image”, Journal of Product & Brand Management, 14/6, PP. 393-399.
Hwang, J. & Wen, L. (2009). “The effect of perceived fairness toward hotel overbooking and compensation practices on customer loyalty”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.21, No.6, PP. 659-675.
Jiang, P., Rosenbloom, B. (2005). “Customer intention to return online: price perception, attribute-level performance, and satisfaction unfolding over time”, European Journal of Marketing, Vol. 39, No. 1/2, PP. 150-174.
Lee, S., Illia, A. & Lawson-Body, A. (2011). “Perceived price fairness of dynamic pricing”. Industrial Management & Data Systems Vol. 111 No. 4, PP. 531-550.
Lee, S., Illia, A. & Lawson-Body, A. (2011). “Perceived price fairness of dynamic pricing”. Industrial Management & Data Systems Vol. 111 No. 4, PP. 531-550.
Liu, X., Tang, O. & Huang, P. (2008). “Dynamic pricing and ordering decision for the perishable food of the supermarket using RFID technology”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.20, No.1, PP. 7-22.
Maxwell, S. (2002), “Rule-based price fairness and its effect on willingness to purchase”, Journal of Economic Psychology, Vol. 23 No. 2, PP. 191-212.
Maxwell, S. (2008). “The Price is wrong! Wiley Publications”, Hoboken, NJ.
Maxwell, S. & Comer, L. (2010). “The two components of a fair price: social and personal”, Journal of Product & Brand Management 19/5, PP. 375-380.
_||_خورشیدی، غ.ح.، بانویی، ع. و سروی همپا، ح. (1388). "بررسی تأثیر متغیرهای ارزشی بر تمایل به خرید محصولات پاسخگوی (دوستدار) محیط"، چشمانداز مدیریت شماره 31، صص. 81-98.
خورشیدی، غ. و بانویی، ع. (1387)، "آن چه قیمت را منصفانه یا منصفانه جلوه میدهد زمینهها، عوامل، مقدمات و پیامدهای نامنصفانه درک شدن قیمت و روشهای مدیریت آن"، پیام مدیریت، شماره 27، صص. 90- 59.
خورشیدی، غ.ح. و بانویی، ع. (1387). "آن چه یک قیمت را منصفانه یا نامنصفانه جلوه میدهد زمینهها، عوامل و پیامدهای نامنصفانه درک شدن قیمت و روشهای مدیریت آن"، پیام مدیریت شماره 27، صص. 59-90.
سیدین، س.س. (1390). "بررسی تأثیر قیمت به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی بر روی بازار محصولات با استفاده از مدل EVA (مطالعه موردی: شرکت لبنی پالود نیشابور)"، پایگاه مقالات بازاریابی ایران.
عزیزی، ش. و قربانی، م.ج. (1386). "قیمتگذاری در بازارهای الکترونیک، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186، صص. 1-96.
آذر، ع، و مومنی، م. (1380). "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران: انتشارات سمت، جلد 1.
بازرگان، ع.، سرمد، ز. و حجازی، ا (1383). "روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات آگاه.
حافظنیا، م،ر. (1384). "مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران: انتشارات سمت،چاپ هشتم.
خاکی، غ،ر، (1387). "روش تحقیق با رویکرد پایاننامه نویسی"، تهران: انتشارات بازتاب، چاپ چهارم.
دلاور، ع. (1384). "روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی"، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
سکاران، ا. (1381). "روشهای تحقیق در مدیریت"، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ هفتم.
غفاری آشتیانی،پ. (1387). "ارائه الگویی برای ارزیابی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در بازار خدمات"، رساله دکترا رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد علوم و تحقیقات تهران.
Cockrill, A. & Goode, M. (2010). “Perceived price fairness and price decay in the DVD market”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 19, and Iss: 5, PP. 367-374.
Desmet, P. & Nagard, E.L. (2005). “Differential effects of price-beating versus price-matching guarantee on retailers’ price image”, Journal of Product & Brand Management, 14/6, PP. 393-399.
Hwang, J. & Wen, L. (2009). “The effect of perceived fairness toward hotel overbooking and compensation practices on customer loyalty”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.21, No.6, PP. 659-675.
Jiang, P., Rosenbloom, B. (2005). “Customer intention to return online: price perception, attribute-level performance, and satisfaction unfolding over time”, European Journal of Marketing, Vol. 39, No. 1/2, PP. 150-174.
Lee, S., Illia, A. & Lawson-Body, A. (2011). “Perceived price fairness of dynamic pricing”. Industrial Management & Data Systems Vol. 111 No. 4, PP. 531-550.
Lee, S., Illia, A. & Lawson-Body, A. (2011). “Perceived price fairness of dynamic pricing”. Industrial Management & Data Systems Vol. 111 No. 4, PP. 531-550.
Liu, X., Tang, O. & Huang, P. (2008). “Dynamic pricing and ordering decision for the perishable food of the supermarket using RFID technology”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.20, No.1, PP. 7-22.
Maxwell, S. (2002), “Rule-based price fairness and its effect on willingness to purchase”, Journal of Economic Psychology, Vol. 23 No. 2, PP. 191-212.
Maxwell, S. (2008). “The Price is wrong! Wiley Publications”, Hoboken, NJ.
Maxwell, S. & Comer, L. (2010). “The two components of a fair price: social and personal”, Journal of Product & Brand Management 19/5, PP. 375-380.