Reconceptualizing The Role Of Family In Fostering Children's Social Interactions Within Montessori-Based Educational Environments
Subject Areas : Environmental
1 - Department of Architecture, Ka.C., Islamic Azad University, Karaj, Iran.
Keywords: Family, Social Interactions, Child, Montessori Method, Educational Environments.,
Abstract :
The role of the family in shaping and enhancing children's social interactions—particularly during early developmental years—is of fundamental importance. In this context, the application of contemporary educational models, such as the Montessori method, in the design of learning environments can serve as an effective tool for deepening these interactions. This study aims to reconceptualize the role of the family in nurturing children's social skills within educational environments grounded in Montessori principles. Employing a descriptive-analytical approach and qualitative strategy, the research explores the interplay between family involvement and educational environments designed based on Montessori principles. Data were collected through library research, document analysis, and content analysis of theoretical sources related to child developmental psychology, educational design, and the Montessori approach. Findings reveal that active family engagement, alongside purposefully designed environments emphasizing self-direction, freedom of choice, and experiential learning, fosters stable and meaningful social interactions among children. Furthermore, the alignment of physical space with children's developmental needs enhances both individual autonomy and social-communication skills. Therefore, Montessori-based educational environments, when complemented by effective family involvement, provide a conducive setting for cultivating children's social interactions. This synergy between environmental and familial factors not only contributes to children's social development but also promotes educational quality, a sense of responsibility, and greater participation in group dynamics. Accordingly, aligning the educational role of families with the design of learning environments emerges as a strategic pathway toward holistic child development.
آلتمن، ایروین. (1382). محیط و رفتار اجتماعی: خلوت، فضای شخصی، قلمرو و ازدحام. ترجمۀ: علی نمازیان، ویراستار علمی: جواهر افسر، تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی تهران.
جلوهگر، افسانه. کارشکی، حسین. اصغرینکاح، محسن. (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسألۀ اجتماعی کودکان پیشدبستانی دختر و پسر. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، دورۀ 4، شمارۀ 1، 166-155.
دبدبه، محمد. (1400). طراحی براساس ادراک و رفتارانسانی. چاپاول، تهران: انتشارات طحانگستر.
دیویس، سیمون. (1400). مونتهسوری برای نوپایان: راهنمای والدین برای پرورش افراد مسئولیتپذیر و کنجکاو. ترجمۀ: حسنا حسینیفر، چاپاول، کرج: انتشارات راوشید.
ذکاییفر، آرزو. موسیزاده، توکل. (1399). نقش سبکهای فرزند پروری والدین در پیشبینی رشد اجتماعی کودکان پیشدبستان 5 و 6ساله. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دورۀ 10، شمارۀ 37، 100-87.
سلیمی، امیررضا. (1399). مدارس اجتماعی؛ راهکاری کالبدی برای افزایش تعاملات اجتماعی در بستر محله. فصلنامۀ علمیتخصصی-معماریشناسی، دورۀ 3، شمارۀ 15، 5-1.
شریفیاردانی، علیرضا. خرمائی، فرهاد. (1401). رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی فرزندان: نقش واسطهای سبکهای والدین دربرخوردبا هیجانات منفی کودکان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دورۀ 12، شمارۀ 45، 142-121.
عباسی، حدیقه. محمدینائینی، مژگان، ناطقی، فائزه. (1402). تبیین مؤلفههای اثربخشی مدارس دورۀ ابتدایی براساس سندتحول بنیادین آموزشوپرورش. فصلنامۀ علمیپژوهشی-رهبری و مدیریت آموزشی، دورۀ 17، شمارۀ 1، 247-214.
عبدالخالقی، حسین. حمزهنژاد، مهدی. فیضی، محسن. (1403). الگوی کالبدی مدارس براساس سندتحول بنیادین (سازگارسازی الگوهای کالبدی نایر با سندتحول بنیادی). نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 21، شمارۀ 136، 20-5.
قدرتی، زهراسادات. درویش، بهروز. بلانیان، ندا. (1402). بررسی شاخصهای تأثیرگذار بر طراحی دبستان و مرکز خلاقیت کودکان باتأکیدبر ارتقاء خلاقیت محیطی و افزایش مهارتهای اجتماعی در کودکان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-معماری و شهرسازی آرمانشهر، دورۀ 16، شمارۀ 43، 194-177.
کریمیعقدا، هادی. شریفیاردانی، علیرضا. صباغیان بغدادآباد، حمید. غلامزادهبافقی، طیبه. پورغلامی، فرزاد. (1403). تبیین مهارت اجتماعی فرزندان براساس تنظیم هیجان والدین: بررسی نقش میانجیگری روابط والد-کودک. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دورۀ 14، شمارۀ 53، 108-93.
کیانی، معصومه. (1400). بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونتهسوری. فصلنامۀ علمیپژوهشی-توسعۀ حرفهای معلم، دورۀ 6، شمارۀ 20؛ (پیاپی 20)، 74-59. محمدیاحمدآبادی، ناصر. قاسمی، مژگان. (1400). مبانی و اصول آموزش مونتهسوری. چاپاول، تهران: انتشارات علمی سن.
النپلاس، ماری. (1396). گامهای نخست 60فعالیت: آموزش بهروش مونتهسوری. ترجمۀ: مهرناز کرانی، چاپاول، تهران: انتشارات دیبایه.
Elshanum, Dira Carlissa. (2024). The Role Of Parents In Enhancing Self-Esteem Of School-Age Children: Exploring Parenting Styles, Involvement, And Socioeconomic Factors. Journal Of Acta Psychologia 3(3): 11-121.
Karol, Elizabeth. Smith, Dianne. (2018). Impact Of Design On Emotional, Psychological, Or Social Well-Being For People With Cognitive Impairment. HERD Health Environments Research & Design Journal, 12(3): 220-232.
Kumalasari, Pramesti Indah. Sugito, Sugito. (2020). The Role Of Student’s Parent In Shaping Home Learning Environment (HLE) For Early Childhood. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia DiniM 5(2): 1521-1535.
Lillard, Angeline S. (2019). Shunned And Admired: Montessori, Self-Determination, And A Case For Radical School Reform. Journal Of Educational Psychology Review, 31(1): 939–965.
Liu, Siying. Tian, Ailin. (2023). The Influence Of Montessori Education On Children's Personality Development And The Way Of Thinking. Journal Of Lecture Notes On Education Psychology And Public Media, 16(1): 173-180.
Marilyn, Fleer. Veresov, Nikolai. Walker, Sue. (2017). Re-Conceptualizing Executive Functions As Social Activity In Children's Playworlds. Learning. Journal Of Culture And Social Interaction, 14(1): 1-11.
Walls, Jill K. (2018). To What Extent Do Parents Of Montessori-Educated Children “Do Montessori” At Home? Preliminary Findings And Future Directions. Journal Of Montessori Research, 4(1): 14-24.