Structural and Content Analysis of The Fourth-Grade Farsi Book in Second Period of Elemetnary School(Forth Grade)
Subject Areas : تعلیمی
1 -
Keywords: Content Analysis, Farsi Book, Educational Quality, Fourth Grade, Learning Promotion.,
Abstract :
Abstract
Textbooks, especially at the elementary level, play a central role in the teaching-learning process and, as fundamental educational tools, have a significant impact on the development of cognitive skills and the cultivation of students' analytical abilities. This study aims to analyze the content of the fourth-grade Persian textbook and evaluate its alignment with educational standards and expected learning outcomes. The study employs a qualitative content analysis approach, examining various dimensions of the textbook, including conceptual structure, content coherence, thematic appropriateness, teaching methods, and learner interaction. The data obtained are interpreted based on relevant theoretical frameworks and educational standards. The findings reveal that the fourth-grade Persian textbook exhibits positive features in terms of content diversity, material continuity, and structural coherence, though some content shortcomings are noted. In certain sections, the content aligns with educational principles and contributes to enhancing critical thinking and language skills, while in others, there is a lack of coherence, limited interactive activities, and a deficiency in creative approaches. The results of this study may assist educational policymakers, curriculum planners, and textbook authors in revising and improving educational content. Additionally, the findings can serve as a foundation for evaluating other textbooks and optimizing the development of educational content across different educational levels.
امانی، حسین. (1396). بررسی و شناخت ظرفیتهای تصویرسازی شعر فارسی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهش در هنر و علوم انسانی، 2(4)، 51-58.
دیناروندیزاده، کوثر. (1400). تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی و مطالعات اجتماعی متوسطه اول براساس نظریه هوش های چند گانه گاردنر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
رضازاده بهادران، حمیدرضا، و اسکندری، مهتاب. (1397). بررسی محتوای کتاب ریاضی 1 پایه دهم دوره متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(1)، 143-164.
رهنمایی، سید احمد؛ خوش اخلاق، ابوالفضل. (1399). تحلیل محتوای کیفی کتاب های فارسی دوره ابتدایی از منظر ارزش های اجتماعی سند تحول آموزش و پرورش. نشریه معرفت، 29(7)، 75. magiran.com/p2193613.
سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
سیف، علی اکبر. (1394). روانشناسی تربیتی. کرج: دانش محام.
سرمد، زهره. (1380). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
شعبانی، حسن. (1393). مهارتهای آموزشی و پرورشی (چاپ یازدهم). تهران: انتشارات سمت.
شایان، مریم. و یافتیان، نرگس. (1396). ارزیابی عملکرد سواد ریاضی دانشآموزان پایه نهم در آزمون مطالعه پیزا. اولین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضی، کرمانشاه، انجمن علمی آموزشی معلمان ریاضی کرمانشاه. https://www.civilica.com/Paper-MATH01-MATH01_126.html.
صادقیان قهفرخی، محمد. (2021). طراحی و اعتباریابی راهنمای عمومی تألیف کتب درسی دوره ابتدایی: یک مطالعه ترکیبی. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران.
کاظمی، م.، و رضایی، ل. (1395). بررسی و شناخت ظرفیتهای تصویرسازی شعر فارسی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. بازیابی شده از https://ensani.ir/fa/article/373797.
Aningsih, Zulela, M. S., Neolaka, A., & Iasha, V. (2022). How is the education character implemented? The case study in Indonesian elementary school.
Journal of Educational and Social Research, 12(1), 371-380. https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0029.
Khoi, L. T. (1989). Iéducation comparée. Paris: Armand Colin. Puspitarini, Y. D., & Hanif, M. (2019). Using learning media to increase learning motivation in elementary school. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53-60. https://doi.org/10.29333/aje.2019.426a.