Investigating the effect of educational effectiveness based on the Baybi model on the empowerment of students of educational management at Islamic Azad University, Maroodasht branch.
Subject Areas :fatemeh mosalanejad 1 , mokhtar ranjbar 2
1 -
2 - Department of Management, Lamard Branch, Islamic Azad University, Lamard, Iran
Keywords: Educational effectiveness, Baybi teaching model, empowerment, Marvdasht Islamic Azad University.,
Abstract :
The aim of the study was to investigate the educational effectiveness of the Bybee teaching model on the empowerment of students in the field of educational management at Islamic Azad University, Marvdasht Branch. The study is a descriptive correlational study in terms of its objective and method. The statistical population included all undergraduate and graduate students in the field of educational management at Marvdasht Azad University in the academic year 2019-2020, with an estimated number of 84 people. Based on the Morgan table, 70 people were selected using simple random sampling. The research tools included the Spreitzer and Mishra Empowerment Questionnaire (1992) and the Bybee Teaching Method Questionnaire (2007). The validity was assessed based on face validity and expert opinion, and reliability was assessed based on Cronbach's alpha coefficient, which was calculated to be 0.82 and 0.84. The findings showed that total empowerment and its subscales (self-efficacy, autonomy, impact, meaningfulness, and trust) are below the standard level. Also, the Baybee presentation model has a significant relationship with overall empowerment and its concept. This indicates the effectiveness of this educational method in promoting student empowerment and, as a result, it uses new teaching models in educational programs.
الف: منابع فارسی
• حاجی حسینی نژاد، غلامرضا ؛ بالغی زاده، سوسن ( 1393). تاثیر آموزش مبتنی بر « تدریس برای فهمیدن» بر برنامه درسی تجربه شده ی درس تاریخ هنر.فصلنامه ی مطالعات برنامه درسی ایران ، 17 ، ص 39-55
• رضایی دیزگاه، مراد و فرحبد، فرزین. ( 1389 ). تأثیر راهبردهاي مدیریتی در توانمندسازي روان شناختی کارکنان امور
• رضایی منش، بهروز؛ بارانی، صمد (1392). بررسی عوامل موثر در توانمندی روان شناختی منابع انسانی. فرايند مديريت و توسعه، دوره 26، شماره 4، 101-118.
• رضایي، اكبر و سیف، علي اكبر (1385 ).تأثیر ارزشیابي توصیفي بر ویژگيهاي شناختي، عاطفي و رواني حركتي دانش آموزان. فصل نامه علمی پژوهشی نوآوری های آموزشی؛ ویژه نامه نوآوری در سنجش و ارزشیابی آموزشی، 5 ( 18 ): 11-40
• سیف، علي اكبر (1389). روان شناسی پرورشی، (روانشناسی یادگیری و آموزش ) تهران: انتشارات آگاه
• سیف، علی اکبر (1388). نظریه ساتزندگی یادگیری و کاربردهای آموزشی آن ). فصلنامه تعلیم و تربیت ، ویژه نامه ی روشهای تدریس ، شماره 65
• عبداللهی، بیژن و نو ه ابراهیم، عبدالرحیم. ( 1392 ). توانمندسازي کارکنان. تهران: ویرایش.فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 6، پاییز 1394
• فردانش، هاشم و شیخی فینی، علی اکبر (1389). در آمدی بر سازنده گرایی در روانشناسی و علوم تربیتی. فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س )، 12 (42 )، 125-145
• فردانش، هاشم (1388). نقد و بررسی دو دیدگاه سیستمی و ساختگرایی در طراحی آموزش.3 (3) :ص 150-139
• فردانش، هاشم و كرمي، مرتضی (1391( شناسایي الگوي طراحي آموزشي مطلوب برای آموزش های صنعتی فصلنامه ی مطالعات برنامه ی درسی. 2 (8 )؛ 131-106
• کرمی، مرتضی (1390). تغییر پارادایم آموزش ، ضرورتی فروگذارده در برنامه درسی آموزش عالی. مجموعه مقالات برنامه درسی آموزش عالی در ایران : چالش ها و چشم اندازها ، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز
• مهرمحمدي، محمود (1389). ديدگاهها و رويكردها و نظريه ها. مشهد: انتشارات به نشر.
• نوری، ع(1393). « ساختن گرایی در کلاس من «. رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، 3، 1387، 7-6
• Acish, S.,(2013) An Evaluation of Activites Designed in Accordance with the 5E Model by Would-Bee Science Teachers.Social and BehavoiralScience .2011;15(1):708-711.
• Alsup, J., (2004). A comparison of constructivist and traditional instruction in mathematics, Educational Research Quarterly, 28 (4), 3-17 and Learning.http://www.thirteen.org/edonline/concept2 class.
• Aviram .M (2009). Beyond constructivism: Autonomy-oriented education, Studies in Philosophy and Education.19: 465–489.
• Boddy, N., Watson K. and Aubusson P. (2009). A trial of the five e’s: a referent model for constructivist teaching and learning. Research in Science Education, 33, 27-42
• Boddy, N.; Watson, K. & Aubusson, P. (2010). A trial of the five e’s: a referent model for constructivist teaching and learning. Research in Science Education, 33: 27-42.
• Brodie , K .(2010). Teaching Mathematics Reasoning in Secondary school Classrooms , New York : Springer .
• Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development Burns, M., Heath, M., & Dimock, V. (1998). Constructivism and Technology. TAP into Learning. 4(1): 1–8.
• Bybee, R. W. (2006). The BSCS 5E instruction model: Origins, Effectiveness, and Applications. Colorado springs: BSCS. International Journal of Man-Machine studies, 29, 407-427.
• Bybee, R., & Landes, N. M. (1990). Science for life and living: An elementary school science program from Biological Sciences Improvement Study (BSCS). The American Biology Teacher, 52(2), 92-98.
• Bybee, R.W., Taylor, J.A., Gardner, A., Scotter, P. V., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006) The BSCS 5E instructional model: Origins, effectiveness, and applications. Retrieved October 27, 2017 from http://www.bscs.org/pdf/bscs5eexecsummary
• Bybee, W. Rodger. (2009). The bscs 5E instructional model and v2st century skills. Available online at www.Sciencedirect.Com.
• Bybee, W. Rodger. (2009). The bscs 5E instructional model and v2st century skills. Available online at www.Sciencedirect.Com.
• Bybee, W. Rodger.(2009). THE BSCS 5E INSTRUCTIONAL MODEL AND 72ST CENTURY SKILLS . Available online at www. Sciencedirect.
• Dangel, R. J, Guyton. E. (2004). An Emerging Picture of Constructivist Teacher Education.The Constructivist. 15(1). Available at: http://www.odu.edu/educ/act/journal /dangel01.pdf.
• DeKock., A. Sleepers,P and J. M. Voeten(2011) New Learning and the Classification of Learning Environments in Secondary Education. Review of Educational Research. 74(2): 141–170
• Driscoll , M . P. (1999 ). Psychology of Learning for instruction , Boston : Allyn and Boston .
• Eckstain, D (2009). Consructivist Theory. http:// www. pespmc1. vub.edu/ constructivism/socilt/html.Education. 16: 649–657.
• English, L. And Halford, G. S. (2008). Mathematics Education: Models and Processes. Lawrence Erlbaum Associates , Inc. UK
• Herrington. J & Oliver. R (2009). An Instructional Design Framework for Authentic learning Environments, Educational Technology Research and Development. 48(3): 23-48