Phenomenology of women's management knowledge for the exploitation of women managers
Subject Areas :
1 - Associate Professor, Department of Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
Keywords: Lived experience, management knowledge, female leadership, management capabilities, management challenges,
Abstract :
The purpose of this research is to describe and analyze the experiences of holding the position of vice-chancellor in the two areas of vice-chancellor of education and vice-chancellor of students at the Islamic Azad University of Kermanshah. This study, with a qualitative and phenomenological approach, examines the experiences of women in managerial positions and uses the method of narrative analysis with an emphasis on self-analysis. The present research is classified as an autoethnographic research and also with a feminist approach. The source of data for this research is the author's objective experiences, memories, and managerial records at higher university levels, which are organized in a narrative manner. The population and statistical sample of this research includes a female faculty member of the Islamic Azad University of Kermanshah who has experience in two managerial positions at the level of vice-chancellor of the university. The research findings show that holding managerial positions for women comes with specific capabilities and limitations that create unique experiences. These results can help to better understand the challenges and opportunities in the path of women's management in universities and lead to the creation of solutions to improve the situation of women in management fields. This research helps to clarify the role of women in university management structures and the impact of personal experiences on decision-making and leadership processes, and can pave the way for future studies in this area.
1.آیت، مسرت، ملایی، الهه، جوان فکر، عفت، شفیعی، ساناز. (1399). رابطه نقشهای مدیریتی با ویژگیهای شخصیتی زنان در آموزههای اسلامی. *مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان*, 18(4), 201-238. doi: 10.22051/jwsps.2021.32839.2283
2. احمدی، حبیب. (1385). نظر مدیران زن شهر شیراز درباره توانمندی مدیریتی زنان. *زن در توسعه و سیاست*, 4(3), -.
3. بازرگان، عباس. (1398). *مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری*. تهران: دیدار.
4. بردبار غلامرضا، هادی ندوشن حسین، جعفری ندوشن زهرا. (1391). بررسی نگرش اعضای هیأت علمی زن دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد موانع ارتقاء آنان به پستهای مدیریتی. *فصلنامه مدیریت سلامت*, 15(48), 46-36.
5. تقوایی یزدی، مریم، و حمیدی فر، فاطمه. (1400). *رویکرد جدید به رهبری آموزشی*. انتشارات شیوه، تهران.
6. رفعتجاه، مریم، و قربانی، سمیه. (1390). تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقاء شغلی زنان. *زن در توسعه و سیاست*, 9(1), 117-147.
7. زاهدی، شمس السادات. (1400). بررسی و رصد تغییرات حاصله در جایگاه شغلی زنان دانشگاهی طی یک دوره ۳۰ ساله: یافتههای یک پژوهش طولی از ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰. *مجله توسعه علوم انسانی*, پیاپی 4 (پاییز و زمستان ۱۴۰۰).
8. زاهدی، شمس السادات. (1381). تغییرات جایگاه شغلی زنان دانشگاهی در یک دهه. *زن در توسعه و سیاست*, 1(4), -.
9. زینآبادی، حسنرضا. (1389). رهبران تحولبخش در مدرسه: مدیران زن یا مدیران مرد؟ *زن در توسعه و سیاست*, 8(2), -.
10. شاه طالبی، سمیه، یارمحمدیان، محمد حسین، و عجمی، سیما. (1396). تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی؛ یک مطالعه کیفی. *پژوهش در برنامه ریزی درسی*, 1(22), 21-40.
11. ضرغامی فرد، مژگان، و بهبودی، محمد رضا. (1393). پدیده صخره شیشهای: بررسی تجربهها و چالشهای زنان در پستهای رهبری سازمان. *مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی*, 12(2), 191-211. doi: 10.22059/jomc.2014.51180
12. قاسمی، حمید و همکاران. (1400). *مرجع پژوهش*. ویراست هیجدهم، انتشارات اندیشه آرا، تهران.
13. قیصریه نجف آبادی، فرشته، الهی دوست، سعیده، و ربانی خوراسگانی، علی. (1392). مطالعهای پدیدارشناسانه درباره تجربه زیسته مدیران زن در اصفهان. *جامعه شناسی کاربردی*, 24(4), 19-41.
14. کلانتری، مهدی و همکاران. (1399). *30 مهارت اساسی و ضروری برای یک پژوهشگر کیفی*. انتشارات مهد پژوهش، رودهن.
15.کومار، کریشان. (1390). *روشهای پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی* (فاطمه رهادوست و فریبرز خسروی، مترجم). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
16.مرادی، مرتضی. (1394). سبک مدیریت در سازمانها و حضور زنان در پستهای مدیریتی با تأکید بر رابطه هویت زنانه و تاکتیکهای ارتباطی. *مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان*, 13(2), 141-170. doi: 10.22051/jwsps.2015.2053
17. نرسیسیانس، امیلیا، و افقهی، منصوره. (1391). عوامل فرهنگی–اجتماعی مؤثر بر عدم دستیابی زنان دانشگاهی به سطوح عالی مدیریت: مطالعه موردی زنان مدیر
1. Eagly, A. H., & Carli, L. L. (2007). *Through the Labyrinth: The Truth About How Women Become Leaders*. Harvard Business Review Press.
2. Hughes, R. L. (2005). *Women and Leadership: A Contextual Perspective*. In *The Handbook of Leadership Theory and Practice* (pp. 215-230). Harvard Business School Press.
3. Moustakas, C. (1994). *Phenomenological Research Methods*. SAGE Publications.
4. Vella, R. (2021). Leadership and women: The space between us. Narrating the stories of senior female educational leaders in Malta, 50(1), 121-139.