A model for optimal Assessment of teachers' performance based on global experiences
Subject Areas :fatemeh Abareshi 1 , roya Afrassiabi 2 , behrang esmaeili shad 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: Excellence, Measurement, Desired Measurement, Performance, Teachers, Global Experiences.,
Abstract :
Purpose: Performance evaluation is one of the most important factors in human resource management that increases educational efficiency and school effectiveness. Performance evaluation is actually a systematic and regular assessment of individuals' work in relation to how they perform their duties in their assigned jobs and determining their potential for growth and improvement. The aim of the present study was to develop a model for assessing teachers' desired performance based on global experiences.
Method: This study was a qualitative study of meta-analysis and in-depth interviews. The sources of data collection included global experiences of leading countries and the opinions of subject matter experts in evaluation and educational sciences. A criterion-based, purposeful approach and theoretical saturation criteria were used to select subjects. Depending on the type of questions, various analysis methods such as open and axial coding and document analysis were used, and the four criteria of Guba and Lincoln were used to validate the research process.
Findings: After thematic extraction and classification, a model for assessing teachers' desired performance was drawn. Also, the dimensions of the relationship between the instructor and the trainee, individual characteristics, professional qualifications, and social interaction were measured to measure performance.
Conclusion: According to the results, redesigning and reviewing the assessment of teacher performance based on global experiences in order to improve their competence is very necessary.
آرفی، محبوبه، حافشجانی، فتحی، فرشید و فتحیوجرگه، کوروش (۱۳۹۶). رابطه بین سبک تدریس معلمان و توسعه نگرش علمی دانشآموزان مدارس ابتدایی دخترانه تهران. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، ۱۵(۲۲): ۱۶۲-۱۷۳.
بهرمی، محمدحسین، محرّم، بهروز، جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره (۱۳۹۹). نیازمندیهای ارزیابی عملکرد معلمان مدارس ابتدایی. نشریه مطالعات اندازهگیری و ارزیابی آموزشی، ۱۰(۳۰): ۱۰۱-۱۳۴.
گال، م، بورگ، و و گال، ج (۱۳۹۳). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم آموزشی و روانشناسی (جلد دوم).مترجمان: جمعی از مترجمان تحت نظارت احمدرضا نصر اصفهانی، ویرایش هفتم، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و دانشگاه شهید بهشتی.
کرامتی، محمدرضا، قربانی، محمود، اشرف، لزیمی و بردبار جاوید، خدیجه (۱۳۸۶). بررسی تفاوتهای دیدگاههای معلمان و مدیران در مورد سیستم موجود ارزیابی عملکرد. رهبری و مدیریت آموزشی، ۱۱(۱۸): ۹۷-۱۱۴.
مرادی، رضا، عباسیان، حسین، زینبادی، حسنرضا و عبداللهی، بیژن (۱۴۰۲). سندرم ارزیابی عملکرد معلمان در دبیرستانهای استان خراسان جنوبی: پژوهش ترکیبی مبتنی بر مدل رابرتز (یک بررسی کیفی). نشریه رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی، ۱۴(۱): ۶۱-۷۷.
موسویراد، سیدطهره، روزبهانی، محبوبه و روح، مهواش (۱۳۹۳). ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی با استفاده از بازخورد ۳۶۰ درجه (مطالعه موردی معلمان پارسیان). مطالعات مبانی مدیریت در ورزش، ۱(۳): ۶۱-۷۰.
پورحیدر، رحیمه، سامری، مریم، حسنی، محمد و مرتضینژاد، نیلوفر (۱۴۰۰). ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه ارزیابی عملکرد معلمان.فصلنامه تعالی منابع انسانی، ۲(۴): ۱-۱۹.
ریگی، علی، غدری، محمد و سلیمی، جمال (۱۳۹۴). مقایسه ارزیابی عملکرد معلمان از طریق دادههای ویدیویی با سایر روشهای موجود ارزیابی عملکرد تدریس. پژوهش در برنامهریزی درسی، ۱۳(۲۳): ۲۷-۳۹.
Ama . A., Anlesinya , A ., Benewaa. A. (2018). Evaluating the relationship between performance appraisal and organizational effectiveness in Ghana. International journal of commerce and management, 5(7): 32-41.
Gargani, J; & strong, M. (2014). Can We Identify a Successful Teacher Better, Faster, and Cheaper Evidence for Innovating Teacher Observation Systems. Journal of Teacher Education, 65 (5), 389-401.
Grissom, J. A., & Bartanen, B. (2019). Strategic retention: Principal effectiveness and teacher turnover in multiple-measure teacher evaluation systems. American Educational Research Journal, 56(2), 514-555.
Isoré M, (2009) , Teacher Evaluation: Current Practices in OECD Countries and a Literature Review, OECD Education Working Paper No. 23.
Masoomifard , Marjan and Tazesh , Hedayat, (2023) Examining and recognizing the most important methods of teacher evaluation and the educational system. The 8th National Conference on New Approaches in Education and ResearchIran, Mazandaran, Mahmoodabad.
Mozaffari, Reza, Zeinabadi,HassanReza, Arasteh, Reza , Abbasian . Hossein,(2022) Designing a Model for Evaluating the Annual Professional Performance of the Primary School Teachers in the Country; a Qualitative Study, Research on Educational Leadership and Management, 6(21) : 59-85
Kivipold, K ., & Kulno. T.(2020). Performance appraisal justice and organizational effectiveness: a comparison between two universities. International journal of productivity and performance management, 12 (4): 78-102.
Peterson, D. (2011). Teacher evaluation: A Comprehensive Guide to New Directions and Practices, (2nd Ed.) Thousand Oaks. CA: Corwin Press.
Ravikumar, R.K., & Raya , R.P.(2019). Impact of performance appraisal on organizational and citizenship behaviour and intention to stay through affective commitment. International journal of scientific research and management, 7(10),1344-1358.
Sharif, Saeide, Ghafoori,Arezu, Salehi,Keyvan (2020), Analysis of Job Issues of Education Teachers, Quartely Journal of Teacher Education, 3( 4): 39-68.
Robinson W, Campbell J.(2010). Evaluation of teacher quality and practice. International Encyclopedia of Education.8(3); 674-80.
Santiago, P. (2013). Teacher Evaluation in Chile, Chile: OECD Publishing.
Santiago P, Benavides F.(2009) Teacher evaluation a conceptual framework and examples of country practices. OECD-Mexico workshop towards a teacher evaluation framework in Mexico: international practices, criteria and mechanisms.