Analysis of the story of the Arab man and his wife Masnavi based on the psychoanalytic theory of Jacques Lacan
Subject Areas : .
Zahra Bagheri
1
,
Latifeh Salamat Baveel
2
,
Ali Reza Salehi
3
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Art and Architecture,Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
3 - Literature (Arabic Language and Literature), Humanities, Islamic Azad University, Central Tehran, Iran
Keywords: An Arab man and his wife, Molavi, psychoanalytic criticism, Lacan.,
Abstract :
In this research, the story of "Arab man and his wife" from Mawlawi's Masnavi has been deeply analyzed using the fundamental concepts of Jacques Lacan's psychoanalytic theory. The main goal of this research is to explain the psychological structure of the characters in the story and analyze the complexities of their interpersonal relationships based on Lacan's key concepts such as the imaginary field, the mirror stage, the absence of the symbolic field or the father's name, another small and real object. By using psychoanalytic discourse analysis tool, the hidden and unconscious layers of the story have been revealed and its various meanings and symbols have been interpreted. In this analysis, the role of language in the formation of identity and interpersonal relationships in the structure of personality is especially emphasized. The findings of this research show that the story of an Arab man and his wife, beyond a mystical story, contains complex layers of personality psychology and interpersonal relationships. Using Lacan's key concepts, one can achieve a deeper understanding of the characters' motivations, conflicts, and hidden desires. For example, by analyzing the concept of the mirror stage, it is possible to understand how identity and self-feeling are formed in the character of Arab women. Also, by examining the concept of the father's name, we can understand the role of authority and law in the interpersonal relationships of this couple.
1. پاینده،حسین(1399) نظریه و نقد ادبی:درسنامه ای میان رشته ای،تهران:سمت.#
2. حبیب،م.آ.ر(1396) نقد ادبی مدرن و نظریه،طاووسی،صحرا،تهران: نگاه معاصر.#
3. زمانی،کریم(1399) شرح جامع مثنوی معنوی:دفتر اول،تهران:اطلاعات.#
4. کاملی،رضا(1396) سیمای الهی زن در مثنوی: با نگاهی به حکایت اعرابی درویش و ماجرای او با همسرش،تهران:نامة مهر.#
5. کلیگز،مری(1388) درسنامه نظریة ادبی،سخنور،جلال،سبزیان،سعید،تهران:اختران.#
6. مولّلی،کرامت(1387) مبانی روانکاوی لاکان،تهران: نشر نی.#
مقالات:
7. تابان فر، عباس،رسمی،سکینه(1397) تحلیل داستان اعرابی درویش و همسر او در مثنوی براساس نظریة مثبت گرای مارتین سلیگمن،پژوهش های ادبیات تطبیقی،دورة ششم،شماره3،صص44-23.#
8. غلامحسین زاده،غلامحسین، طاهری، قدرت اله،رجبی،زهرا (1386)بررسی عنصر زمان در روایت با تاکید بر حکایت اعرابی درویش در مثنوی، پژوهش های ادبی،شماره16 ،صص 217-199.#
9. قاسمی فرد،حسین،سیدی،سیدحسن(1398) بررسی لحن روایت در داستان اعرابی درویش و ماجرای زن با او؛بر پایة نظریة ژرار ژانت،جستارنامة ادبیات تطبیقی،شماره6،صص 60-48.#
محجوب،فرشته (1400)کاربست نظریة مایکل ریفاتر در خوانش و مقایسة حکایت خلیفه و اعرابی مولوی و مصیبت نامة عطار،فنون ادبی،سال سیزدهم،شماره 2، 148-125.#