Love the Most Frequent Themes of Qawamuddin Saeni's Poems
Subject Areas : Persian Language & Literature
Elham Moeiniyan
1
,
Mehrdad Chatraei Azizabadi
2
,
AtaMohammad Radmanesh
3
1 - PhD. Candidate, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 - Assistant professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
Keywords: Love, lyrics, Qawamuddin Mohammad Yazdi.,
Abstract :
Qawam al-Din Mohammad Yazdi is one of the poets and writers of the 8th and 9th centuries, and some copies of his works have survived. This work contains poems and letters of the poet. Love is the most prominent themes and images of his poems. The fame of several prominent figures in Persian literature for lyrical writing and the focus of research on their sonnets has led to the neglect of other poets in this field. However, the examination of all texts from this point of view has valuable results, such as the creators of novel images and themes, imitators, the influence of political and social situations, and even theological and mystical attitudes in his sonnets. In the present article, Qawamuddin's thoughts and opinions about love have been analyzed in a descriptive-analytical way. His romantic images and themes have been classified and analyzed in three aspects: love, lover and beloved. The results of the analysis of Qawam's ghazals show that he was not satisfied with only one subject and theme about love and almost all aspects of love were reflected in his poems. Therefore, in his poems, it is possible to discuss from the definition of love to its characteristics, the effects and results of falling in love, the appearance and moral characteristics of the beloved, the characteristics of the lover and the opposing dualities in love.
بقلی شیرازی، روزبهان (1366). عبهر العاشقین. تصحیح هانری کربن و محمد معین. تهران: منوچهری.
جام نامقی، احمد (1368). انس التائبین. تصحیح علی قائل. تهران: طهوری.
حافظ شیرازی، شمس الدین محمد (1387). دیوان غزلیات. به کوشش خلیل خطیب رهبر. تهران: مروی.
دهخدا، علی اکبر (1386). لغتنامه. تهران: مؤسسه لغتنامه دهخدا.
دهلوی، امیرخسرو (1380). دیوان امیرخسرو دهلوی. تصحیح اقبال صلاح الدین. تهران: نگاه.
سعدی، مصلح بن عبدالله (1387). گلستان سعدی. تهران: خوارزمی.
سنایی، ابوالمجد مجدود (1329). دیوان. تصحیح مدرس رضوی. تهران: چاپخانۀ سپهر.
سنایی، ابوالمجد مجدود (1362). دیوان. تصحیح مدرس رضوی. تهران: سنایی.
شاکر، کریم (1388). جلوههای عشق در شعر حسین منزوی. فصلنامۀ تخصصی عرفان. 6 (21)، 225-240.
صائب تبریزی، ميرزا محمدعلي (1370). دیوان صائب تبریزی. ج.6. به کوشش محمد قهرمان. تهران: علمی فرهنگی.
يزدي، قوام الدین محمد (830 قمری). کلیات شعر. 727. S.P. بلوشه، 1643، 168گ190س. پاريس: پاريس.
عطار، فریدالدین محمد (1375). دیوان عطار. به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی. تهران: علمی و فرهنگی.
غزالی، احمد (1359). دو رسالۀ عرفانی در عشق. به کوشش ایرج افشار. تهران: کتابخانۀ منوچهری.
قهرمانی، حجت الله (1378). عشق و عقل در آثار سعدی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی. خوي. ايران.
گوهرین، سیدصادق (1382). شرح اصطلاحات تصوف. ج. 7 و 8. تهران: زوار.
منوچهری دامغانی، ابوالنجم احمد (1370). دیوان منوچهری دامغانی. به کوشش سید محمد دبیر سیاقی. تهران: زوار.
میرقادری، سید فضلالله (1384). بررسی تطبیقی ویژگیهای عشق در شعر حافظ شیرازی و ابن فاضل مصری. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 22 (3)، 165-184.
نسفی، عزیزالدین (1377). الإنسان الکامل. تصحیح ماریژان موله. تهران: طهوری.
نسفی، عزیزالدین (1359). کشف الحقایق. تصحیح احمد مهدوی دامغانی. تهران: نگاه.
نجم رازی، نجمالدین دایه (1352). رسالۀ عشق و عقل. تصحیح تقی تفضلی. تهران: کتاب.