Identifying and validating causal factors affecting innovative business based on digital marketing capabilities
Subject Areas :
MOHSEN shahreyare nasab
1
,
Hossien Hakimpour
2
,
mahdi mahmoodzadeh
3
,
Hamid Rezaiefar
4
1 - Department of Management, Bi.C., Islamic Azad University, Birjand, Iran
2 - Department of Management, Bi.C., Islamic Azad University, Birjand, Iran (Corresponding Authorm
3 - Department of Management, Bi.C., Islamic Azad University, Birjand, Iran
4 - Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Management, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
Keywords: Validation, causal factors, digital marketing,
Abstract :
The purpose of the current research is to identify and validate the causal factors affecting innovative business based on digital marketing capabilities in industrial companies. The research method is mixed exploratory and the descriptive-correlation method was used. The statistical population of the qualitative part included 20 experts in the field of digital marketing, and the quantitative part included all the managers of the industrial towns of Kerman province at different levels in 1401, of which 306 people were selected by simple random sampling. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview, and in the quantitative part, a 310-question researcher-made questionnaire with a validity of 0.79 and a reliability of 0.98. For data analysis, in the qualitative part, the grounded theory method was used, and in the quantitative part, structural equation modeling and SPSS and AMOS software were used. The research results show that the innovative business model based on digital marketing capabilities in industrial companies has the necessary credibility.
منابع: 1. ادیبی نیا، الهام و نایب زاده، شهناز (1397). نقش بازاریابی رسانه ای دیجیتال و بازاریابی اجتماعی در رفتار مشتری. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 46: 309-320.
2. اردهالی محمدرضا، وهاب زاده شادان (1397). بررسي تأثير بازاريابي اينترنتي بر رشد بازار صادرات در ايران مورد مطالعه: صادركنندگان خشكبار. نشریه علمیپژوهشی مدیریت فردا/ سال هفدهم، 83-96.
3. اوستروالدر الکساندر, پیگنیور ایو (1400). خلق مدل کسب و کار. ترجمه بابک وطن دوست، بهامین توفیقی، حسام الدین ساروقی، غلامرضا توکلی. تهران: اریا قلم.
4. تازیکه، مهیا و کامبیز طالبی (1398). واکاوی نقش قابلیت های بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار بین المللی: با تاکید بر نقش میانجی جهت گیری استراتژیک بین المللی در شرکت های صادرکننده فرش، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی، تهران، دبیرخانه دائمیکنفرانس.
5. تقوایی یزدی، مریم و صادقی، قاسم (1394). نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد کسب و کار کارآفرینانه،کنگره بین المللی مدیریت ، اقتصاد و توسعه کسب و کار، تبریز.
6. رحمانی، نسیم؛ وهاب زاده منشی، شادانو مهرانی، هرمز (1402). طراحی مدل بومیبازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک خرده فروشی آنلاین ایران. فصلنامه علمیپژوهشی توسعه کارآفرینی، 16(1):109-120.
7. شریفی، احسان و یزدانی، ناصر (1397). تأثیر قابلیت های بازاریابی اینترنتی بر توسعه بازارهای بین المللی شرکت های صادراتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 9(34).
8. فرتاش، کیارش و حبیبی آشتیانی، علیرضا (1401). تاثیر نوآوری در مدل کسب وکار بر عملکرد شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف. مدیریت بازرگانی، 14(3):401-417.
9. مساح چولابی، سحر؛ شاهرودی، کامبیز؛ دل افروز، نرگس و رحمتی، یلدا (1402). طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب سایت های خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 11(44):259-287.
10. معیا، عباس؛ اوتارخانی، علی؛ رضاییان، علی و حاجی پور، بهمن (1401). چارچوب محرکهای نوآوری مدل کسب و کار. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 31(103): 71-96.
11. نیک بین، حسین؛ داوری، علی؛ بدیع زاده، علی و حسینی نیا، غلامحسین (1396). نوآوری مدل های کسب وکار، تحقیقات گذشته وحال، مسیر تحقیقات آینده، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و کارآفرینی. تهران.
1) Amit,R.,et.al.(2010), “The business model : Theorctiocal roots recent developmants and future research. Heruntergeladen ven “,Jornal of Management, 37(4):1019-1024.
2) Bernroider, Edward W.N. (2022) E-marketing utilization ,endogenous situation and organizational performance in Internet marketing and advertising ,vol. 4 ,No. 2,3,4, February, pp.262-280.
3) Broekhuizen, M. Broekhuis, M. J. Gijsenberg, J. E. Wieringa (2020), Introduction to the special issue – Digital business models: A multi-disciplinary and multi-stakeholder perspective, Journal of Business ResearchIn press, corrected proofAvailable online 22 May 2020.
4) Chang , H.H, Wang , Y.H, Yang , W.Y, (2013), The impact of e-service quality, customer satisfaction and loyalty on e-marketing: Moderating effect of perceived value, Total Quality Management, 20.)4(.
5) Grabowska, Marlena. 2022.“Innovativeness in business models.” Procedia Computer Science 65: 1023- 1030, 2015.
6) Koo, K.R,. Kim, S.J,. Kim, K.H. (2016).The effects of Internal Marketing capability on Export Marketing strategy b2b Marketing Mix and ExportPerformance Journal of Global Scholars of Marketing Science 26(1): 51-65.
7) Monferrer, D. Blesa, A. & Ripolles, M. (2016) International Market Orientation and Management Capabilities as Determinants of the New Ventures International Behaviour, Economics Research International, Volume 2012, Article ID 623685.
8) Norris, SH. E. (2020). Investigating the Impact of Marketing and Business Strategies on Organizational Performance. Emerging Leadership Journeys, Vol. 1 Iss. 2, 43-61.
9) Prasad, v. kanti, Ramamurthy k. and Naidu G. M., 2023, "The influence of internetشmarketing integration on marketing competencies and export performance", Journal of international marketing, Vol. 9, No. 4,2001 pp. 82-110.
10) Sheen Low, Fahim Ullah, Sara Shirowzhan *, Samad M.E. Sepasgozar and Chyi Lin Lee . (2020). Smart Digital Marketing Capabilities for Sustainable Property Development: A Case of Malaysia. Sustainability 2020, 12, 5402; doi:10.3390/su12135402
11) Suh. E, Lim.S, Hwang. H, Kim.S,"2014. A Prediction Model for the Purchase Probability of Anonymous Customers to Support Real Time Web Marketing", Expert Systems With Applications, 27: 245-255
12) Trainor.K.A. Beitelspacher.L.S. Schillewaert.N,(2021), Integrating information technology and marketing: An examination of the drivers and outcomes of e-Marketing capability , Industrial Marketing Management 40.
13) Houghton, J.D. & Yoho, S.K. (2018). Investigating the role of creativity and innovation in business development, Journal of Leadership and Organizational Studies, 11(4): 65-83.