Designing the employer brand model of insurance companies in order to overcome the challenge of attracting and retaining talented and specialized human resources (Qualitative approach: Grounded theory)
Subject Areas : title1
Mohammad hosseinpour jomadi
1
,
Neda Nafari
2
,
Narges Hasanmoradi
3
,
نادر شیخ الاسلامی
4
1 - Mohammad Hosseinpour Jomadi, PhD Student in Public Administration, Faculty of Management and Social Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.Dr. Neda Nafri, Assistant Professor, Faculty of Management
2 - استادیار دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - Department of Higher Education Management, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - استادیار، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ، واحد تهران شمال ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
Keywords: Employer Brand, Recruitment and Retention of Human Resources, Insurance Industry, Grounded Theory,
Abstract :
The current research has been carried out with the aim of presenting the employer brand model of insurance companies in order to overcome the challenge of attracting and maintaining talented and expert human resources. This research is practical in terms of purpose, and survey-exploratory in terms of approach. The statistical population of this research was a group of human resources experts, including university professors, organizational consultants, and senior managers of human resources of insurance companies, and they were interviewed in depth. This selection and conducting interviews continued until theoretical saturation was reached and then it was stopped. In this research, the purposeful sampling method was used and this process continued until the theoretical saturation of the researcher was reached. Finally, this method was an interview with 11 experts. In this research, since the grounded theory method was used, the main tool for data collection was an in-depth and unstructured interview with experts. Finally, after open coding, central coding, and selective coding, the conceptual model of the research was designed based on the paradigm model.
امن زاده، قادر؛ حیدرزاده، نگین. (1401). بررسی و جایگاه صنعت بیمه در توسعه گردشگری، چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه، تهران.#
اوقانیان، مجید. (1400). تحلیل تاثیر جذابیت برند کارفرما بر غرور سازمانی (مورد مطالعه: شرکت اصفهان ماشین اسپادانا)، هشتمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها، تهران.#
جعفری، سلیمان؛ جعفری، افسانه. (1401). تحلیل اثر سرمایه انسانی بر رقابت پذیری در صنعت بیمه (مورد مطالعه: شرکت بیمه دانا شعبه خرم آباد)، فصلنامه کنکاش مدیریت و حسابداری، دوره 2، شماره 1، 45-27.#
حسن زاده، روح الله؛ مهدی فراحی، محمد؛ اسلامی، قاسم. (1399). بررسی تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد شرکت از طریق سرمایه انسانی، نخستین همایش ملی رویکرد های نوین مدیریت در مطالعات میان رشته ای، گنبد کاووس.#
دوستی، خسرو. (۱۳۹۶). بررسی ریسک در مدیریت منابع انسانی در شرکت بیمه ایران، دومین کنفرانس سالانه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز، دانشگاه شهید چمران - سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان.#
سفیدگر، افروز؛ وظیفه دوست، حسین. (1399). تأثیر برند کارفرما و ابعاد آن بر رضایت شغلی کارکنان، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 12، شماره 47، 234-214.#
شوقی لرد، الهه؛ علیزاده ثانی، محسن؛ شیرخدایی، میثم؛ عرب، محبوبه. (1398). مقایسه جذابیت برند کارفرمایی بخش های دولتی و خصوصی: دیدگاه دانشجویان دانشگاه های فنی و مهندسی، فصلنامه مطالعات مدیریت دولتی ایران، دوره 2، شماره 2، 129-115.#
فقیهی پور، جواد. (1395). پژوهشنامه برندینگ کارفرما: وضعیت برند کارفرما و مطلوبیت محیط کار در بانک رفاه، تهران: انتشارات دارالفنون.#
موسوی، سید سروش؛ قیاسی، مجتبی؛ عظیم خدایاری، محمد. (۱۳۹۶). مروری بر بررسی ابعاد برند کارفرما و شهرت درک شده کارکنان از سازمان، اولین همایش حسابداری، مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی، ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر.#
ندایی، امین؛ محجوب، علی؛ محجوب، سجاد. (۱۳۹۶). تدوین مدل سیستمی برندینگ کارفرما، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.#
والافر، امیر؛ فیض، داود؛ زارعی، عظیم؛ غلامی کرین، محمود. (1401). شناسایی و رتبه بندی پیشایندهای توسعه برند کارفرمایی با استفاده از روش کیو (نمونه کاوی: دانشگاه های دفاعی)، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، دوره 12، شماره 1، 98-75.#
یاراحمدی خراسانی، مهدی. (1394). چالش های پیش روی صنعت بیمه ایران، مدیر یار، آذر ماه.#
Biswas, Mukesh and Suar, Damodar (2013), Which Employees’ Values Matter Most in the Creation of Employer Branding? Journal of Marketing Development and Competitiveness vol. 7(1).#
Chhabra, Neeti Leekha., Sharma, Sanjeev. (2014). Employer branding: strategy for improving employer attractiveness, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 22, No. 1, pp. 48-60. #
Fernandez-Lores, Susana., Diana, Gavilan., Maria, Avello., Francisca, Blasco. (2015). Affective commitment to the employer brand: Development and validation of a scale, BRQ Business Research Quarterly, Volume 19, Issue 1, pp. 40-54.#
Gary, Davies., Melisa, Mete., Susan, Whelan. (2018). When employer brand image aids employee satisfaction and engagement, Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, Vol. 5 Issue: 1, pp.64-80.#
Hoppe, D. (2018), "Linking employer branding and internal branding: establishing perceived employer brand image as an antecedent of favourable employee brand attitudes and behaviours", Journal of Product & Brand Management, Vol. 27 No. 4, pp. 452-467.#
Pimentel, D., Almeida, P., Marques-Quinteiro, P. and Sousa, M. (2021), "Employer branding and psychological contract in family and non-family firmsEmployer branding e contrato psicológico em empresas familiares e não familiaresEmployer branding y contrato psicológico en empresas familiares y no familiares", Management Research, Vol. 19 No. 3/4, pp. 213-230.#
Rampl, Linn Viktoria., Kenning, Peter. (2014). Employer brand trust and affect: linking brand personality to employer brand attractiveness, European Journal of Marketing, Vol. 48, No. 1/2, pp. 218-236.#
Tanwar, Karnica., Prasad, Asha. (2016). The effect of employer brand dimensions on job satisfaction: gender as a moderator, Management Decision, Vol. 54 No. 4, pp. 854-886.#
Vishwas, Maheshwari., Priya, Gunesh., George, Lodorfos., Anastasia, Konstantopoulou. (2017). Exploring HR practitioners’ perspective on employer branding and its role in organisational attractiveness and talent management, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 25 , Issue: 5, pp.742-761.#
WONG, HENDRIATTA (2014). THE INFLUENCE OF EMPLOYER BRANDING ON EMPLOYEE PERFORMANCE. A thesis submitted to The University of Manchester for the degree of Doctor of Business Administration In the Faculty of Humanities.#