God's Essence and Attributes from Maulana's Point of View
Subject Areas :
Abstract Articles
Rogayyeh Sepehri Some'e Sofla
1
,
fatemeh Modarresi
2
1 - PhD Student in Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
Received: 2017-08-27
Accepted : 2018-02-10
Published : 2018-11-22
Keywords:
Essence,
attributes,
Objectivity,
Keywords: Maulavi,
Abstract :
Abstract
One of the important faith and verbal beliefs after the proof of God's existence is God's essence and attributes which is among the most monotheistic ideas of philosophy and mystic sciences. In the issue of God's essence, there are not significant differences between the different verbal views. What has provoked the dispute among verbal sects, is the issue of God's attributes and their relation between them and essence. In this research, we aim to state Maulana's opinion about this category in analytic – descriptive method. The research resultant indicates that in the discussion of God's essence and attributes, Maulana distinguished between them, and considered God's essence and attributes as a whole. Although, according to mystic and verbal tenets he calls God's attributes as " old ", it means that he knew God's essence as a unique one, in which there is no plurality. So, in his view, God's attributes are involved in God's essence and considered them as a description and statement.
References:
فهرست منابع و مآخذ
قرآن کریم
بغدادی، عبدالقاهر، (2003)، اصولالدّین، بیروت، نشر دارالمکتبه الهلال.
بوعمران، ( 1382)، مسألة اختیار در تفکّر اسلامی و پاسخ معتزله به آن، ترجمة اسماعیل سعادت، تهران، انتشارات هرمس، چاپ اوّل.
تهانوی، محمّدعلی، (1996م)، موسوعه کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، مترجم: عبدالله خالدی وجورج زیناتی، بیروت، مکتبه لبنان الناشرون، چاپ اوّل.
چیتیک، ویلیام، (1383)، طریق صوفیانه عشق، ترجمة مهدی سررشتهداری، تهران، انتشارات مهراندیش، چاپ اوّل.
رحیمیان، سعید، (1376)، مبانی عرفان نظری، تهران، سمت، چاپ اوّل.
زرّین کوب، عبدالحسین، (1372)، سرّ نی، تهران، انتشارات علمی، چاپ چهارم.
زمانی، کریم، (1388)، شرح جامع مثنوی معنوی، 6جلد، تهران، انتشارات اطّلاعات، چاپ سی و یکم.
ــــــــــ ، (1392)، میناگر عشق، تهران، نشر نی، چاپ یازدهم.
شریعتمداری، محمّدتقی، (1384)، بررسی چند دیدگاه در باب صفات خدا، فصلنامة سفینه، ش8 ، ص7-24.
شهیدی، سیّدجعفر، (1373)، شرح مثنوی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اوّل.
شیخالاسلامی، سیّداسعد، (1387)، سیری اجمالی در اندیشههای کلامی معتزله و اشاعره، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم.
شیمل، آنهماری، (1389)، من بادم و تو آتش، ترجمة فریدون بدرهای، تهران، انتشارات توس.
عبدالجبّار، قاضی ابی الحسن، (1422)، شرح الاصول الخمسه، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، چاپ اوّل.
علاّمه مجلسی، محمّدباقر، (1404)، بحارالانوار، بیروت، نشر مؤسّسة الوفا.
فاضلی، قادر، (1386)، خداشناسی در مثنوی، تهران، انتشارات فضیلت علم، چاپ اوّل.
فروزانفر، بدیع الزّمان، (1361)، احادیث مثنوی، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم.
قدردانقراملکی، محمّدحسن، (1388)، پاسخ به شبهات کلامی(خداشناسی)، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی ، چاپدوم.
لاهیجی، شمسالدّین محمّد، (1385)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمّدرضا برزگر خالقی و عفّت کرباسی، تهران، نتشارات زوّار، چاپ ششم.
مستملیبخاری، اسماعیلبنمحمّد، (1363)، شرحالتعرّف لمذهبالتصوّف، تصحیح محمدروشن، تهران، انتشارات اساطیر، چاپ اوّل.
معروف الحسنی، هاشم، (1388)، شیعه در برابر معتزله و اشاعره، مشهد، نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی.
مولوی، جلال الدّین، (1392)، فیه مافیه، شرح کریم زمانی، تهران، انتشارات معین، چاپ سوم.
_||_