ذات و صفات خدا از دیدگاه مولوی
الموضوعات :
فصلنامه بهارستان سخن
رقیه سپهری صومعه سفلی
1
,
فاطمه مدرسی
2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ابیّات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان ، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران.
تاريخ الإرسال : 05 الأحد , ذو الحجة, 1438
تاريخ التأكيد : 24 السبت , جمادى الأولى, 1439
تاريخ الإصدار : 14 الخميس , ربيع الأول, 1440
الکلمات المفتاحية:
صفات,
ذات,
کلید واژهها: مولوی,
عینیّت ذات و صفات,
ملخص المقالة :
چکیده
یکی از مسایل مهمّ اعتقادی و کلامی پس از اثبات هستی خداوند، مسألۀ ذات و صفات الهی میباشد که از مسایل اساسی در علم کلام، فلسفه و عرفان می باشد. در مبحث ذات خداوند، در بین نگاه های کلامی مختلف چندان اختلاف مشاهده نمی شود. آنچه در فِرَق کلامی دست مایة اختلاف بوده است، بحث صفات خداوند و ارتباط صفات با ذات بوده است. در این پژوهش برآنیم تا نظر مولانا را در مورد این مقوله به روش تحلیلی – توصیفی بیان داریم. برآیند تحقیق حاکی از آن است که مولانا، در بحث از ذات و صفات خداوند، با تمایز زدایی از ذات و صفات حق، آن دو را یکی دانسته است، هر چند که وی بر اساس مشرب عرفانی و کلامی، صفات خداوند را قدیم می خواند؛ امّا این امر بدان معنی است که وی ذات حق را یکی می داند که هیچ کثرتی در آن وجود ندارد. بنابراین وی صفات الهی را دخیل در همان ذات حق دانسته و آنها را فقط در حدّ یک وصف و عبارت میداند.
المصادر:
فهرست منابع و مآخذ
قرآن کریم
بغدادی، عبدالقاهر، (2003)، اصولالدّین، بیروت، نشر دارالمکتبه الهلال.
بوعمران، ( 1382)، مسألة اختیار در تفکّر اسلامی و پاسخ معتزله به آن، ترجمة اسماعیل سعادت، تهران، انتشارات هرمس، چاپ اوّل.
تهانوی، محمّدعلی، (1996م)، موسوعه کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، مترجم: عبدالله خالدی وجورج زیناتی، بیروت، مکتبه لبنان الناشرون، چاپ اوّل.
چیتیک، ویلیام، (1383)، طریق صوفیانه عشق، ترجمة مهدی سررشتهداری، تهران، انتشارات مهراندیش، چاپ اوّل.
رحیمیان، سعید، (1376)، مبانی عرفان نظری، تهران، سمت، چاپ اوّل.
زرّین کوب، عبدالحسین، (1372)، سرّ نی، تهران، انتشارات علمی، چاپ چهارم.
زمانی، کریم، (1388)، شرح جامع مثنوی معنوی، 6جلد، تهران، انتشارات اطّلاعات، چاپ سی و یکم.
ــــــــــ ، (1392)، میناگر عشق، تهران، نشر نی، چاپ یازدهم.
شریعتمداری، محمّدتقی، (1384)، بررسی چند دیدگاه در باب صفات خدا، فصلنامة سفینه، ش8 ، ص7-24.
شهیدی، سیّدجعفر، (1373)، شرح مثنوی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اوّل.
شیخالاسلامی، سیّداسعد، (1387)، سیری اجمالی در اندیشههای کلامی معتزله و اشاعره، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم.
شیمل، آنهماری، (1389)، من بادم و تو آتش، ترجمة فریدون بدرهای، تهران، انتشارات توس.
عبدالجبّار، قاضی ابی الحسن، (1422)، شرح الاصول الخمسه، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، چاپ اوّل.
علاّمه مجلسی، محمّدباقر، (1404)، بحارالانوار، بیروت، نشر مؤسّسة الوفا.
فاضلی، قادر، (1386)، خداشناسی در مثنوی، تهران، انتشارات فضیلت علم، چاپ اوّل.
فروزانفر، بدیع الزّمان، (1361)، احادیث مثنوی، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم.
قدردانقراملکی، محمّدحسن، (1388)، پاسخ به شبهات کلامی(خداشناسی)، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی ، چاپدوم.
لاهیجی، شمسالدّین محمّد، (1385)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمّدرضا برزگر خالقی و عفّت کرباسی، تهران، نتشارات زوّار، چاپ ششم.
مستملیبخاری، اسماعیلبنمحمّد، (1363)، شرحالتعرّف لمذهبالتصوّف، تصحیح محمدروشن، تهران، انتشارات اساطیر، چاپ اوّل.
معروف الحسنی، هاشم، (1388)، شیعه در برابر معتزله و اشاعره، مشهد، نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی.
مولوی، جلال الدّین، (1392)، فیه مافیه، شرح کریم زمانی، تهران، انتشارات معین، چاپ سوم.
_||_