Analysis of the Heterogeneous Image in the Novel " After the End " by Fariba Wafee
Subject Areas : Abstract ArticlesFariba Rahimi 1 , Nasser Alizadeh Khayyat 2 , Arash Moshfaghi 3
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University of Bonab, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran.
3 - Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
Keywords: Criticism, liberal feminism, femininity, Keywords: tras-sexual, Fariba Wafee,
Abstract :
Abstract A feministic approach, first established in 1929 by British Virginia Woolf with " Her Own Room " book, has opened up a great discussion in the contemporary period, especially in the context of political, ideological and social movements in the form of novels. The novelist's feministic ideas are mainly with a tendency to liberal belief that gender in the life of human beings, is a determining factor which shapes the social and economic status of individuals. Fariba Wafee, as a liberal female feminist in his works, especially the novel After the End, constantly speaks of imprisonments, nostalgia and ambiguity in her novel . It can be interpreted as the traditional woman's image . In this paper, having reviewed the novel of " After the End " its main features and the flow of feminism are laid out in the view of the critiques.
فهرست منابع و مآخذ
- آبرامز، میرهوارد، (1385)، نقد ادبی فمینیستی، ترجمة سمانه (صبا) وآصفی، در نشریۀ چیستا، شمارة 230.
- آبوت، املا و کلر والاس، (۱۳۸5)، تولید دانش فمینیستی، در جامعه شناسی زنان، ترجمة منیژه نجم عراقی ، تهران، نشر نی، چاپ چهارم.
- استریناتی دومینیک، (1388)، نظریههای فرهنگ عامّه، ترجمة ثریا پاک نظر، تهران، گام نو.
- برسلر، چارلز، (1386)، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمۀ مصطفی عابدینی، تهران، نیلوفر.
- تسلیمی، علی، (1388)، گزارههایی در ادبیّات معاصر ایران، داستان، چ2، تهران، اختران.
- حسینی، مریم و مژده سالارکیا، (1391)، تحلیل رمان رؤیای تبت بر اساس استعارة نمایشی نظریة گافمن، متن پژوهی ادبی، سال شانزدهم، شمارة 53.
- __________________، (1392)، بررسی تأثیر سرمایههای زنان بر نقش سلطه در رمان رؤیای تبت بر اساس نظریة کنش پی یر بوردیو، فصلنامة ادبیّات داستانی، سال اوّل، شمارۀ4.
- دشتی آهنگر، مصطفی، (1390)، تحلیل ساختارگرایانة پیرنگ رمانهایی از چهار نویسندة زن، ادبیّات پارسی معاصر، سال اوّل، شمارۀ1.
- رضوانی، محسن، (1384)، پایان جنسیّت، جلد اوّل، تهران، انتشارات باشگاه اندیشه.
- عظیمی، زهرا، (۱۳۹۳ تابستان)، بررسی مسائل مشترک زن در دو داستان «چراغها را من خاموش میکنم» زویا پیرزاد و«پرندة من» فریبا وفی، درمجلّة مطالعات داستانی،دورة دوم، ش۴.
- فریدمن، جین، (1381)، فمینیسم، ترجمۀ فیروزه مهاجر، چاپ اوّل، تهران، آشیان.
- قربانی جویباری، کلثوم، (1393)، بازنمود هویّت زنانه در مجموعه داستان «حتّی وقتی میخندیم» فریبا وفی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف، درمجلّة زبان و ادبیّات فارسی، سال۲۳، ش۷۹.
- مایلز، رزالیند، (1380)، زنان و رمان، ترجمۀ علی آذرنگ، روشنگران، مطالعات زنان.
- منیری، عفتالسّادات و حسینی، مریم، (1393)، مفهوم هویّت اجتماعی در آثار ناتالیا گینزبورک و فریبا وفی، مطالعات ادبیّات تطبیقی، سال هشتم، شمارۀ32.
- موسوی، سیّده زهرا، (1382)، میراث شهرزاد (نگاهی اجمالی به سیر ادبیّات داستانی و ویژگیهای ادبیّات داستانی زنان قبل و بعد از انقلاب)، در نشریۀ فرهنگ و هنر. ش 27.
- میرعابدینی، حسن، (1386)، صدسال داستان نویسی ایران، چاپ چهارم، تهران، چشمه.
- ___________، (2004م)، تاریخ داستان نویسی زنان، [بی جا].
- وفی، فریبا، (1393)، بعد از پایان، چاپ سوم، تهران، مرکز.