Analysis of the Heterogeneous Image in the Novel " After the End " by Fariba Wafee
Subject Areas :
Abstract Articles
Fariba Rahimi
1
,
Nasser Alizadeh Khayyat
2
,
Arash Moshfaghi
3
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University of Bonab, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran.
3 - Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
Received: 2018-12-05
Accepted : 2019-05-25
Published : 2019-08-23
Keywords:
Criticism,
liberal feminism,
femininity,
Keywords: tras-sexual,
Fariba Wafee,
Abstract :
Abstract
A feministic approach, first established in 1929 by British Virginia Woolf with " Her Own Room " book, has opened up a great discussion in the contemporary period, especially in the context of political, ideological and social movements in the form of novels. The novelist's feministic ideas are mainly with a tendency to liberal belief that gender in the life of human beings, is a determining factor which shapes the social and economic status of individuals. Fariba Wafee, as a liberal female feminist in his works, especially the novel After the End, constantly speaks of imprisonments, nostalgia and ambiguity in her novel . It can be interpreted as the traditional woman's image . In this paper, having reviewed the novel of " After the End " its main features and the flow of feminism are laid out in the view of the critiques.
References:
فهرست منابع و مآخذ
آبرامز، میرهوارد، (1385)، نقد ادبی فمینیستی، ترجمة سمانه (صبا) وآصفی، در نشریۀ چیستا، شمارة 230.
آبوت، املا و کلر والاس، (۱۳۸5)، تولید دانش فمینیستی، در جامعه شناسی زنان، ترجمة منیژه نجم عراقی ، تهران، نشر نی، چاپ چهارم.
استریناتی دومینیک، (1388)، نظریههای فرهنگ عامّه، ترجمة ثریا پاک نظر، تهران، گام نو.
برسلر، چارلز، (1386)، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمۀ مصطفی عابدینی، تهران، نیلوفر.
تسلیمی، علی، (1388)، گزارههایی در ادبیّات معاصر ایران، داستان، چ2، تهران، اختران.
حسینی، مریم و مژده سالارکیا، (1391)، تحلیل رمان رؤیای تبت بر اساس استعارة نمایشی نظریة گافمن، متن پژوهی ادبی، سال شانزدهم، شمارة 53.
__________________، (1392)، بررسی تأثیر سرمایههای زنان بر نقش سلطه در رمان رؤیای تبت بر اساس نظریة کنش پی یر بوردیو، فصلنامة ادبیّات داستانی، سال اوّل، شمارۀ4.
دشتی آهنگر، مصطفی، (1390)، تحلیل ساختارگرایانة پیرنگ رمانهایی از چهار نویسندة زن، ادبیّات پارسی معاصر، سال اوّل، شمارۀ1.
رضوانی، محسن، (1384)، پایان جنسیّت، جلد اوّل، تهران، انتشارات باشگاه اندیشه.
عظیمی، زهرا، (۱۳۹۳ تابستان)، بررسی مسائل مشترک زن در دو داستان «چراغها را من خاموش میکنم» زویا پیرزاد و«پرندة من» فریبا وفی، درمجلّة مطالعات داستانی،دورة دوم، ش۴.
فریدمن، جین، (1381)، فمینیسم، ترجمۀ فیروزه مهاجر، چاپ اوّل، تهران، آشیان.
قربانی جویباری، کلثوم، (1393)، بازنمود هویّت زنانه در مجموعه داستان «حتّی وقتی میخندیم» فریبا وفی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف، درمجلّة زبان و ادبیّات فارسی، سال۲۳، ش۷۹.
مایلز، رزالیند، (1380)، زنان و رمان، ترجمۀ علی آذرنگ، روشنگران، مطالعات زنان.
منیری، عفتالسّادات و حسینی، مریم، (1393)، مفهوم هویّت اجتماعی در آثار ناتالیا گینزبورک و فریبا وفی، مطالعات ادبیّات تطبیقی، سال هشتم، شمارۀ32.
موسوی، سیّده زهرا، (1382)، میراث شهرزاد (نگاهی اجمالی به سیر ادبیّات داستانی و ویژگیهای ادبیّات داستانی زنان قبل و بعد از انقلاب)، در نشریۀ فرهنگ و هنر. ش 27.
میرعابدینی، حسن، (1386)، صدسال داستان نویسی ایران، چاپ چهارم، تهران، چشمه.
___________، (2004م)، تاریخ داستان نویسی زنان، [بی جا].
وفی، فریبا، (1393)، بعد از پایان، چاپ سوم، تهران، مرکز.
_||_