تاثیر آزمون بسندگی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد بر راهبردهای یادگیری زبان در بین دانشجویان ایرانی مقطع دکتری
Subject Areas : All areas of language and translationGolnaz Jamalifar 1 , Hadi Salehi 2 , Omid Tabatabaei 3 , Manoochehr Jafarigohar 4
1 - PhD Candidate of TEFL, English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 - Assistant Professor of Applied Linguistics, English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 - Associate Professor of Applied Linguistics, English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4 - Associate Professor of Applied Linguistics, Department of TEFL and English Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran
Keywords: بازشویی (تاثیر آزمون), آزمون بسندگی زبان, دانشجویان ایرانی مقطع دکتری, راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی,
Abstract :
بازشویی به معنی تاثیر آزمون بر طراحی مطالب درسی، روش های تدریس و رفتارهای یادگیری می باشد. آزمون بسندگی زبان انگلیسی آزمونی سرنوشت ساز در ایران است که ادامه تحصیل دانشجویان دکتری، منوط به عملکرد آنها در این آزمون می باشد و می تواند درجاتی از بازشویی را در سطح خرد و کلان ایجاد کند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازشویی آزمون بسندگی زبان انگلیسی بر راهبردهای یادگیری زبان در بین دانشجویان ایرانی مقطع دکتری می باشد. به منظور نیل به این هدف، رویکرد ترکیبی برای جمع آوری، تحلیل و ادغام داده های کمی و کیفی مورد استفاده قرار گرفت تا به درک بهتری از موضوع پژوهش برسیم و پایایی و روایی داده ها را افزایش دهیم. بنابراین با استفاده از طرح متوالی اکتشافی، دو مرحله از جمع آوری داده با فاصله زمانی دو هفته ای انجام شد. در مرحله اول، پرسشنامه استاندارد سیل در بین 200 دانشجوی ایرانی مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) توزیع شد. در مرحله دوم، 20 نفر از دانشجویانی که پرسشنامه را تکمیل کرده بودند دعوت به مصاحبه شدند. همچنین از آنها خواسته شد دفترچه یادگیری زبان خود را نیز تکمیل کنند. در نهایت، داده های کمی و کیفی به صورت توصیفی و تحلیل موضوعی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش تاثیرات مثبت و منفی بازشویی آزمون بسندگی زبان انگلیسی را بر راهبردهای یادگیری دانشجویان نشان داد. یافته های این پژوهش کاربرد های عملی فراوانی برای مدرسان زبان انگلیسی و طراحان مطالب آموزشی دارد.
Alderson, J. C., & Hamp-Lyons, L. (1996). TOEFL preparation courses: A study of washback. Language testing, 13(3), 280-297.
Alderson, J. C., & Wall, D. (1993). Does washback exist? Applied linguistics, 14(2), 115-129.
Amini-Farsani, M. (2018). Washback in action: The case study of Iranian Ph.D. candidates EFL teachers and learners. ROSHD FLT Journal, 32(2), 9-23.
Andrews, S. (1994). Washback or washout? The relationship between examination reform and curriculum innovation. Paper presented at the Bringing about change in language education: Proceedings of the International Language in Education Conference.
Andrews, S., Fullilove, J., & Wong, Y. (2002). Targeting washback—a case-study. System, 30(2), 207-223.
Chen, M.-L. (2009). Influence of grade level on perceptual learning style preferences and language learning strategies of Taiwanese English as a foreign language learners. Learning and individual differences, 19(2), 304-308.
Cheng, L. (1999). Changing assessment: Washback on teacher perceptions and actions. Teaching and teacher education, 15(3), 253-271.
Cheng, L. E., Watanabe, Y. E., & Curtis, A. E. (2004). Washback in language testing: Research contexts and methods: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Damankesh, M., & Babaii, E. (2015). The washback effect of Iranian high school final examinations on students’ test-taking and test-preparation strategies. Studies in educational evaluation, 45, 62-69.
Estaji, M., & Alikhani, H. (2020). The First Certificate in English Textbook Washback Effect: A Comparison of Teachers’ and Learners’ Perceptions. Teaching English Language, 14(1), 119-152.
Estaji, M., & Ghiasvand, F. (2019). The Washback Effect of IELTS Examination on EFL Teachers’ Perceived Sense of Professional Identity: Does IELTS Related Experience Make a Difference? Journal of Modern Research in English Language Studies, 6(3), 103-183.
Hsu, H.-F. (2010). The impact of implementing English proficiency tests as a graduation requirement at Taiwanese universities of technology. University of York
Hughes, A. (1989). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Hughes, A. (2003). Testing for language teachers: Ernst Klett Sprachen.
Khanshan, S. K. An examination of the washback effect on Iranian EFL learners’ reading comprehension: Any implications for text difficulty in the classroom?
Luxia, Q. (2005). Stakeholders’ conflicting aims undermine the washback function of a high-stakes test. Language testing, 22(2), 142-173.
Maniruzzaman, M. (2016). EFL Testing Washback: Assessment of Learning or Assessment for Learning? Center for Pedagogy (CP), Independent University, Bangladesh (IUB), 350-369.
Messick, S. (1996). Validity and washback in language testing. Language testing, 13(3), 241-256.
Moradi, E. (2019). The Washback Effect of Final Examinations at Payame Noor University on Teaching and Learning. Malaysian Journal of Distance Education, 21(1).
Muñoz, A. P., & Álvarez, M. E. (2010). Washback of an oral assessment system in the EFL classroom. Language testing, 27(1), 33-49.
Pakzad, A., & Salehi, H. Washback Effect of TEFL MA Exam on Iranian Lecturers’ Classroom Activities. Applied Research on English Language, 7(1), 43-66.
Ramezaney, M. (2014). The washack effects of university entrance exam on Iranian EFL teachers’ curricular planning and instruction techniques. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1508-1517.
Razavipour, K., Hoseini, F., & Validi, M. (2020). Washback to Classroom Climate: The Case of an IELTS Speaking Preparation Course. Journal of Research in Applied Linguistics, 11(1), 21-43.
Rezvani, R., & Sayyadi, A. (2016). Washback effects of the new Iranian TEFL Ph. D. program entrance exam on EFL instructors’ teaching methodology, class assessment, and syllabus design: A qualitative scrutiny. Theory and Practice in Language Studies, 6(5), 1111.
Sadighi, S., Yamini, M., Bagheri, M. S., Yarmohammadi, L., & Zamanian, M. (2018). Wash-Back Effect of Iranian Students’ Pre-University English Textbook and University Entrance Examinations: Teachers-Based Perspectives. African Educational Research Journal, 6(4), 303-316.
Saif, S. (2006). Aiming for positive washback: A case study of international teaching assistants. Language testing, 23(1), 1-34.
Salehi, H., & Yunus, M. M. (2012). The washback effect of the Iranian universities entrance exam: Teachers’ insights. GEMA Online® Journal of Language Studies, 12(2).
Shirzadi, D., & Amerian, M. (2020). Washback effects of multiple-choice, cloze and metalinguistic tests on EFL students writing. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 9(3), 536-544.
Shohamy, E., Donitsa-Schmidt, S., & Ferman, I. (1996). Test impact revisited: Washback effect over time. Language testing, 13(3), 298-317.
Siahpoosh, H., Ramak, M., & Javandel, B. (2019). Washback Effect of IELTS on Iranian Learners’ Perspectives on IELTS Preparation Courses. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 6(2), 43-52.
Soomro, M. N., & Memon, N. (2016). Investigation of Teacher as an Inducing Factor of Washback in Pakistan. Language in India, 16(5).
Spratt, M. (2005). Washback and the classroom: The implications for teaching and learning of studies of washback from exams. Language teaching research, 9(1), 5-29.
Stobart, G. (2003). The Impact of Assessment: Intended and unintended consequences. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 10(2), 139–140. doi:1 0.108 0/0969594032000121243
Taqizadeh, M., & Birjandi, P. (2015). What drives high school English teachers to teach the way they do? An investigation of the washback effect of the university entrance examination in Iran. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(2), 8-20.
Wall, D. (2000). The impact of high-stakes testing on teaching and learning: can this be predicted or controlled? System, 28(4), 499-509.
Watanabe, Y. (1996). Investigating washback in Japanese EFL classrooms: Problems of methodology. Australian Review of Applied Linguistics. Supplement Series, 13(1), 208-239.