تاثیر استفاده از روش آموزش مبتنی بر یادگیری گروهی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان دبیرستانی ایرانی
Subject Areas : All areas of language and translationَAzizeh Chalak 1 , Monir Tahmasebi 2
1 - English Department, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
2 - English Department, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
Keywords: یادگیری گروهی, خواندن و درک مطلب, متون توضیحی, راهکارهای تعاملی در خواندن,
Abstract :
بکارگیری روشهای شناختی متفاوت با توجه به شخصیت فراگیران و موقعیت آنها یکی از عوامل موفقیت در مهارت خواندن و درک مطلب است. در این راستا، روش مبتنی بر یادگیری گروهی از جمله روشهایی است که مهارتهای خواندن و یادگیری تیمی را در هم ادغام می کند. تحقیق حاضر، تاثیر تعامل بین فراگیران و درگیر کردن آنان در فرایند یادگیری و تبادل مهارتها را بر درک مطلب دانش آموزان دبیرستانی ایرانی بررسی می کند. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است که در آن، دانش آموزان دبیرستانی در اصفهان انتخاب شدند. بعد از اجرای آزمون استانداردتوانش زبانی نلسون 60 نفر که از نظر توانش زبانی تقریبا هم سطح بودند به شکل تصادفی در دو کلاس 30 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پیش آزمون درک مطلب برگزار شده در ابتدای پژوهش تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان نداد. مدت 10 هفته هر دو کلاس یک برنامه و هدف آموزشی مشترک را دنبال کردند، با این تفاوت که کلاس آزمایش، یادگیری در محیط گروهی و تعاملی و کلاس کنترل یادگیری سنتی و متداول را تجربه کردند. در پایان دوره آموزش، جهت بررسی تاثیر روش تدریس، از هر دو گروه آزمون نهایی مشابه آزمون مقدماتی، به عمل آمد ومیانگین نمرات با استفاده از تی تست مورد مقایسه قرار گرفت .نتایج آماری نشان داد روش تعاملی تاثیر فراوانی بر درک مطلب دانش آموزان داشت. دستاوردهای این تحقیق می تواند برای معلمان و طراحان منابع آموزشی برای افزدون شیوه های تعاملی در منابع تدریس، شیوه تدریس و فعالیت های کلاسی کارآمد باشد.
Afflerbach, P., Pearson, P. D., & Paris, S. G. (2008). Clarifying differences between reading skills and reading strategies. The Reading Teacher, 61(5), 364-373.
Akbari, J., Heidari Tabrizi, H., & Chalak, A. (2021). Effectiveness of virtual vs. non-virtual teaching in improving reading comprehension of Iranian undergraduate EFL students. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 22(2), 272-283.
Asraf, R. M. (2004). Making sense of text: Strategies used by good average readers. Reading Matrix, 4(1), 26-37.
Bryant, D., Vaughn, S., Linan-Thompson, S., Ugel, N., Hamff, A., & Hougen, M. (2000). Reading outcomes for students with and without learning disabilities in general education middle school content area classes. Learning Disability Quarterly, 24, 251-264.
Chalak, A. (2015). The effect of task-based instruction on reading comprehension of Iranian EFL learners. Applied Research on English Language, 1(4), 19-29.
Dabaghmanesh, T., Zamanian, M., & Bagheri, M. (2013). The effect of cooperative learning approach on Iranian EFL student’s achievement among different majors in general English course. International Journal of Linguistics, 5(6), 1-11. doi:doi:10.5296/ijl.v5i6.4691
Gani, S. A., Yusuf, Y. Q., & Susiani, R. (2016). rogressive Outcome of Collaborative Strategic Reading (CSR) to EFL Learners. Kasetsart Joutrnal of Social Sciences, 37, 144-149.
Graesser, A. (2007). An introduction to strategic reading comprehension. In D. McNamara (Ed.), Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies Mahwah, NJ: LEA.
Huang, C. Y. (2004). Think to win: An inquiry-based approach via Collaborative Strategic Reading technique to teach English reading in a senior high EFL classroom
Hyland, F. (2000). ESL writers and feedback: Giving more autonomy to students. Language Teaching Research, 4(1), 33-58.
Jalilifar, A. (2010). The Effect of cooperative learning techniques on college students' reading comprehension. International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics, 38(1), 96- 108. doi:doi:/10.1016/j.system.2009.12.009
Karabuka, F., & Kaya, E. (2013). Collaborative strategic reading practice with adut EFL learners: A collaborative and a reflective approach to reading. Social and Behavioral Sciences, 106, 621-630.
Khonamri, F., & Karimabadi, M. (2015). Collaborative Strategic Reading and
Critical Reading Ability of Intermediate Iranian Learners. Theory and Practice in Language Studies, 5(7), 1375-1382.
Klinger, J., & Vaughn, S. (1998). Using collaborative strategic reading. Teaching Exceptional Children, 30(6), 32-37.
Klinger, J., Vaughn, S., Boardman, A., & Swanson, E. (2012). Now we get it! Boosting comprehension with collaborative strategic reading. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Klingner, Vaughn, S., Argüelles, M., Hughes, M., & Ahwee, S. (2004). Collaborative strategic reading: “Real world” lessons from classroom teachers. Remedial and Special Education, 25, 291-302.
Le, H., Janssen, J., & Wubbels, T. (2017). Collaborative learning practices: teacher and student perceived obstacles to effective student collaboration. Cambridge Journal of Education, 48(1), 1-24.
Mizbani, M., & Chalak, A. (2017). Analyzing reading and writing activities of Iranian EFL textbook Prospect 3 based on Bloom's revised taxonomy. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(2), 13-27.
Momtaz, E., & Garner, M. (2010). Does collaborative learning improve EFL learner’s reading comprehension? . Journal of linguistics and language teaching, 1(1), 15-36.
Monos, K. (2005). A study of the English reading strategies of Hungarian university students with implication for reading instruction in an academic context. Malaysian Journal of ELT Research, 1, 1-23.
Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117–175.
Pressley, M. (2000). What should comprehension instruction be the instruction of? . In R. Barr (Ed.), Handbook of reading research (Vol. III, pp. 545–561). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Rahayu, N. S. (2019). The effectiveness of collaborative strategic reading (CSR) in teaching critical reading to EFL students. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 11(2), 359-370.
Rahimi, A., & Tahmasebi, S. (2010). Mediating Iranian EFL learners: Private speech and scaffolding in reading comprehension. Mediating Iranian EFL learners: Private speech and scaffolding in reading comprehension, 1(2), 56-71.
Rajaei, A., Talebi, S. H., & Abadikhah. (2020). The effects of collaborative and non-collaborative approaches to teaching reading strategies on Iranian EFL learners’ reading comprehension and attitude toward reading. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(1), 55-73.
Vaughn, S., Klingner, J., Swanson, E., Boardman, A., Roberts, G., S., M., & Steelman-Spisak, S. J. (2011). Efficacy of collaborative strategic reading with middle school students. American Educational Research Journal, 48(2), 938-964.
Zare Behtash, E., Barabadi, A., & Eskandari, Z. (2019). Reading comprehension strategies used by Iranian university students while reading academic English texts. Issues in Educational Research, 29(4), 1089-1106.