بهبود توانایی گفتاری زبان آموزان ایرانی در زبان انگلیسی از طریق تکیه گاه سازی انگیزشی و مبتنی بر فراشناخت
Subject Areas : All areas of language and translationاعظم پیشادست 1 , Ahmad Mojavezi 2 , Farideh Okati 3
1 - گروه زبان انگلیسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه آزاد زاهدان - زاهدان - ایران
2 - Assistant Professor, English Department, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
3 - Assistant Professor, English Department, University of Zabol, Iran
Keywords: تکیه گاه سازی, تکیه گاه سازی انگیزشی, تکیه گاه سازی مبتنی بر فراشناخت, توانایی گفتاری,
Abstract :
تحقیق حاضر جهت بررسی اینکه تکیه گاه سازی انگیزشی و مبتنی بر فراشناخت تا چه اندازه می تواند مهارت زبانی زبان آموزان ایرانی را بهبود ببخشد صورت گرفته است. نمونه ای از 60 زبان اموز ایرانی برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. آنها بر اساس عملکرد خود در آزمون مقدماتی انگلیسی (PET) انتخاب شدند. سطح مهارت آنها در انگلیسی متوسط بود. برای جمع آوری داده ها و پرداختن به اهداف تحقیق، از دو ابزار استفاده شد. PET برای تعیین سطح مهارت زبانی زبان آموزان و از IELTS برای مقایسه توانایی گفتاری زبان آموزان درابتدا و انتهای مطالعه استفاده شد. شرکت کنندگان به 3 گروه مساوی تکیه گاه سازی مبتنی بر فرا شناخت، انگیزشی و کنترل تقسیم شدند. در گروه تکیه گاه سازی مبتنی بر فراشناخت، از روشهای فراشناختی مانند تولید داستان در چارچوب، گوش دادن و بازگویی داستان استفاده شد. در گروه تکیه گاه سازی انگیزشی، آموزش گفتاری بر اساس فعالیتهایی بود که حداکثر کمک را به فراگیران می کرد. برای آنها آهنگ، محیط آرام و فرصت های مناسب برای صحبت کردن با توجه به نوبت دهی و زمان انتظار برای تحریک انگیزه فراهم شد. یافته ها تاثیر تکیه گاه سازی مبتنی بر فراشناخت و انگیزشی را در بهبود توانایی گفتاری زبان آموزان ایرانی روشن ساخت. نتایج نشان داد که تکیه گاه سازی انگیزشی در افزایش توانایی گفتاری زبان آموزان ایرانی سودمندتر بوده است.
Alias, N. A. (2012). Design of a motivational scaffold for the Malaysian e-learning environment. Educational Technology and Society, 15(1), 137–151.
Arfaei Zarandi, S. Z., & Rahbar, B. (2014). The Impact of Interactive Scaffolding on Iranian EFL Learners Speaking Ability. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 7(2), 344-353.
Belland, B. R., Kim, C., & Hannafin, M. J. (2013). A framework for designing scaffolds that improve motivation and cognition. Educational psychologist, 48(4), 243-270.
Brophy, J. (1999). Toward a model of the value aspects of motivation in education: Developing appreciation for. Educational psychologist, 34(2), 75-85.
Chen, C. H. (2014). An adaptive scaffolding e-learning system for middle school students’ physics learning. Australasian Journal of Educational Technology, 30(3).
Chi, F. M. (2007). Scaffolding EFL learners’ reading comprehension of texts. Department of Foreign Languages and Literature, National Chung Cheng University, Taiwan.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 182.
DeGuerrero, M., & Commander, M. (2013). Shadow reading: Affordances for imitation in the language classroom. Language Teaching Research, 434-453.
Florez, Mary Ann C. 1999. Improving Adult English Language Learners’ Speaking Skills. Available at www.cal.org/caela/esl_resources/digests/speak.html
Kriteman, R. F. (2006). Teaching English language learners using equal doses of scaffolding and common sense. Retrieved fromwww . ncacasi. org/ene ws/articles_feb06/teaching_ell_students.pdf.
Lan, Z. (2013). Scaffolding Chinese Teaching and Learning. Published BA Thesis, Huzhou University.
Lessow-Hurley, J. (2003). Meeting the needs of second language learners: An educator’s guide. ASCD.
McKenzie, L. D. (2011). Scaffolding English language learners’ reading performance. Walden University.
Richards, J. C. (2008). Teaching listening and speaking. Cambridge, England: Cambridge university press.
Rivera, A. (2010). Scaffolding Support for Second Language Learners. Walden University
Sun, J., & Rao, N. (2012). Scaffolding interactions with preschool children: Comparisons between Chinese mothers and teachers across different tasks. Merrill-Palmer Quarterly (1982), 110-140.
Tam, A. (2017). Understanding How a Blend of Scaffolding Instructions Facilitate Chinese Language Teaching. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(2), 2434-2457.
Torrance, E. P. & Safter, N. T. (1990). The incubation model of teaching: Getting beyond the Aha!. Buffalo: Bearly Limited.
Vygotsky, L. S. (1987). The collected works of L. S. Vygotsky. Volume 1. The problems of general psychology. Including the volume thinking and speech. New York: Plenum.
Vygotsky, L. S. (1998). The collected works of L.S Vygotsky: Volume 5: child psychology. R.W. Rieber (Ed.). New York: Plenum.
Walqui, A. (2006). Scaffolding instruction for English language learners: a conceptual framework. The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 9(2), 159-180
Yuanhua, C. H. E. N., & Guocai, Z. H. A. O. (2016). The Application of Scaffolding Theory into Oral English Teaching in Middle School. Studies in Literature and Language, 12(4), 63-66.