آموزش نیروی کار آینده: توسعه مهارت های نرم در برنامه های کارشناسی ترجمه در ایران
Subject Areas : All areas of language and translationSajedeh Sadat Hosseini 1 , Gholam-Reza Tajvidi 2 , Koen Kerremans 3
1 - PhD Candidate in Translation Studies, Department of English Translation Studies, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba‟i University, Tehran, Iran
2 - Associate Professor, Department of English Translation Studies, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba‟I University, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Linguistics & Literary Studies, Faculty of Arts and Philosophy, Vrije Universiteit Brussel, Belgium
Keywords: نیازسنجی, حرفه ای سازی, پرورش مهارت های نرم, پژوهش پیمایشی, تربیت مترجم,
Abstract :
پژوهش پیمایشی حاضر به بررسی جایگاه مهارت های نرم در تربیت دانشگاهی مترجم در ایران می پردازد. برای نیل به این هدف، یک نیازسنجی با شرکت دو گروه از ذینفعان، مترجمان حرفه ای و دانشجویان رشته ترجمه، صورت گرفت. از مترجمان حرفه ای خواسته شد میزان اهمیت مجموعه ای از مهارت های نرم در حرفه ترجمه را تعیین کنند. همچنین بر اساس خودارزیابی دانشجویان، بررسی شد این گروه از شرکت کنندگان تا چه حد از چنین مهارت هایی بهره مند است. این مطالعه تطبیقی نشان داد کمبود چهار دسته از مهارت های نرم که مترجمان حرفه ای در پیشه ترجمه مهم قلمداد می کنند، میان دانشجویان ترجمه در ایران وجود دارد: «تفکر انتقادی و تحلیل منطقی»، «حل مساله و خلاقیت»، «انگیزه و رضایتمندی» و «مسئولیت پذیری و خودگرایی». نتایج به دست آمده از این پژوهش موید یافته های حجم زیادی از مطالعات پیشین در خصوص کمبود مهارت های نرم مورد نیاز بازار حرفه ای میان دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. مقاله حاضر با ارائه روش های آموزشی پیشنهادی جهت پرورش مهارت های نرم در دانشجویان دوره کارشناسی ترجمه جمع بندی می شود. این دستورالعمل های ارزشمند، مربیان ترجمه را در تصمیم گیری در خصوص چگونگی طراحی دوره های جدید آموزش ترجمه و همچنین ارزیابی دوره های کنونی برای شناسایی کاستی ها و انجام اصلاحات در جهت رفع نیازهای ذینفعان، یاری خواهند کرد.
Bauer-Wolf, J. (2019). Survey: Employers Want ‘Soft Skills’ from Graduates. Retrieved from https://www.insidehighered.com/quick takes/2019/01/17/survey-employers- want-soft-skills-graduates
Bayram, Z. O. (2013). Effect of Inquiry Based Learning Method on Students‟ Motivation . Procedia - Social and Behavioral Sciences, 988-996.
Beck, C., & Blumer, L. (2012). Inquiry‐ based Ecology Laboratory Courses Improve Student Confidence and Scientific Reasoning Skills. Ecosphere.
Bocanegra-Valle, A. (2016). Needs Assessment for Curriculum Design. In K. a. Hyland, The Routledge Handbook of English for Specific Purposes (pp. 560-576). New York: Routledge.
Davidson, K. (2016). Employers Find Soft Skills like Critical Thinking in Short Supply. Retrieved from Wall Street Journal: https://www.wsj.com/articles/employe rs-find-soft-skills-like-critical- thinking-in-short-supply-1472549400
Duran, M., & Dökme, İ. (2016). The Effect of The Inquiry-Based Learning Approach on Student‟s Critical-Thinking Skills. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2887-2908.
Ernst, D. H. (2017). What Is Inquiry-Based Learning? Notices of the AMS, 570-574.
European Master's in Translation Competence Framework. (2017). Retrieved from https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/e mt_competence_fwk_2017_en_web.pdf
Farahzad, F. (2018). General Specifications, Curricula and Lesson Plan for Bachelor’s Program in English Language Translation. Iranian Ministry of Science, Education and Technology.
Gormally, C. B. (2009). Effects of Inquiry- Based Learning on Students‟ Science Literacy Skills and Confidence. International Journal for The Scholarship of Teaching and Learning.
Gupta, K. (2007). A Practical Guide to Needs Assessment. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, Inc., Pfeiffer.
Islamic Republic of Iran 2025 Vision of Iran.
(2005). Retrieved from http://farsi.khamenei.ir/special?id=413 3
Iwamoto, D., Hargis, J., & Vuong, L. (2016). The Effect of Project-Based Learning On Student Performance: An Action Research Study. International Journal for the Scholarship of Technology Enhanced Learning , 24-42.
Kelly, D. (2014). A Handbook for Translator Trainers. New York: Routledge.
Kiraly, D. (2000). A Social Constructivist Approach to Translator Education: Empowerment from Theory to Practice. Manchester: St. Jerome Publishing.
Klaus, P. (2010). Communication breakdown. California Job Journal, 1-9.
Krauss, J. a. (2013). Thinking Through Project-Based Learning: Guiding Deeper Inquiry. California: Corwin Publications.
Levin, B. (2001). Energizing Teacher Education and Professional Development with Problem-based Learning. Virginia, USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Loes, C., & Pascarella, E. (2017). Collaborative Learning and Critical Thinking: Testing the Link. The Journal of Higher Education, 1-28.